ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بانک مرکزی قطر فاز اول پروژه رمز ارز دیجیتال ملی (CBDC) را آغاز کرد

2024/06/04
10:51
74

بانک مرکزی قصد دارد تا با همکاری بانک‌های داخلی و بین‌المللی، کاربردهای منتخب رمز ارز دیجیتال ملی(CBDC) را برای تسویه وجوه کلان مورد آزمایش و توسعه قرار دهد.

بانک مرکزی قطر (QCB) در بیانیه‌ای که دوم ژوئن منتشر شد، از تکمیل زیرساخت پروژه رمز ارز دیجیتال ملی (CBDC) خود خبر داد. این رویداد، گام مهمی در راستای پذیرش تحولات مالی دیجیتال توسط این بانک به شمار می‌رود.

طبق این بیانیه، بانک مرکزی قطر فاز اول پروژه CBDC را آغاز کرده است که انتظار می‌رود تا ماه اکتبر به طول انجامد. این بانک همچنین اعلام کرد که این ابتکار با پیشرفت‌های جهانی در زمینه ارزهای دیجیتال همسو بوده و هدف آن نوسازی و ارتقای بخش مالی کشور است.

فاز اول

پس از انجام یک مطالعه جامع، بانک مرکزی اکنون به آزمایش و توسعه کاربردهای منتخب رمز ارز دیجیتال ملی برای تسویه وجوه کلان با بانک‌های داخلی و بین‌المللی در یک محیط آزمایشی پیشرفته می‌پردازد.

اولویت اصلی پروژه CBDC، افزایش دسترسی بانک‌های داخلی به بازارهای سرمایه، بهبود فرآیندهای تسویه داخلی و ارتقای کارایی تراکنش‌های اوراق بهادار است. فاز آزمایشی اولیه این پروژه تا ماه اکتبر ادامه خواهد داشت.

پروژه CBDC با بهره‌گیری از هوش مصنوعی (AI)، فناوری دفتر کل توزیع‌شده (DLT) و سایر فناوری‌های نوظهور، به دنبال افزایش نقدینگی از طریق گسترش مشارکت در تسهیلات بازار مالی و در عین حال تضمین امنیت قوی است. بانک مرکزی خاطرنشان کرد که امنیت اطلاعات در طول اجرای پروژه، اولویت اصلی باقی خواهد ماند.

تحول دیجیتال

پروژه CBDC از استراتژی سوم بخش مالی قطر، استراتژی فن‌تک و چشم‌انداز ملی قطر ۲۰۳۰ حمایت می‌کند. این پروژه گام مهمی در جهت ایجاد یک اقتصاد دیجیتال محسوب شده و نشان‌دهنده تعهد بانک مرکزی قطر به تحول دیجیتال در بخش مالی است.

طبق بیانیه مطبوعاتی: "بانک مرکزی قطر مشتاق است تا با تحولات دیجیتالی که در بخش مالی و بانکداری، چه در سطح منطقه‌ای و چه در سطح جهانی شاهد هستیم، همگام شود."

بانک مرکزی قطر بر تلاش‌های مستمر خود برای تنظیم و توسعه بخش مالی تأکید کرد و بر پتانسیل این پروژه برای افزایش نقدینگی از طریق گسترش مشارکت در تسهیلات بازار مالی  صحه گذاشت.

این بانک مرکزی همچنین بر تعهد خود برای ایجاد محیطی مناسب برای رشد بخش مالی و ترویج نوآوری‌های فناورانه تأکید مجدد کرد. نتایج این فاز آزمایشی، مبنایی برای شناسایی موارد استفاده مختلف برای CBDC را تشکیل داده و به ارتقای کارایی سیستم‌های فعلی و ایجاد قابلیت تسویه فوری کمک خواهد کرد.


منبع : Cryptoslate