ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

افزایش چشمگیر پذیرش هوش مصنوعی: گزارشی از مکینزی حاکی از شکستن رکود چند ساله است

2024/06/04
10:55
55

بر اساس نتایج یک نظرسنجی جامع که توسط موسسه معتبر مکینزی در تاریخ ۳۰ می ۲۰۲۴ انجام شده است، تا مارس ۲۰۲۴، ۷۲ درصد از سازمان‌ها در حداقل یک حوزه از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده‌اند.

این گزارش همزمان با معرفی نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی انویدیا منتشر شده است.

در همین راستا، تقریباً ۵۰ درصد از پاسخ‌دهندگان اذعان داشتند که سازمان‌هایشان هوش مصنوعی را در دو یا چند بخش تجاری به کار گرفته‌اند. این ارقام نسبت به آمار سال ۲۰۲۳ که به ترتیب ۵۵ درصد و ۳۳ درصد بود، نشان‌دهنده رشد قابل توجهی است.

همچنین، سهم سازمان‌هایی که به‌طور خاص از هوش مصنوعی تولیدکننده (Generative AI) استفاده می‌کنند، تقریباً دو برابر شده است. این رقم از ۳۳ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۶۵ درصد در سال ۲۰۲۴ رسیده است.

لازم به ذکر است که روند پذیرش هوش مصنوعی در سازمان‌ها از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ با نرخی نسبتاً ثابت بین ۴۷ تا ۵۸ درصد در نوسان بوده است. موسسه مکینزی با تأکید بر جهش اخیر، اعلام کرد:

«پذیرش هوش مصنوعی در سراسر جهان پس از سال‌ها تغییر اندک، در سال گذشته به طور چشمگیری افزایش یافته است.»

مکينزی همچنين دريافت كه تمايل به استفاده از هوش مصنوعي هم در محيط كار و هم در فضاي شخصي در بين پاسخ‌دهندگان بيش از هر زمان ديگري افزايش يافته است. گفتنی است، بیشترین رشد در این زمینه مربوط به افراد با سطوح بالاتر مدیریتی بوده است.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که آسیا و اقیانوسیه و چین بزرگترین جهش را در استفاده از هوش مصنوعی تجربه کرده‌اند.

مزایای هوش مصنوعی

بر اساس گزارش، پذیرش هوش مصنوعی در دو حوزه بازاریابی و فروش (۳۴ درصد از پاسخ‌دهندگان) و توسعه محصول و خدمات (۲۳ درصد از پاسخ‌دهندگان) که پیش‌تر نیز به عنوان زمینه‌‌‌‌های با بیشترین پتانسیل ارزش‌آفرینی شناخته شده بودند، رایج‌تر است.

علاوه بر این موارد، ۱۷ درصد از پاسخ‌دهندگان از هوش مصنوعی در بخش‌های فناوری اطلاعات استفاده کرده‌اند. این حوزه پیش‌تر در تحقیقات مکینزی مورد بررسی قرار نگرفته بود.

مکينزی همچنين در مورد سرمايه‌گذاری‌ها اظهار نظر كرد. اين گزارش حاکی از آن است که احتمالاً سازمان‌ها به میزان مشابهی از بودجه‌های دیجیتال خود را به هوش مصنوعی تولیدکننده و هوش مصنوعی تحلیلی اختصاص خواهند داد.

سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی تولیدکننده اغلب منجر به کاهش هزینه‌های نیروی انسانی و افزایش قابل توجه درآمد (بالای ۵ درصد) در مدیریت زنجیره تأمین و موجودی می‌شود.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی تحليلي عمدتاً به کاهش هزینه‌ها در عملیات خدمات و افزایش درآمد در بخش فروش و درآمدزایی منجر می‌شود.

تراشه‌های جدید انویدیا و ای‌ام‌دی در آستانه ورود به بازار

نتایج نظرسنجی مکینزی همزمان با گزارشی در دوم ژوئن منتشر شد که نشان می‌دهد انویدیا از نسل جدید تراشه‌های هوش مصنوعی خود با نام «روبین» رونمایی کرده است. این سری تراشه‌های جدید چند ماه پس از معرفی نسل قبلی تراشه‌ها به نام «بلک‌ول» توسط این شرکت عرضه می‌شود.

انویدیا نقش اساسی در پیشبرد انقلاب هوش مصنوعی ایفا می‌کند. بر اساس برآوردهای Mizuho Securities، این شرکت سهم ۷۰ تا ۹۵ درصدی از بازار تراشه‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد.

گفتنی است، انویدیا در اواخر ماه می از درآمد سه ماهه رکوردشکنی خبر داد.

ای‌ام‌دی، رقیب انویدیا، نیز در سوم می از خط جدید تراشه‌های هوش مصنوعی خود رونمایی کرد.


منبع : Cryptoslate