ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همزیستی انواع مختلف پول دیجیتال در بازار بر اساس کاربرد آنها

2024/05/31
19:08
62

بر اساس تحلیل اخیر شرکت KPMG، اکثر ذینفعان حوزه دارایی‌های دیجیتال بر این باورند که انواع مختلفی از پول دیجیتال مانند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، سپرده‌های توکن‌سازی شده و استیبل‌کوین‌ها در طول ده سال آینده در بازارهای مالی همزیستی خواهند داشت.

KPMG در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، پیشنهاد کرد که این اشکال از پول دیجیتال به جای اینکه یک گزینه غالب باشند، در کنار هم وجود خواهند داشت. در حالی که ممکن است استفاده از آنها همپوشانی داشته باشد، گزارش پیش‌بینی می‌کند که کاربران به سمت کارآمدترین و خودکارترین راه‌حل‌های موجود گرایش پیدا کنند.

KPMG با استفاده از بحث‌ها و رویدادهای متمرکز بر دارایی‌های دیجیتال که این شرکت میزبانی کرده است، بینشی را جمع‌آوری کرده است. این گزارش با در نظر گرفتن شرکت‌های TradFi، FinTech و ارزهای دیجیتال، دیدگاهی جامع از چشم‌اندازهای فعلی بازار برای ارزهای دیجیتال ارائه می‌دهد.

بانک‌ها پتانسیل CBDC را می‌بینند، اما راه‌اندازی خرده فروشی با موانع روبرو است

در مورد CBDC، شرکت‌کنندگان تأکید کردند که آزمایش‌های گسترده و برنامه‌های آزمایشی نشان‌دهنده‌ی پذیرش بانک‌های مرکزی و دولت‌ها برای انتقال به یک سیستم مالی توکن‌سازی شده است.

طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد (WEF)، بانک‌های مرکزی در سراسر جهان علاقه‌ی زیادی به ارزهای دیجیتال نشان داده‌اند. تقریباً همه یا ۹۸ درصد از طریق تحقیق، آزمایش یا حتی راه‌اندازی ارزهای دیجیتال خود، این مفهوم را بررسی می‌کنند.

به گفته‌ی KPMG، بانک‌ها از پتانسیل ارزهای دیجیتال برای کسب‌وکارها (CBDCهای عمده فروشی) هیجان‌زده به نظر می‌رسند. با این حال، در مورد راه‌اندازی گسترده برای مصرف‌کنندگان (CBDCهای خرده فروشی) در آینده نزدیک، همچنان تردیدهایی وجود دارد. این شکاکیت ناشی از ترکیبی از عدم قطعیت‌های اقتصادی و سیاسی و چالش‌های فنی است که باید برطرف شوند.

برخی از شرکت‌کنندگان استدلال کردند که CBDCها هیچ مزیت مشخصی نسبت به گزینه‌های دیجیتال موجود مانند استیبل‌کوین‌ها و سپرده‌های توکن‌سازی شده ندارند. آنها معتقدند که این گزینه‌های جایگزین ممکن است مزایای مشابهی را ارائه دهند و CBDCها را تا حدودی غیر ضروری کنند.

پرداخت‌های مرزی سریع‌تر و ارزان‌تر با سپرده‌های توکن‌سازی شده

در همین حال، شرکت‌کنندگان سپرده‌های توکن‌سازی شده را به عنوان یک گزینه جذاب برای بانک‌ها معرفی کردند. آنها آنها را به دلیل یکپارچه شدن با مقررات موجود، برای آزمایش مناسب می‌دانند. آنها نسبت به بهبود قابل توجه سپرده‌های سنتی با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) ابراز خوش‌بینی کردند.

این بهبود احتمالاً از طریق پرداخت‌های مرزی سریع‌تر و خودکارتر حاصل می‌شود و در نهایت منجر به کاهش هزینه‌ها و فرصت‌های جدید خواهد شد.

همه در مورد هدف سپرده‌های توکن‌سازی شده موافق نبودند. برخی سؤال کردند که آیا آنها صرفاً پول نقد دیجیتال خواهند بود یا نقش دیگری مانند وثیقه را ایفا خواهند کرد.

پیشگامی استیبل‌کوین‌ها در تحول پول دیجیتال

گزارش، استیبل‌کوین‌ها را به عنوان امیدوارکننده‌ترین شکل پول دیجیتال تاکنون معرفی می‌کند که نیازهای خاصی را برطرف می‌کند. در حالی که استفاده اولیه آنها در معاملات سوداگرانه‌ی ارزهای دیجیتال مشاهده شد، شرکت‌کنندگان معتقدند که آنها در بخش‌های تثبیت‌شده‌ای مانند پرداخت‌های مرزی، ارزش بلندمدت دارند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان استیبل‌کوین‌ها را راهی برای حل مشکلات در سایر صنایع می‌دانند، مانند امکان‌دادن تسویه‌های فوری از طریق یک فرآیند تراکنش ترکیبی . با این حال، آنها در مورد سرمایه‌گذاری سنگین برای به‌روزرسانی سیستم‌های فعلی هشدار دادند، زیرا به احتمال زیاد به زودی شاهد یک تغییر جامع‌تر به سمت DLT خواهیم بود.

با این حال، مردم نگران چگونگی تنظیم آنها توسط دولت‌ها، نحوه مدیریت ذخایر و چگونگی برخورد استیبل‌کوین‌ها با افزایش تقاضای افراد برای بازپس‌گیری پولشان هستند.

KPMG پیش‌بینی می‌کند که در آینده نزدیک، بانک‌های بیشتری راه‌حل‌های سپرده‌های توکن‌سازی شده را ارائه خواهند کرد و از استیبل‌کوین‌ها به طور گسترده‌تری استفاده خواهند کرد. انتظار می‌رود در سال‌های آینده، CBDCها رشد جهانی پول دیجیتال را بیشتر تقویت کنند.


منبع : Cryptonews