ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

برتری بانک ها در برابر تتر با تصویب این لایحه

2024/04/25
18:24
64

بر اساس گزارش مؤسسه رتبه‌بندی S&P Global Ratings، در صورت تصویب لایحه جدید استیبل‌کوین که هفته گذشته توسط سناتورهای سینتیا لومیس (جمهوری‌خواه وایومینگ) و کریستن گیلیبراند (دموکرات نیویورک) معرفی شد، با شفاف شدن قوانین، بانک‌ها تمایل بیشتری برای ورود به بازار استیبل‌کوین پیدا خواهند کرد.

این موسسه رتبه‌بندی روز چهارشنبه اعلام کرد که لایحه «قانون پرداخت استیبل‌کوین لومیس-گیلیبراند» ابهامات قانونی را برطرف می‌کند و «باید بانک‌ها را به ورود به بازار استیبل‌کوین تشویق کند». با این حال، تتر، که یک استیبل‌کوین مبتنی بر دلار آمریکا و مستقر در خارج از ایالات متحده است، تحت این لایحه مجاز نخواهد بود و این موضوع می‌تواند تقاضا برای آن را کاهش دهد.

این موسسه رتبه‌بندی همچنین اعلام کرد که «تصویب لایحه استیبل‌کوین می‌تواند نوآوری بلاکچینی نهادی، به ویژه برای توکنیزه‌کردن یا انتشار اوراق قرضه دیجیتال با پرداخت‌های درون-زنجیره‌ای را تسریع کند. رشد موارد استفاده نهادی برای استیبل‌کوین‌ها می‌تواند فرصت‌هایی را برای بانک‌ها به عنوان ناشران استیبل‌کوین ایجاد کند و همچنین ممکن است سلطه تتر بر بازار جهانی استیبل‌کوین را کاهش دهد.»

این لایحه در صورت تصویب، از ناشران استیبل‌کوین می‌خواهد برای پشتیبانی از توکن‌های خود، ذخایری به ارزش یک به یک با وجه نقد یا معادل وجه نقد نگهداری کنند. همچنین این لایحه استیبل‌کوین‌های الگوریتمی را ممنوع می‌کند و می‌گوید که ناشران و کاربران نمی‌توانند از استیبل‌کوین‌ها برای اهداف غیرقانونی یا غیرمجاز مانند پولشویی استفاده کنند.

در صورت تصویب قوانین پیشنهادی جدید، شاهد ورود بازیگران بانکی به عرصه استیبل‌کوین‌ها و احتمالاً تضعیف تتر خواهیم بود.

 

موسسه رتبه‌بندی S&P Global پیش‌بینی می‌کند که تصویب این قوانین، مزیت رقابتی قابل توجهی برای بانک‌ها ایجاد خواهد کرد. براساس این قوانین، سقف صدور استیبل‌کوین برای نهادهای فاقد مجوز بانکداری، به 10 میلیارد دلار آمریکا محدود خواهد شد.

با توجه به اینکه تتر یک استیبل‌کوین تحت یک نهاد غیرآمریکایی است، در صورت تصویب این لایحه، مجوز فعالیت خود را از دست خواهد داد. این موضوع می‌تواند دامیننس فعلی تتر بر بازار جهانی استیبل‌کوین را به طور چشمگیری کاهش دهد. S&P Global در تحلیل خود اشاره می‌کند که «این محدودیت به معنای ممنوعیت نگهداری یا معامله تتر توسط نهادهای آمریکایی است که می‌تواند تقاضا برای این استیبل‌کوین را کاهش داده و در عین حال، تقاضا برای استیبل‌کوین‌های تحت‌پشتیبانی دلار آمریکا را افزایش دهد.»

با این حال، تتر همچنان با دارا بودن بالاترین ارزش کل بازار، بزرگترین استیبل‌کوین جهان به شمار می‌رود. اما با وجود این جایگاه، تصویب قوانین جدید می‌تواند موقعیت فعلی تتر را به طور جدی به چالش بکشد.


منبع : The block