ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ابراز نگرانی تتر نسبت به الزامات پیچیده و مخاطره‌آمیز MiCA برای استیبل‌کوین‌ها

2024/06/05
11:53
50

پس از اعلام صرافی بایننس مبنی بر محدود کردن دسترسی به استیبل‌کوین‌های «غیرمجاز» در اروپا تا پایان ماه، شرکت تتر، که صادرکننده بزرگترین استیبل‌کوین جهان یعنی USDT است، نگرانی خود را در رابطه با «مقررات بازار دارایی‌های رمزنگاری اتحادیه اروپا» (MiCA) و تأثیر آن بر استیبل‌کوین‌ها ابراز کرد.

پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت The Block اعلام کرد: «شرکت تتر در ماه‌های گذشته به‌طور فعال در مشاوره‌های مربوط به استانداردهای فنی مقررات MiCA مشارکت داشته است. با این حال، همچنان نسبت به وجود الزامات پیچیده و بالقوه مخاطره‌آمیزی در این مقررات نگران هستیم. این الزامات نه تنها می‌توانند فرآیند صدور استیبل‌کوین را برای ناشران بسیار پیچیده کنند، بلکه باعث افزایش آسیب‌پذیری و ریسک عملیاتی استیبل‌کوین‌های دارای مجوز اتحادیه اروپا می‌شوند. همانطور که در مورد هر چارچوب نظارتی جامع چنین است، بحث‌های بیشتر در مورد استانداردهای اجرایی فنی برای ایجاد شفافیت در بازار پیرامون برخی از مواد MiCA ضروری به نظر می‌رسد.»

بایننس، به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات، روز دوشنبه اعلام کرد که از تاریخ 30 ژوئن دسترسی به استیبل‌کوین‌های «غیرمجاز» را محدود خواهد کرد. اگرچه نام USDT تتر در این اعلامیه ذکر نشده است، اما همچنان ابهاماتی در رابطه با تأثیر MiCA بر دسترسی کاربران اروپایی به این استیبل‌کوین وجود دارد.

ریچارد تنگ، مدیرعامل بایننس، در توضیحاتی که روز دوشنبه به صورت آنلاین منتشر کرد، خاطر نشان ساخت: «بایننس هیچ استیبل‌کوین غیرمجازی را از بازار نقدی (spot) حذف نخواهد کرد، اما دسترسی به آن‌ها را تنها برای محصولات خاص برای کاربران [اروپایی] محدود می‌کند.» وی همچنین افزود: «به‌زودی در مورد استیبل‌کوین‌های دارای مجوز به‌روزرسانی‌هایی ارائه خواهد شد.»

با توجه به لزوم رعایت مقررات MiCA، صرافی‌های رقیب OKX و کراکن نیز مجبور به بررسی تأثیرات احتمالی این مقررات بر فعالیت‌های خود هستند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، صرافی کراکن در ماه گذشته در حال «بررسی فعالانه» امکان حذف USDT از لیست خود بوده است. همچنین طبق گزارش قبلی The Block، صرافی OKX نیز در ماه مارس اعلام کرده بود که پشتیبانی از جفت‌های معاملاتی USDT را در اروپا متوقف می‌کند.

بایننس روز دوشنبه اذعان کرد که مقررات در حال ظهور می‌توانند چالش‌هایی را به همراه داشته باشند. این صرافی در یک پست وبلاگ اعلام کرد: «در حال حاضر استیبل‌کوین‌های دارای مجوز کمی با نقدینگی محدود وجود دارند که ممکن است برای پاسخگویی به تقاضای ناگهانی در کل صنعت کافی نباشند.»

نگرانی درباره ذخایر

آردوینو در ماه آوریل در پستی آنلاین اعلام کرد که «ما همچنان در حال بحث با تنظیم‌کننده در مورد نگرانی‌هایمان» در رابطه با الزامات احتمالی اتحادیه اروپا برای ذخایر سرمایه هستیم.

وی افزود: «نگهداری وجوه نقد بدون بیمه ایده مطلوبی نیست. ما باید از اتفاقاتی که برای Silicon Valley Bank و یک استیبل‌کوین بزرگ دیگر در ایالات متحده رخ داد، درس بگیریم. در صورت ورشکستگی بانک، وجوه نقد بدون بیمه نیز وارد فرآیند ورشکستگی می‌شود. استیبل‌کوین‌ها باید بتوانند به جای مواجهه با ریسک ورشکستگی بانک و نگهداری بخش قابل توجهی از ذخایر خود به شکل سپرده‌های نقدی بدون بیمه، ۱۰۰ درصد ذخایر خود را در اوراق خزانه دولتی نگه دارند. در صورت ورشکستگی بانک، اوراق بهادار به مالک قانونی بازگردانده می‌شود.»

طبق گواهی منتشر شده در ماه گذشته، بخش اعظم از حدود 110 میلیارد دلار USDT در گردش در پایان سه ماهه اول، با اوراق خزانه ایالات متحده پشتیبانی می‌شد.

تحرکات گسترده تتر برای تعامل با صرافی‌های اروپایی در آستانه اجرای MiCA

با نزدیک شدن به تاریخ اجرای الزامات «مقررات بازار دارایی‌های رمزنگاری اتحادیه اروپا» (MiCA) برای ناشران استیبل‌کوین و ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های رمزنگاری، شرکت تتر اقدام به برقراری ارتباطات گسترده با صرافی‌های همکار خود در اروپا کرده است. پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به اجرای MiCA، بر اهمیت اتخاذ رویکردی متوازن در تدوین سیاست‌های نظارتی استیبل‌کوین‌ها تاکید کرد. به گفته وی، این سیاست‌ها باید ضمن حمایت از مصرف‌کنندگان، به رشد و شکوفایی این صنعت نوظهور نیز کمک کنند.

ملاحظات کلیدی در رابطه با MiCA

طبق الزامات MiCA، برای اینکه یک صادرکننده استیبل‌کوین بتواند به عنوان یک نهاد دارای مجوز در اتحادیه اروپا فعالیت کند، ملزم به اخذ مجوز «موسسه پول الکترونیکی» (EMI) است. Jon Egilsson، یکی از بنیانگذاران Monerium، معتقد است این الزام می‌تواند به شرط اجرای جدی آن از سوی اتحادیه اروپا، برای کاربران مفید واقع شود.

اگیلسون در مصاحبه‌ای با The Block خاطرنشان کرد: «هدف اصلی مجوز EMI، تأمین امنیت و یکپارچگی وجوه کاربران و همچنین تضمین ماهیت واحد پول است. با این حال، کارآیی این مجوز منوط به اراده جدی نهادهای نظارتی اتحادیه اروپا در اجرای قوانین است، امری که متاسفانه تاکنون شاهد آن نبوده‌ایم.»

بر اساس ادعای اگیلسون، Monerium اولین شرکتی بوده است که موفق به اخذ مجوز EMI برای صدور قانونی یک استیبل‌کوین در اروپا شده است.


منبع : The block