ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین آموزش‌های دنیای کریپتو

فعال سازی ورود دو‌عاملی در صرافی‌ها

2022/03/13
20:52
482

احتمالا در مورد امنیت بالای ورود دو مرحله‌ای چیز‌هایی شنیدید. برای فعال سازی ورود دو عاملی معمولا یا sms و یا google authenticator استفاده می‌شه. در این ویدیو به نحوه فعال سازی و جابه‌جایی اکانت توسط Google authenticator می‌پردازیم.

برای استفاده از این نرم افزار ابتدا باید اون رو از گوگل‌پلی دانلود کنیم پس وارد این فروشگاه می‌شیم و عبارت authenticator رو در بخش جستجو وارد می‌کنیم.  اولین گزینه google authenticator هست که دانلود و نصب می‌کنیم.

در مرحله بعد با صفحه ورود مواجه می‌شیم که گزینه get started رو می‌زنیم. در صفحه بعد اگر از قبل نرم افزار رو راه‌اندازی کردید و یک QR کد دارید می‌تونید از این قسمت استفاده کنید. برای گرفتن کد جدید گزینه enter a setup key رو می‌زنیم.

بعد از اون وارد صفحه‌ای میشیم که در فیلد اول برای وارد کردن یک عنوان دلخواه و فیلد دوم دنبال یه کلید هست. برای گرفتن این کلید باید به جایی که می‌خواهید ورود دومرحله‌ای فعال بشه می‌ریم. در اینجا به صرافی می‌ریم و در بخش فعال سازی دو عاملی یک کد به ما داده شده، اگر صرافی‌ شما در لپ‌تاپ یا کامپیوتر هست وارد کردن این کد به صورت دستی کار آسونی نیست می‌تونیم کد QR اون رو اسکن کنیم. اما اگر صرافی ما روی گوشیه، کافیه کد رو کپی کنیم و در فیلد مربوطه جای گذاری کنیم.

به خاطر داشته باشید کد‌ی که برای فعال سازی ورود دو عاملی در صرافی به ما ارائه شده مثل رمز کارت ما حساس و ارزشمنده. اگر کسی به این کد دست پیدا کنه می‌تونه به راحتی وارد اکانت ما در صرافی بشه و دارایی ما رو برداشت کنه. داشتن این کد ضروریه پس بهتره از اون عکس بگیرید یا روی کاغذ یادداشت و در جای امن نگه‌داری کنید.

قبل از این‌که به صفحه بعد وارد بشیم یک لیست کشویی با عنوان Type of key می‌بینیم. گزینه اول یعنی time based امنیت بیشتری برای ما فراهم می‌کنه چون مثل رمز پویا فقط برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده هست اما حالت دوم یعنی counter based باید پس از هر بار استفاده از اون، کد رو به روز کنید. ما حالت Time based رو برای امنیت بیشتر انتخاب می‌کنیم.

بعد از زدن add،‌ اکانت ما ایجاد شده و کافیه از اون استفاده کنید. کدی که در این صفحه مشاهده می‌کنید فقط برای 30 ثانیه قابل استفاده هست و به صورت خودکار تغییر می‌کنه. کد ارائه شده رو در صرافی و در بخش ToTp وارد کنید تا صرافی و google authenticator‌با هم هماهنگ بشن.

برای هر بار درخواست برداشت یا ورود به صرافی، این کد پویا نیازه و باید همیشه گوشی‌تون رو دم دست بگذارید. حتی با لو رفتن رمز عبور و ایمیل شما، سارق امکان ورود به اکانت صرافی‌تون رو بدون داشتن این کد پویا نخواهد داشت.

ممکنه وقتی در حال تنظیم ورود دو عاملی هستید در صفحه‌ای که باید برای اولین بار کد پویا رو وارد کنید کد وارد شده رو از شما نپذیره. دلیل این مسئله ناهماهنگی در منطقه زمانی شما و صرافی هست. برای حل این مشکل دکمه سه نقطه در گوشه بالا راست رو بزنید و setting رو انتخاب کنید. در صفحه باز شده گزینه time correction رو انتخاب کنید و سپس sync now رو بزنید. با این کار منطقه زمانی شما با صرافی هماهنگ می‌شه.

دلیل بروز این مشکل اینه که کد پویایی که در اختیار شما قرار می‌گیره در اختیار صرافی هم هست بنابراین وقتی شما این کد رو وارد می‌کنید صرافی کد وارد شده رو با کد خودش مطابقت می‌ده تا مطمئن بشه شما صاحب اکانت هستید. وقتی در دو منطقه زمانی متفاوت کد‌ها ایجاد بشن ممکنه کدی که شما دریافت کردید با کدی که صرافی در سی ثانیه قبل دریافت کرده متفاوت باشه.

اگر کد دو‌عاملی خودتون رو از دست دادید مثلا گوشی شما به سرقت رفت باید برای صرافی مدارک هویتی مثل ایمیل یا گواهینامه رو اسکن کنید تا اجازه ورود بدون استفاده از کد دو‌عاملی رو به شما بده.

برای جا‌به‌جایی google authenticator به گوشی جدید، اول مطمئن بشید آخرین نسخه این اپ رو نصب کردید و بعد از بخش سه نقطه گزینه transfer account‌ رو انتخاب کنید و export accounts‌ رو بزنید. بعد از انتخاب اکانت‌های مورد نظر برای انتقال به گوشی جدید، کد QR نمایش داده شده رو در با گوشی جدید در این اپ اسکن کنید. حتی اگر قصد اضافه کردن اکانت دیگه از یک گوشی دیگه به این گوشی رو دارید کافیه از بخش add account و QR اکانت موجود در گوشی دیگه رو اسکن کنید.

سوالی که ممکنه براتون پیش بیاد اینه که اگر گوشی من سرقت شد چطور به کد دو مرحله‌ای دست پیدا کنم؟ اولین راه ذخیره کد QR از بخش export account هست و اگر اون رو ندارید کدی که صرافی در هنگام تنظیم ToTp به شما ارائه می‌ده گزینه بعدیه. اما اگر هیچ‌ کدوم از این کد‌ها رو ذخیره نکردید باید با صرافی صحبت کنید.