ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

فراخوان تجدید نظر در مورد ممنوعیت ETP رمزارز برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش در انگلستان

2024/05/03
00:14
69

آلون کِیرنز، نماینده مجلس انگلستان از حزب محافظه‌کار، خواستار تجدید نظر اداره رفتار مالی (FCA) در خصوص ممنوعیت عرضه محصولات قابل معامله در بورس مبتنی بر رمزارز (ETP) برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش شد. او در مقاله‌ای که در وب‌سایت Politics.co.uk منتشر گردید، نسبت به عقب‌ماندگی بریتانیا از رقبا در این حوزه ابراز نگرانی کرد.

انگلیس تاکنون در زمینه مجاز ساختن خرید مستقیم این محصولات توسط عموم مردم محتاطانه عمل کرده است. این رویکرد، انگلستان را در جایگاهی متفاوت از سایر بازارهای مالی بزرگ جهان قرار می‌دهد. پیش‌تر، نهادهای تنظیم‌گر مالی هشدار داده بودند که ETPها می‌توانند برای سرمایه‌گذاران عادی ریسک قابل توجهی به همراه داشته و منجر به ضررهای مالی شوند.

اداره رفتار مالی در سال ۲۰۲۰ اعلام کرد: «این اداره همچنان به مردم یادآور می‌شود که دارایی‌های دیجیتال ریسک بالا دارند و عمدتا بدون نظارت هستند. سرمایه‌گذاران در این حوزه باید آماده از دست دادن کل سرمایه خود باشند.»

با وجود این تردیدها، اداره رفتار مالی در ماه مارس امتیازی قائل شد و به صرافی‌های معتبر اجازه داد اوراق بهادار قابل معامله مبتنی بر رمزارز (cETN) را منحصرا به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ارائه دهند.

آقای کِیرنز که نقشی کلیدی در گروه مشاوره امور مالی پارلمان ایفا می‌کند، با اشاره به این موضوع نوشت: «از یک سو، این محصولات در دسترس سرمایه‌گذاران حرفه‌ای از جمله شرکت‌های سرمایه‌گذاری و موسسات اعتباری قرار گرفته‌اند که اقدامی مثبت به شمار می‌رود. اما از سوی دیگر، چنین رویکردی باعث می‌شود فرصت‌های موجود در انحصار نخبگان قرار گیرد و مزایای مرتبط با آن محدود شود. در نتیجه، عموم مردم از این فرصت‌ها محروم خواهند ماند.»

آقای کِیرنز همچنین استدلال کرد که این محدودیت‌ها مانع از دستیابی به هدف دولت برای تبدیل انگلیس به رهبر جهانی وب ۳ می‌شود.

اظهارات وی متعاقب راه‌اندازی اولین صندوق‌های قابل معامله در بورس مبتنی بر رمزارز (spot crypto ETF) در آسیا توسط هنگ‌کنگ در روز سه‌شنبه صورت می‌گیرد. این اقدام، هنگ‌کنگ را به عنوان رقیبی جدی برای ایالات متحده در رقابت برای رهبری در این بازار رو به رشد معرفی می‌کند.

آیا انگلیس می‌تواند به پیشتازی ETP رمزارز در اروپا برسد؟

به گفته این نماینده مجلس، بازار رمزارز از زمان آخرین بررسی اداره رفتار مالی به طور قابل توجهی بالغ شده است و اکنون زمان اتخاذ تدابیر جدید فرا رسیده است.

آقای کِیرنز برای اثبات رونق بازار به حضور بیش از ۷۰ ETP رمزارز در اروپا اشاره کرد که در مجموع ۷.۶ میلیارد دلار بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را در خود جای داده‌اند.

وی نوشت: «کشورهای اروپایی دیگر مانند سوئد، آلمان، نروژ، هلند و سوئیس از این محصولات استقبال کرده‌اند و ما می‌توانیم با الگوبرداری از اقدامات اولیه آن‌ها، مسیر پیشرفت را هموار سازیم.»

آقای کِیرنز بر این باور است که با مجاز ساختن عرضه ETP رمزارز مشابهی در بورس لندن، انگلیس می‌تواند به عنوان پیشرو در عرصه جهانی رمزارز شناخته شود، فرصت‌های دیجیتالی جدیدی را جذب کند و موقعیت خود را به عنوان یک مرکز رمزارز تثبیت نماید.


منبع : Cryptonews