ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین آموزش‌های دنیای کریپتو

چطور پروژه‌های دیفایی رو بررسی کنیم؟

2022/03/13
21:02
363

 

در این آموزش به نحوه بررسی پروژه‌های دیفای می‌پردازیم. برای ارزیابی پروژه‌های دیفای مثل صرافی‌ها، پلتفرم‌های وام‌دهی و استخر‌های نقدینگی باید به دو شاخص حجم بازار یا marketcap و TVL یا حجم ارزش قفل شده نگاه کنیم.

شاخص اول یعنی حجم بازار رو در وبسایت coinmarketcap می‌تونید ببینید. برای مشاهده پروژه‌های دیفای وارد کوین‌مارکت کپ بشید و در بالای لیست روی    DeFi بزنید. در اینجا می‌تونید لیست برترین پروژه‌های دیفای رو از نظر حجم بازار مشاهده کنید.

اما بریم سراغ شاخص TVL

این شاخص یعنی چی؟ مقدار TVL یعنی چه مقدار دارایی در قرارداد‌های هوشمند اون اپلیکیشن مالی غیرمتمرکز قفل شده. البته قفل شدن در اینجا به معنای فریز شدن نیست بلکه به میزان دارایی‌های نگهداری شده در استخر قرارداد‌های هوشمند اشاره داره.

در حال حاضر بزرگ‌ترین پروژه‌ دیفای MakerDAO هست که شاخص TVL اون بیش از 10 میلیارد دلاره. یعنی بیش از ده میلیارد دلار دارایی در استخر قرارداد‌های هوشمند این پروتکل وجود داره به همین دلیل میشه گفت شاخص TVL روش مهمی برای ارزیابی قدرت و وزن پروژه‌های دیفای به حساب میاد.

آیا می‌تونیم به شاخص TVL اعتماد کنیم؟ مسلما خیر. راه‌هایی برای دور زدن این شاخص و ایجاد ارزش غیرواقعی در پروژه‌های کوچک وجود داره با این حال پروژه‌های شناخته شده رو با این شاخص راحت‌تر میشه وزن کرد.

حالا از کجا اطلاعات شاخص TVL پروژه‌های دیفای رو به دست بیاریم؟

 دو وبسایت Defipulse و defillama جزو بهترین وبسایت‌های محاسبه TVL به شمار میان که می‌تونید با مراجعه به اون‌ها اطلاعات ارزشمندی به دست بیارید. البته وبسایت defi pulse، دارایی‌های قفل شده در استخرهای yield farming رو محاسبه نمی‌کنه. ولی defi llama داده‌های همه زنجیره‌ها رو در نظر می‌گیره ولی اغلب اطلاعات رو برحسب ارز اتریوم نمایش می‌ده.

ممکنه براتون سوال بشه تفاوت TVL و مارکت کپ چیه؟

برای محاسبه حجم بازار طبق تعریف وبسایت کوین‌مارکت کپ باید کوین‌های در گردش رو در قیمت فعلی ضرب کنیم اما برای محاسبه TVL باید حجم دارایی‌های قفل شده در اون اکوسیستم مالی رو اندازه‌گیری کنیم.

بنابراین حجم بازار شاخص مناسبی برای تشخیص پروژه‌های بزرگ از کوچک هست. و TVL شاخصی برای اعتماد به استخر‌های پروژه اما همیشه اینطور نیست و نباید به این دو به صورت چشم بسته تکیه کنید.

اولین ملاک‌های ارزیابی یک پروژه دیفای مثل صرافی غیرمتمرکز یا پروتکل‌های وام‌دهی باید تیم توسعه‌دهنده، اعتبار اجتماعی و گواهینامه‌های امنیتی اون‌ها باشه و سپس برای اندازه‌گیری ارزش اون پروژه به سراغ دو شاخص حجم بازار و TVL بریم.

نوآوری‌های صورت گرفته در پروژه‌های دیفای از دیگر عوامل مهم در چک لیست ما هستند. با یک نگاه ساده به کوین‌مارکت کپ می‌تونیم صرافی‌های غیرمتمرکز زیادی رو ببینیم که سعی کردن از صرافی‌های فعلی مثل سو‌شی‌سواپ تقلید کنند ولی هیچ ایده و خلاقیت جدیدی در اون‌ها مشاهده نمی‌شه.

بهترین پروژه‌های دیفای که در اون سرمایه‌گذاری کردید چه بوده؟ دوست دارید در ویدیو‌های بعدی، چه پروژه‌ای رو بررسی کنیم؟