ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

دسترسی سرمایه گذاران چینی به صندوق های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) هنگ کنگ ؟

2024/05/06
10:18
77

ریچارد بای‌ورث، شریک مدیریتی در شرکت SyzCapital، با اظهارنظری در شبکه اجتماعی ایکس، جرقه شایعاتی را زده است که حاکی از امکان دسترسی احتمالی سرمایه گذاران چینی به صندوق های قابل معامله در بورس بیت کوین (ETF) فهرست شده در هنگ کنگ است.

صحبت‌های بای‌ورث بر روی این پلتفرم، بر مذاکرات جاری در خصوص احتمالِ گنجاندن این صندوق‌های ETF در سیستم Stock Connect (اتصال سهام) تأکید می‌کند. این ادغام می‌تواند زمینه‌ساز ورود گسترده سرمایه از سرزمین اصلی چین به صندوق‌های دارایی دیجیتال مذکور شود.

بای‌ورث اظهار داشت: «به تازگی از هنگ کنگ برگشته‌ام. صحبت‌هایی در جریان است که صندوق‌های ETF می‌توانند به سیستم Stock Connect اضافه شوند. پیامدهای این اتفاق عظیم خواهد بود (به این معنا که عملا سرمایه‌های چینی قادر به خرید آن خواهند بود)». این اظهارنظر پس از گفتگویی صورت گرفت که سامسون مو، با اشاره به عملکرد فوق‌العاده صندوق ChinaAMC Bitcoin ETF در اولین روز معاملاتی که 121 میلیون دلار جذب سرمایه داشت، آغاز کرد.

آیا صندوق‌های قابل معامله در بورس بیت کوین هنگ کنگ برای سرمایه گذاران چینی باز می‌شوند؟

اظهار نظر مو که گفت: «فکر می‌کنم خوش‌بینی بیشتری به خرج دهید»، بیانگر چشم‌اندازی مثبت نسبت به آینده‌ی صندوق‌های ETF بیت کوین در هنگ کنگ است. برای عمیق‌تر شدن بحث، برایان هون‌جونگ پایک، یکی از بنیان‌گذاران و مدیر ارشد عملیات در SmashFi، دیدگاه‌های خود را در مورد انگیزه‌های مالی و اجتماعی-اقتصادی که می‌تواند علاقه سرمایه‌گذاران چینی به صندوق‌های ETF بیت کوین هنگ کنگ را برانگیزد، بیان کرد.

وی با اشاره به حجم عظیم ثروت چینی که در املاک و مستغلات راکد مانده است (تقریباً 100 میلیون خانه خالی)، به نیاز مبرم به فرصت‌های سرمایه‌گذاری جایگزین برای ثبات بخشیدن به چشم‌انداز اجتماعی-اقتصادی کشور اشاره کرد. پایک گفت: «این فقط مسئله زمان است. حزب کمونیست چین برای کاهش ناآرامی‌های اجتماعی به دارایی جایگزین نیاز دارد.»

پایک همچنین به تصور غلط رایج مبنی بر محدودیت فعلی سرمایه‌گذاران چینی برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF موجود در بورس هنگ کنگ پرداخت. وی توضیح داد که چندین توافق مالی موجود، در حال حاضر جریان قابل توجهی از سرمایه سرزمین اصلی را به بازارهای هنگ کنگ تسهیل می‌کند.

اتصال سهام شانگهای-هنگ کنگ و اتصال سهام شنژن-هنگ کنگ از نمونه‌های برجسته‌ای هستند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند با وجود محدودیت سهمیه معامله روزانه، سهام را به صورت فرامرزی معامله کنند.

علاوه بر این، طرح «سرمایه‌گذار نهادی داخلی واجد شرایط» (QDII) به سرمایه‌گذاران نهادی چینی اجازه می‌دهد تا در بازارهای خارج از کشور، از جمله بازارهای هنگ کنگ، مشارکت داشته باشند. همچنین، شهروندان چینی می‌توانند از طریق کارگزاری‌هایی که به طور قانونی در هر دو سرزمین فعالیت می‌کنند، با پیمایش پیچیدگی‌های چارچوب‌های نظارتی حاکم بر سرمایه‌گذاری‌های خارجی، سرمایه‌گذاری کنند.

چارچوب مهم دیگری به نام «به رسمیت شناختن متقابل وجوه» (MRF) بین هنگ کنگ و سرزمین اصلی چین، توزیع وجوه‌های سرمایه‌گذاری واجد شرایط را در بازارهای یکدیگر از طریق فرآیند تایید ساده‌شده تسهیل می‌کند. به گفته پایک، مستثنی کردن صندوق‌های ETF بیت کوین از این توافقات به احتمال زیاد نارضایتی قابل توجهی ایجاد خواهد کرد و می‌تواند چشم‌انداز سرمایه‌گذاری را در هر دو منطقه مختل کند.

وی اظهار داشت: «این سازوکارها باعث شده است تا بازار سهام هنگ کنگ به یکی از قابل دسترس‌ترین بازارهای خارجی برای سرمایه‌گذاران چینی تبدیل شود و ادغام مالی بین سرزمین اصلی و هنگ کنگ را ترویج دهد. مستثنی کردن صرفاً صندوق‌های ETF بیت کوین، به احتمال زیاد باعث عواقب قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران خواهد شد.


منبع : bitcoinist