ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین آموزش‌های دنیای کریپتو

معرفی وبسایت Viewbase.com

2022/03/13
20:29
533

وبسایت Viewbase.com جزو برترین وبسایت‌های مانیتور وضعیت بازار ارز‌های دیجیتاله. داده‌های این وبسایت اطلاعات خوبی از وضعیت بازار در اختیار ما قرار می‌ده که می‌تونیم به راحتی روند روانشناسی و تکنیکال بازار رو ارزیابی کنیم.

وارد این وبسایت باحال می‌شیم تا با بخش‌های مختلف اون بیشتر آشنا بشیم. در منوی سمت چپ لیست آمار‌های مختلف این وبسایت از بازار کریپتو رو مشاهده می‌کنید. اولین گزینه OpenInterests، مربوط به تعداد قرارداد‌های باز فیوچرز هست. اطلاعات معاملات اهرم فیوچرز از صرافی‌هایی مثل بایننس، بیت‌مکس، بای‌بیت و چندتای دیگه دریافت می‌شه.

در ستون اول این صفحه عبارت OI یعنی حجم قرارداد‌های باز یک کوین رو می‌بینیم. ستون بعدی مربوط به میزان تغییر 24 ساعته شاخص OI هست. باید به خاطر داشته باشید که هر چقدر OI بالاتر باشه و قیمت‌ هم در کنار اون رشد کنه، احتمال افزایش طمع بازار بیشتر می‌شه و برعکس این مسئله هم صادقه یعنی هر چقدر شاخص OI و به همراه اون قیمت سقوط کنند یعنی ترس و تردید زیادی در بازار حاکمه.

دو حالت دیگه هم وجود داره اول زمانیه که شاخص OI در حال افزایشه ولی قیمت سقوط می‌کنه که این نشونه یک بازار نزولی هست. حالت دوم زمانیه که OI جهت خاصی نداره و بیشتر نوسان‌های ریز می‌زنه ولی قیمت کوین افزایش پیدا می‌کنه، در این حالت قرارداد‌های فیوچرز در حال اتمام هستند و ممکنه روند جدیدی رو شاهد باشیم.

می‌رسیم سراغ دومین گزینه در منو سمت چپ یعنی Liquidations، در این صفحه نقدینگی معاملات فیوچرز رو مشاهده می‌کنید. اگر از گزینه expand استفاده کنیم می‌بینید که در هر پوزیشن لانگ و شورت در حال حاضر چه مقدار نقدینگی وجود داره.

گزینه بعدی Funding Rates هست. تعریف این اصطلاح در این ویدیو نمی‌گنجه اما همین قدر بدونید که نرخ اختلاف بین قیمت اسپات و فیوچرز هست. در این وبسایت نرخ‌ها به صورت 8 ساعته محاسبه می‌شن که نرخ مثبت یعنی معامله‌گران در جهت صعودی بازار پوزیشن‌های لانگ باز می‌کنند و بالعکس اون در جهت شورت. در این بخش اطلاعات دقیقی از پیش‌بینی نرخ فاندینگ براساس هر کوین و صرافی رو بررسی کنید.

بخش بعدی پوزیشن‌های نهنگ‌ها هست. در این بخش، نسبت پوزیشن‌های بزرگ رو نسبت به کل پوزیشن‌ها مشاهده می‌کنید. هر چقدر این عدد به 100 نزدیک باشه یعنی تریدر‌های بزرگ بیشتری در پوزیشن لانگ هستند و هر چقدر عدد به 50 درصد نزدیک باشه یعنی بین پوزیشن‌های شورت و لانگ بزرگ تعادل وجود داره. داده‌های این صفحه از دو صرافی هوبی و بایننس دریافت می‌شن.

وارد بخش مارجین می‌شیم. در این بخش اولین گزینه نرخ سود مارجین هست که به صورت ساعتی به روز می‌شه و همون‌طور که می‌بینید در دو صرافی بایننس و okex قابل بررسیه.

گزینه بعدی نسبت پوزیشن‌های مارجین شورت و لانگ در صرافی بیت‌فینیکس هست.

حالا نوبت به جریان پول در صرافی‌ها می‌رسه. احتمالا در این مورد آمار‌هایی به چشمتون خورده. در این بخش می‌تونید به صورت دقیق جریان ورود و خروج پول در صرافی‌های مختلف رو بررسی کنید و با در نظر گرفتن سایر داده‌های بازار به نتایجی در مورد روند پول نهنگ‌ها برسید.

سه گزینه بعدی در مورد آمار تقاضا و پیشنهادات قیمتی بیت‌کوین در صرافی‌ Deribit هست.

به نظرتون آمار‌های معاملات اهرمی چقدر می‌تونه در پیش‌بینی وضع بازار به ما کمک کنه؟