ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بورس نیویورک قصد عرضه اوراق اختیار بیت‌کوین با تسویه نقدی را دارد

2024/05/30
10:14
50

بورس اوراق بهادار نیویورک (NYSE) در اقدامی که نشان دهنده‌ی تمایل این نهاد به ورود به بازار پر رونق مشتقات بیت‌کوین است، روز چهارشنبه از قصد خود برای معرفی اختیار بیت‌کوین با تسویه نقدی خبر داد. این اقدام منوط به اخذ مجوزهای لازم از نهادهای نظارتی خواهد بود.

ارزش این اوراق اختیار بیت‌کوین در بورس نیویورک بر اساس شاخص قیمت بیت‌کوین کوین‌دسک (XBX) تعیین خواهد شد. این شاخص که از سابقه‌ی یک دهه‌ای برخوردار است، توسط CoinDesk Indices ایجاد شده و هم اکنون برای ردیابی ارزش بیش از ۲۰ میلیارد دلار از وجوه صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جان هرریک، مدیر ارشد محصول در بورس نیویورک، ضمن ابراز خرسندی از همکاری با CoinDesk Indices، اظهار داشت: «با توجه به استقبال گسترده موسسات مالی سنتی و سرمایه‌گذاران خرد از تأیید اخیر راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین با تسویه نقدی، بورس نیویورک از همکاری با CoinDesk Indices هیجان‌زده است.»

وی در ادامه افزود: «پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح، این اوراق اختیار به سرمایه‌گذاران امکان دسترسی به یک ابزار مهم مدیریت ریسک با نقدشوندگی و شفافیت بالا را ارائه خواهند داد.»

اوراق اختیار بیت‌کوین NYSE نشان‌دهنده‌ی افزایش علاقه‌ی نهادهای مالی به ارزهای دیجیتال است

موفقیت مشتقات بیت‌کوین در سال جاری، به عنوان عاملی کلیدی در راه‌اندازی صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین با تسویه نقدی که با استقبال گسترده مواجه شده‌اند، در نظر گرفته می‌شود. صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین iShares BlackRock با دارایی‌های خالص ۱۹.۶۵ میلیارد دلاری، تاکنون به عنوان بزرگترین صندوق در این حوزه شناخته می‌شود.

با وجود برنامه‌ی بورس نیویورک برای راه‌اندازی این اوراق اختیار، این اولین قدم این نهاد در حوزه‌ی مشتقات ارز دیجیتال به شمار نمی‌رود. شرکت مادر بورس نیویورک، یعنی بورس بین قاره‌ای (ICE)، از قبل از طریق ICE Futures Singapore قراردادهای آتی بیت‌کوین ارائه می‌دهد.

در سال ۲۰۱۸، ICE، شرکت تابعه‌ی Bakkt را راه‌اندازی کرد که وظیفه‌ی ارائه‌ی قراردادهای آتی فیزیکی بیت‌کوین را برعهده داشت. با این حال، این قراردادهای آتی در رقابت با اختیارهای با تسویه نقدی ارائه شده از سوی بورس کالای شیکاگو (CME) با مشکل مواجه شدند و در نهایت Bakkt تمرکز خود را تغییر داد.

برنامه‌های معاملات بیت‌کوین نشان‌دهنده‌ی پذیرش گسترده‌ی ارزهای دیجیتال توسط وال استریت است

در اوایل ماه جاری، بورس کالای شیکاگو (CME) برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی معاملات بیت‌کوین اعلام کرد. این حرکت نشان‌دهنده‌ی افزایش تمایل وال استریت به ارزهای دیجیتال و ورود تعداد فزاینده‌ای از بازیگران بزرگ مالی به این حوزه است.

در ماه مارس، بورس نیویورک با پیشنهاد فهرست کردن صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین دوستدار محیط زیست 7RCC، گامی در جهت سرمایه‌گذاری سازگار با محیط زیست در بیت‌کوین برداشت. این محصول علاوه بر بیت‌کوین، با ارائه اعتبارات کربن، به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا ردپای زیست‌محیطی ناشی از فعالیت‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال را جبران کنند.


منبع : Cryptonews