ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تأثیرگذاری عوامل قدرتمند بر قیمت بیت کوین فراتر از صندوق های قابل معامله در بورس (ETF)

2024/03/22
19:06
119

تحلیلگران ارشد حوزه رمزارز بر این باورند که صندوق های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) ممکن است عامل اصلی نوسانات قیمت این رمزارز نباشند.

اریک بالچناس، تحلیلگر ارشد ETF در بلومبرگ، در اظهار نظری اخیر در یک پلتفرم رسانه اجتماعی معتبر، عنوان کرد که جریان ورودی و خروجی وجوه در صندوق های ETF بیت کوین، عامل تعیین کننده قیمت این دارایی دیجیتال پیشرو محسوب نمی شود. وی با اشاره به عدم همبستگی همیشگی بین قیمت بیت کوین و جریان نقدینگی در صندوق های ETF، بر اهمیت «نیروهای کلان حاکم بر بازار» تاکید نمود.

خروج سرمایه قابل توجه از صندوق های گریسکیل

این اظهارات در حالی مطرح می شود که صندوق های گریسکیل با پدیده ای تحت عنوان «خروج سرمایه مجدد» مواجه هستند. بر اساس گزارشات، تنها در روز چهارشنبه، مبلغ قابل توجه ۲۸۱.۵۷ میلیون دلار دیگر از این صندوق خارج شده است. شایان ذکر است حجم خروج سرمایه از گریسکیل از زمان راه اندازی این صندوق ها، با اختلاف معناداری از ورودی اندک وجوه از سوی ناشران جدید صندوق های ETF بیت کوین، در صدر قرار دارد.

از زمان عرضه تعدادی از صندوق های ETF بیت کوین در ۱۱ ژانویه، دارایی های بیت کوین تحت مدیریت گریسکیل، بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است. خروج خالص سرمایه از صندوق های آمریکایی نیز از ابتدای هفته جاری تاکنون، به نزدیک ۷۴۹ میلیون دلار رسیده است. در حقیقت، صندوق GBTC گریسکیل با ثبت بزرگترین خروج سرمایه در تاریخ، رکوردی بی سابقه را در میان تمامی صندوق های قابل معامله در بورس به جا گذاشته است.

عدم وجود همبستگی مستقیم

با وجود خروج قابل توجه سرمایه از GBTC، قیمت بیت کوین در روز سه شنبه موفق شد با جهشی چشمگیر، از سطح ۶۸۰۰۰ دلار عبور کند. همانطور که توسط U.Today گزارش شده است، لحن غیرجنگجویانه اظهارات رئیس فدرال رزرو، جروم پاول، به افزایش قابل توجه قیمت ارزهای دیجیتال منجر شد. اظهارات پاول در خصوص چشم انداز کاهش نرخ بهره، آرامش را به بازار بازگرداند و موجب شد تا دارایی های پرریسک، بخشی از ضررهای خود را جبران نمایند. با این حال، همانطور که بالچناس اشاره کرد، قیمت بیت کوین علی رغم ورود قوی سرمایه به صندوق های ETF در اواخر هفته گذشته، همچنان با کاهش شدیدی روبرو شد.


منبع : U Today