ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

مدیرعامل تتر، رویای گوشی هوشمند غیرمتمرکز با نام «پیر(pear)» را مطرح کرد

2024/05/03
19:05
65

پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر و یکی از بنیانگذاران پلتفرم P2P (نظیر به نظیر) هولپانچ، به طور غیرمستقیم به احتمال توسعه گوشی هوشمند «پیر» در آینده اشاره کرد. این گوشی هوشمند با رویکردی متفاوت، می‌تواند زمینه‌ساز تحولی در دنیای تلفن‌های همراه شود.

آردوینو، این ایده را در X مطرح کرد. او پیشنهاد ساخت یک گوشی هوشمند سازگار با اندروید بر پایه پروژه متن باز اندروید (AOSP) را ارائه داده است. این گوشی به صورت پیش‌فرض با مجموعه‌ای از برنامه‌های P2P هولپانچ از جمله پیام‌رسان رمزگذاری‌شده Keet، سایر برنامه‌های ساخته‌شده بر بستر پروتکل P2P پیر ران‌تایم و کیف پول بیت‌کوین Bitkit توسعه‌یافته توسط Synonym عرضه خواهد شد.

آردوینو در این باره اعلام کرد: «در نهایت، ما باید گوشی هوشمند پیر را بسازیم. این گوشی با اندروید (AOSP) سازگار خواهد بود و به صورت پیش‌فرض برنامه‌های Keet، Pears و کیف پول Bitkit روی آن نصب شده است. همچنین، فروشگاه اپلیکیشن آن نیز بر بستر P2P فعالیت خواهد کرد. به صورت پیش‌فرض هیچ برنامه‌ای از گوگل روی این گوشی وجود نخواهد داشت.»

حذف پیش‌فرض برنامه‌های گوگل و راه‌اندازی یک فروشگاه اپلیکیشن P2P، نکات قابل توجهی در ایده گوشی هوشمند پیر به شمار می‌روند.

این مفهوم بر مبنای مأموریت هولپانچ برای توسعه برنامه‌های P2P بدون نیاز به سرور و غیرقابل توقف بنا شده است که حریم خصوصی کاربر و آزادی او از کنترل شرکت‌های فناوری بزرگ را ارتقا می‌بخشد. هولپانچ با حمایت تتر، به تازگی Pear Runtime را راه‌اندازی کرده است. این پروتکل متن‌باز به توسعه‌دهندگان امکان ساخت برنامه‌های P2P بدون نیاز به زیرساخت سرور را می‌دهد.

پروتکل Pear Runtime زیربنای برنامه Keet، محصول اصلی هولپانچ است که امکان برقراری تماس‌های تصویری و پیام‌رسانی کاملاً رمزگذاری‌شده را به صورت مستقیم بین دستگاه‌ها و بدون نیاز به سرورهای مرکزی فراهم می‌کند. همکاری بیت‌فینکس، هایپرکور و تتر به تأسیس هولپانچ با هدف «باز کردن گره ارتباطات جهانی و توانمندسازی آزادی بیان» انجامیده است.

ایده گوشی هوشمند پیر با بازآرایی اخیر تتر برای گسترش تمرکز فراتر از یک شرکت استیبل‌کوین همسو است. تأسیس بخش‌های جدید مانند Tether Data، Tether Finance، Tether Power و Tether Edu نشان‌دهنده‌ی هدف این شرکت برای پیشبرد نوآوری در هوش مصنوعی، پلتفرم‌های P2P، شمول مالی، استخراج پایدار، آموزش بلاکچین و حتی فناوری زیستی است. این رویکرد چندوجهی، تتر را قادر می‌سازد تا از فناوری‌های نوظهور بهره ببرد و آینده‌ی امور مالی و فناوری را شکل دهد.

یک گوشی هوشمند بالقوه‌ی پیر که توسط برنامه‌های P2P و اکوسیستم گسترده‌تر تتر پشتیبانی می‌شود، می‌تواند قطعه‌ای حیاتی از این استراتژی برای توانمندسازی کاربران و به چالش کشیدن سلطه‌ی غول‌های فناوری بزرگ باشد.

اگرچه این ایده در حال حاضر تنها یک پیشنهاد است، اما گوشی هوشمند بالقوه‌ی پیر گامی قابل توجه به سوی چشم‌انداز هولپانچ و تتر برای یک اکوسیستم موبایلی غیرمتمرکز و تحت کنترل کاربر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا و چه زمانی این پروژه به ثمر خواهد رسید. اما توییت آردوینو نگاهی اجمالی به نحوه‌ی همگرایی سود تتر و فناوری P2P هولپانچ در یک گوشی هوشمند آزادی‌محور ارائه می‌دهد.


منبع : Cryptoslate