ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تأییدیه "کاملا به جا" صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر اتریوم در هنگ کنگ، این منطقه را نسبت به ایالات متحده در باز

2024/04/15
20:51
77

یک مقام اجرایی در OSL  بر این باور است که تأیید اولیه کمیسیون اوراق بهادار و آتیه هنگ کنگ (SFC) برای راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر اتریوم (ETH)، به گفته‌ی گری تیو، مدیر اجرایی و رئیس امور نظارتی در OSL، می‌تواند به هنگ کنگ در بازار صندوق‌های ETF خرده فروشی نسبت به ایالات متحده برتری قابل توجهی اعطا کند.

آقای تیو در مصاحبه‌ای با The Block در روز دوشنبه اظهار داشت که تأییدیه اولیه برای محصولات مبتنی بر اتریوم "کاملاً مطلوب" است. وی گفت: «در حال حاضر، ایالات متحده هنوز هیچ محصول مبتنی بر اتریوم را تأیید نکرده است. بنابراین، هنگ کنگ مطمئناً در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد، به ویژه زمانی که محصولات مبتنی بر اتریوم را در این کشور راه‌اندازی کند.»

سخنان آقای تیو پس از آن مطرح می‌شود که کمیسیون اوراق بهادار و آتیه هنگ کنگ (SFC) تأییدیه اولیه خود را برای تعدادی از صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین و اتریوم صادر کرد که OSL نیز به عنوان یکی از تأمین‌کنندگان زیرساخت و خدمات نگهبانی برای آن‌ها فعالیت می‌کند.

آنجلا انگ، مسئول سابق تنظیم مقررات در مرجع پولی سنگاپور و مشاور ارشد سیاستگذاری در شرکت تحلیل بلاک‌چین TRM Labs، این خبر را رویدادی مهم توصیف کرد و گفت: «تأییدیه هنگ کنگ برای صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر اتریوم، پیش از تصمیم ایالات متحده صادر شده است و این یک گام مهم در مسیر تبدیل شدن هنگ کنگ به قطب پیشرو ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود. با وجود گزینه‌های کمتر برای دسترسی به اتریوم، ممکن است صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر اتریوم با استقبال بیشتری از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شوند.»

نزدیک شدن به راه‌اندازی

آقای تیو توضیح داد که تأییدیه اولیه SFC به طور معمول به این معنی است که مهم‌ترین بخش‌های فرآیند ارزیابی تکمیل شده است. وی گفت: «از نظر فنی، این بدان معناست که این محصولات تقریباً برای راه‌اندازی آماده هستند. اما شاید هنوز برخی شرایط فنی وجود داشته باشد که قبل از عرضه عمومی آن‌ها باید برآورده شود.»

وی افزود: «به طور معمول، با مجوز محصول، اگر آنها قبلاً تأییدیه اولیه را دریافت کرده باشند، به این معنی است که ما بسیار نزدیک به راه‌اندازی هستیم.»

محدودیت دسترسی برای سرمایه‌گذاران سرزمین اصلی

برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال بر این باورند که صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر ارزهای دیجیتال هنگ کنگ از طریق برنامه Southbound Stock Connect با استقبال قابل توجه سرمایه‌گذاران چینی مواجه شود. با این حال، این استدلال ممکن است ضعیف باشد زیرا برنامه Stock Connect در حال حاضر به سرمایه‌گذاران سرزمین اصلی حتی اجازه سرمایه‌گذاری در صندوق‌های آتی ارزهای دیجیتال در هنگ کنگ را نمی‌دهد، چه برسد به صندوق‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال.

آقای تیو گفت: «من فکر نمی‌کنم هیچ یک از این محصولات [صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر ارزهای دیجیتال] هنوز در لیست اوراق بهادار واجد شرایط [برنامه Stock Connect] گنجانده شده باشند، اما فکر می‌کنم احتمال یا حداقل پتانسیل چنین گنجاندنی چیزی است که بازار مطمئناً آن را می‌پسندد.» وی افزود: «در کوتاه‌مدت، هیچ تنظیم‌کننده‌ای در این مورد موضع روشنی اتخاذ نکرده است.»

«فکر نمی‌کنم در روز اول راه‌اندازی، این محصولات گنجانده شوند یا بلافاصله گنجانده شوند. اما مطمئناً بازار خوش‌بین است که در آینده امکان یا پتانسیل گنجاندن آن‌ها وجود داشته باشد.»

رقابت بر سر کارمزد؟

تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت‌کوین در ایالات متحده در اوایل سال جاری، باعث ایجاد یک جنگ قیمتی بر سر کارمزد در میان مدیران دارایی برای حفظ رقابت شد. به گفته‌ی تیو، ممکن است شاهد رقابتی مشابه در زمینه کارمزد و هزینه‌ها باشیم، زمانی که صندوق‌های هنگ کنگی به طور رسمی راه‌اندازی شوند.

تیو گفت: «قطعاً یک جنگ بر سر کارمزد وجود خواهد داشت. ما در حال صحبت درباره چندین محصول از ناشران مختلف هستیم که به طور همزمان راه‌اندازی می‌شوند، اما همگی دارایی پایه‌ای مشابه را دنبال می‌کنند. توانایی ارائه قیمت رقابتی به بازار کلیدی خواهد بود.»

پذیره‌نویسی و بازخرید با دارایی دیجیتال

ویژگی‌های کلیدی متمایزکننده‌ی صندوق‌های قابل معامله در بورس آتیه ارز دیجیتال که به زودی عرضه خواهند شد، گزینه‌های پذیره‌نویسی و بازخرید با دارایی دیجیتال است.

برای مثال، انتظار می‌رود صندوق‌های قابل معامله در بورس آتیه بیت‌کوین و اتریوم که توسط Bosera Asset Management و HashKey Captial مدیریت می‌شوند، به سرمایه‌گذاران این امکان را بدهند که مستقیماً با استفاده از بیت‌کوین و اتریوم برای سهام صندوق اقدام به پذیره‌نویسی کنند.

تیو، از OSL، می‌گوید: «این صندوق می‌تواند پذیره‌نویسی با دارایی دیجیتال را بپذیرد. بدین معنا که اگر سرمایه‌گذاری دارید که بیت‌کوین (BTC) به صورت بلندمدت در اختیار دارد، اما نمی‌خواهد از موقعیت بیت‌کوین خود خارج شود، اما تمایل دارد آن را با نوع دیگری از ابزار، مانند واحدهای یک صندوق قابل معامله در بورس یا سهمی در صندوقی که عملکرد بیت‌کوین را دنبال می‌کند، معاوضه کند، اکنون این صندوق این امکان را برای آن‌ها فراهم می‌کند.»

تیو افزود که این ویژگی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا در بازارهای دیگر، به ویژه در حوزه صندوق‌های خرده‌فروشی، سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: «کار مورد نیاز برای پشتیبانی از این فرآیند برای محصولات صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر ارز دیجیتال در واقع بسیار قابل توجه است.»


منبع : The block