ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

آیا بیت‌کوین باعث مرگ دلار می‌شود؟

2024/03/04
15:40
297

دانیل لاکال، اقتصاددان مشهور، نگرانی‌هایش را در مورد آینده دلار ابراز کرده است.او گفت نگرانی های او درمورد پیامد شیوع ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نیست بلکه به دلیل سیاست‌های مالی ایالات متحده می‌باشد.

   لاکال به افزایش نگران کننده بدهی ملی آمریکا اشاره می‌کند که از ۳۴ تریلیون دلار فراتر رفته و هر صد روز یک تریلیون دلار افزایش می‌یابد.

   او معتقد است که ادامه ی همچین روندی به ویژه در دوره ای که آن به عنوان دوره ی بازیابی و بهبود اقتصادی یاد می‌شود، و به عنوان بازه ای با رشد قوی اشتغال و افزایش درآمد شناخته می‌شود پایه های اقتصاد را ناپایدار می‌کند .

  علت اصلی نگرانی های لاکال سرعت بالای انباشت بدهی های آمریکا نسبت به رشد تولید ناخالص داخلی کشور است، که از سال ۱۹۳۰ تا به این حد بالا نبوده است.

  این اقتصاددان تاکید کرد که در حال حاضر ما در حال تجربه عملکرد اقتصادی ای هستیم که به ظاهر قوی است اما در عین حال بدهی ملی با نرخ بی سابقه ای در حال افزایش است. او معتقد است با کاهش قدرت خرید، حقوق‌ و فشار مالی فزاینده بر خانواده‌های آمریکایی رسیدن به دوره ی بهبود اقتصادی یک توهم است.

لاکال نظریه پولی مدرن (MMT) را مورد انتقاد قرار داد و گفت: « این نظریه یک نظریه اقتصادی بحث برانگیز است که برخی از آن به عنوان چراغ سبزی برای دولت ها یاد می‌کنند تا به شرط کنترل ارز بومی خود، دست به مخارج نامحدود بزنند. در این نظریه بیان می‌شود که تنها محدودیت واقعی برای مخارج دولت تورم است.

  لاکال معتقد است که ادامه این روند، علیرغم نرخ تورم رسمی ۲۰ درصدی در طی چهار سال گذشته، نشان دهنده بی توجهی مسئولین به سلامت بلندمدت اقتصاد آمریکا و دلار است. او هشدار می‌دهد که جذابیت ایدئولوژیک برنامه ی MMT خطرات جدی این طرح را کمرنگ جلوه می‌دهد و در نهایت این خانواده‌ها هستند که باید با عواقب بی‌مسئولیتی این مسئولین دست و پنجه نرم کنند.


  علیرغم افزایش قابل توجه قیمت بیت‌کوین که در بحبوحه افزایش بدهی ملی و تورم از ۶۲،۰۰۰ دلار فراتر رفت، لاکال معتقد است که ارز دیجیتال تهدید اصلی برای وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی نیست. در عوض، از بین رفتن اعتماد به سیاست های مالی و پولی دولت ایالات متحده خطر بسیار بیشتری را به همراه دارد.

او پیش‌بینی می‌کند که در صورت از دست رفتن اعتماد به اقتصاد ملی، از دست دادن حاکمیت پولی می‌تواند بسیار ناگهانی اتفاق بیفتد و از بین برود و منجر به ایجاد چرخه معیوب افزایش هزینه‌های استقراض، تورم بالاتر و در نهایت سقوط بالقوه دلار شود.
 


منبع : U Today