ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین آموزش‌های دنیای کریپتو

سولانا چیه و چطور کار می‌کنه؟

2022/03/13
21:01
354

در این آموزش قصد داریم به سراغ یکی از پرقدرت‌ترین پروژه‌های ارز دیجیتال بریم. این پروژه از وایت‌پیپر و قدرت مقیاس‌پذیری بالایی برخورداره و در جدول ارز‌های دیجیتال در جایگاه هفتم قرار داره. نام این پروژه تازه نفس، سولانا هست که با نام اختصاری sol شناخته می‌شه. این پروژه رو می‌شه با بلاکچین اتریوم مقایسه کرد اما از نظر نوآوری با کاردانو قابل قیاسه.

ابتدا ویژگی‌های عمومی این پروژه رو بررسی می‌کنیم و سپس اکوسیستم اون رو می‌شکافیم تا به عناصر مهم اون پی ببریم.

این پروژه در سال 2017 با هدف ایجاد اپلیکیشن‌های مقیاس‌پذیر توسعه داده شده که در اون سرعت انجام تراکنش‌ها و هزینه کارمزد اون‌ها به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کرده. این مسئله باعث شده تا رقیب جدی برای اتریوم به شمار بیاد.

بلاکچین سولانا از دو روش متفاوت نسبت به اتریوم و بیت‌کوین برای تایید و اجماع استفاده می‌کنه. روش اول POS یا اثبات سهام هست که با اون آشنایی دارید و روش دوم POH یا اثبات زمان نام داره.

حالا اثبات زمان چیه؟

در این روش توسط یک درگاه زمانی یکسان بین نود‌های شبکه، تراکنش‌ها مرتب می‌شن. روش POH‌ رو این‌طور ببینید که انگار در هر لحظه و ثانیه از گذشت زمان بلاک‌های خاصی روی اون لحظه ثبت شدن مثلا در شنبه 20 آبان سال 1400 در ساعت 20 و 40 دقیقه و 20 ثانیه یک تراکنش در این زمان ثبت و هش شده. معیار ترتیب و شناسایی بلاک‌ها زمان ثبت اون‌هاست.

معماری و تکنولوژی جدید سولانا باعث شده تا هر سه شاخص مهم مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن در این پروژه به بهترین نحو پیاده بشه. از نظر تئوری سولانا می‌تونه در هر ثانیه حدود 710 هزار تراکنش رو انجام بده که با افزایش حجم شبکه به 40 گیگابایت، امکان انجام 28 میلیون تراکنش در ثانیه برای این بلاکچین فراهم می‌شه. 

می‌رسیم به مقایسه اتریوم و سولانا

رشد چشم‌گیر سولانا در سال‌های اخیر و همه‌کاره بودن اون باعث شده تا خیلی‌ها اون رو با اتریوم مقایسه کنند. همون‌طور که می‌دونید اتریوم برای اولین بار قرارداد‌های هوشمند رو به حوزه کریپتو وارد کرد و به دنبال اون سایر بلاکچین‌های بزرگ مثل بایننس چین، ترون و کاردانو وارد این عرصه شدند. اما تکنولوژی‌های جدید سولانا باعث شده تا علاوه‌بر توانایی‌های اون در استفاده به عنوان پول، از پتانسیل خوبی برای پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند هم بهره ببره.

حالا بریم سراغ تفاوت‌ها، با این که هر دو از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی می‌کنند اما تفاوت‌های مهمی در تکنولوژی این دو بلاکچین وجود داره که باعث شده سولانا به رقیبی پرقدرت بدل بشه. اولین تفاوت در مکانیزم اجماع اتریوم هست. در حال حاضر اتریوم از روش POW استفاده می‌کنه که برق زیادی برای حل پازل‌های ریاضی مصرف می‌شه که آسیب زیادی به محیط زیست وارد می‌کنه.

تفاوت بعدی در سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌هاست. به طور میانگین سولانا 50 هزار تراکنش در ثانیه انجام می ده که میانگین کارمزد اون تراکنش‌ها کمتر از یک صدم سنت بوده. اما در طرف دیگه اتریوم کمتر از 15 تراکنش در ثانیه رو می‌تونه انجام بده و میانگین کارمزد یک تراکنش اون چیزی در سال 2021 حدود 70 دلاره.

اما اتریوم هم بیکار ننشته و برنامه‌های خودشو برای افزایش انعطاف و کاربرد‌پذیری داره. اولین بودن اتریوم در حوزه دیفای و قرارداد‌های هوشمند باعث رشد چشمگیر اکوسیستم اون شده به طوری که تکون دادن چنین اکوسیستم بزرگی کار چندان ساده‌ای نیست و حریف پرقدرتی می‌طلبه. در نسخه 2 اتریوم، این بلاکچین در حال حرکت به سمت استفاده از روش POS هست که در سرعت و میزان کارمزد تراکنش‌ها تاثیر چشم‌گیری داره.

با این که از نظر تکنولوژی سولانا حرف‌های زیادی برای گرفتن داره اما به دلیل کم بودن تعداد نود‌های اون، تا به حال دو بار شبکه اون متوقف شده که در هر بار اختلال، کاربران این شبکه امکان انتقال و انجام تراکنش‌ رو نداشتن.

به طور کلی اگر بخواهیم لیست مختصری از قابلیت‌های سولانا نام ببریم باید این‌طور ذکر کنیم:

  • استفاده به عنوان پول
  • پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند
  • پشتیبانی از توکن‌های NFT
  • امور مالی غیرمتمرکز
  • پشتیبانی از اپلیکیشن‌های دیجیتال مثل بازی‌ها، شبکه‌های اجتماعی و غیره
  • استفاده از روش POH برای تایید اعتبار تراکنش‌ها

آیا سولانا سرمایه‌گذاری خوبیه؟

در این آموزش، سولانا رو از نظر فاندامنتال بررسی کردیم و به نقاط قوت اون پی بردیم. بسیاری به دلیل داشتن فاندای خوب اون رو یک سرمایه‌گذاری عالی می‌دونند در حالی که گروه دیگه از سرمایه‌گذاران فکر می‌کنند سولانا هنوز باید به ثبات بیشتری دست پیدا کنه.

در حال حاضر سولانا اپلیکیشن‌های مالی غیرمتمرکز زیادی رو در خودش جای داده و تقاضا برای اپلیکیشن‌های مالی روی این شبکه روز به روز در حال افزایشه.

قیمت توکن سولانا در سال 2020 کمتر از یک دلار بود که در اواخر 2021 به رکورد قیمتی 250 دلار دست پیدا کرد یعنی این ارز بیش از 25 هزار درصد سودآوری برای سرمایه‌گذارانش داشته.

نظر شما در مورد سرمایه‌گذاری در بلاکچین سولانا چیه؟ دوست دارید در مورد اپلیکیشن‌های مالی سولانا آموزش‌های بیشتری تهیه کنیم؟