ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ریپل از عرضه استیبل‌کوین دلاری جدید خبر داد

2024/04/04
19:27
82

شرکت ریپل، پیشرو در حوزه بلاک‌چین و پرداخت‌های برون‌مرزی، از راه‌اندازی احتمالی یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار آمریکا خبر داد. این استیبل‌کوین در ابتدا بر روی دو بلاک‌چین محبوب، XRP Ledger و اتریوم، قابل دسترس خواهد بود.

مونیکا لانگ، رئیس ریپل، طی بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «عرضه این استیبل‌کوین بر روی لجر XRP و اتریوم، فرصت‌های جدیدی را برای استفاده نهادی و امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در اکوسیستم‌های مختلف ایجاد خواهد کرد. با ورود این استیبل‌کوین قابل اعتماد به لجر XRP، شاهد افزایش پذیرش و توسعه بیشتر این بلاک‌چین خواهیم بود.»

طبق بیانیه ریپل، این استیبل‌کوین قرار است اواخر سال جاری عرضه شود و از طریق سپرده‌های دلاری، اوراق خزانه کوتاه‌مدت دولت آمریکا و سایر معادل‌های نقدی پشتیبانی خواهد شد. یک شرکت حسابداری مستقل، دارایی‌های ذخیره این استیبل‌کوین را به صورت دوره‌ای مورد حسابرسی قرار خواهد داد و ریپل نیز گزارش‌های ماهانه‌ای را در این خصوص منتشر خواهد کرد.

بازار استیبل‌کوین‌ها که هم‌اکنون ارزشی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد دلار دارد، طبق پیش‌بینی‌های ریپل، تا سال ۲۰۲۸ به رشدی قابل توجه دست یافته و به ارزشی معادل ۲.۸ تریلیون دلار خواهد رسید. در حال حاضر، دو بازیگر اصلی این بازار Tether (USDT) و USDC (Circle Internet Financial) هستند.

دیوید شوارتز، مدیر ارشد فناوری ریپل، در مصاحبه‌ای با The Block عنوان کرد که با توجه به چشم‌انداز فعلی بازار، راه‌اندازی این استیبل‌کوین در سال جاری از نظر استراتژیک اقدامی هوشمندانه محسوب می‌شود. وی همچنین اشاره کرد که افزایش نرخ بهره و وضعیت ناپایدار بازار USDT، فضا را برای ورود یک رقیب قدرتمند مهیا ساخته است.

با وجود تمایل ریپل برای به چالش کشیدن سلطه USDT، شوارتز بر اهمیت تنوع در بازار استیبل‌کوین‌ها، خصوصا در حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، تاکید کرد. تمرکز ریسک در این حوزه چالشی جدی محسوب می‌شود و وجود گزینه‌های متنوع می‌تواند به کاهش این ریسک کمک کند.

موارد استفاده برای استیبل‌کوین ریپل

شوارتز ابراز اطمینان کرد که استیبل‌کوین جدید ریپل با توجه به امنیت و اعتبار لجر XRP، مورد استقبال شرکت‌ها و بازار جهانی قرار خواهد گرفت. وی همچنین بر کمبود یک استیبل‌کوین باکیفیت بر روی لجر XRP و لزوم تنوع در این حوزه تاکید کرد.

به گفته شوارتز، این استیبل‌کوین جدید، به طور خاص برای شرکت‌های کوچک و متوسط و مؤسسات مالی غیربانکی مانند شرکت‌های پرداخت، جذابیت زیادی خواهد داشت. ریپل با توجه به سابقه خود در رعایت قوانین و مقررات، می‌تواند در زمینه پذیرش سازمانی این استیبل‌کوین نقش موثری ایفا کند.

لازم به ذکر است که ریپل همانند Tether، پیش‌تر مورد بررسی و نظارت نهادهای نظارتی قرار گرفته است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از سال ۲۰۲۰ درگیر یک پرونده حقوقی با ریپل است که طی آن، این شرکت متهم به فروش غیرقانونی اوراق بهادار به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار از طریق عرضه XRP شده است. ریپل ضمن تاکید بر تعهد خود به رعایت قوانین و مقررات، به توسعه مجوزهای فعالیت خود در مناطق کلیدی جهان اشاره کرده است.

در حالی که در ابتدا این استیبل‌کوین تنها بر روی بلاک‌چین‌های XRP و اتریوم در دسترس خواهد بود، ریپل برنامه‌هایی برای گسترش آن به سایر بلاک‌چین‌ها و پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) دارد.


منبع : The block