ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

صنعت توکنیزه کردن دارایی‌های واقعی: چالش‌ها و فرصت‌ها

2024/06/06
10:23
51

ارزش بازار اوراق بهادار خزانه‌ی توکنایز شده‌ی آمریکا در تاریخ ۴ ژوئن از مرز ۱.۵ میلیارد دلار گذشت که نشانگر پتانسیل بالای این حوزه است. با این وجود، این بازار فاصله‌ی زیادی با حجم معاملات اوراق بهادار خزانه‌ی سنتی دارد، چرا که بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، دولت آمریکا سال گذشته رکورد فروش ۲۳ تریلیون دلاری اوراق بهادار خزانه را ثبت کرد.

خانم سالی معوض غروی، مدیر ارشد شبکه‌ی زیرساختی eSync که بر روی RWA تمرکز دارد، معتقد است که اندازه‌ی نسبتاً کوچک صنعت توکنایز کردن دارایی‌های واقعی را می‌توان به چالش‌های موجود در زیرساخت‌ها و فقدان یک چارچوب قانونی و نظارتی جامع نسبت داد.

شبکه‌ی eSync بر تسهیل دسترسی آحاد جامعه به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های واقعی از طریق توکنایز کردن آن‌ها تمرکز دارد.

وی توضیح داد: «توکنایز کردن دارایی‌های واقعی با ریسک‌های متعددی همراه است که عمدتاً ناشی از فرآیندهای خارج از بستر بلاکچین می‌باشند. فرآیند دیجیتالی کردن دارایی‌ها نسبتاً ساده است، اما چالش اصلی در استانداردسازی و رسمی‌سازی فرآیندهای پیش از توکنایز کردن، با در نظر گرفتن عواملی مانند چارچوب حقوقی، قیمت‌گذاری بازار و عملکرد تاریخی دارایی‌ها نهفته است.»

علاوه بر این، جذب سرمایه‌گذاران نهادی به RWA با موانعی روبرو است، چرا که زیرساخت‌های فعلی برای پشتیبانی کامل از نیازهای خاص آن‌ها کفایت لازم را ندارند. با وجود پیشرفت‌های قابل توجهی که در این صنعت صورت گرفته است، از جمله راه‌حل‌های همکاری متقابل توسعه‌یافته توسط چین‌لینک و اکسلار، همچنان در زمینه‌ی جذب و یکپارچه‌سازی مؤسسات مختلف با این اکوسیستم چالش‌هایی وجود دارد.

وی ادامه داد : «موانع اصلی بر سر راه جذب سرمایه‌گذاران نهادی، مسائل مربوط به اعتماد و درک ماهیت این فناوری است. چالش دیگر، ایجاد زیرساخت و امنیت مناسب در یک چارچوب قانونی و نظارتی مشخص برای تسهیل ورود و فعالیت ایمن بازیگران نهادی در این حوزه می‌باشد. فرآیند توکنایز کردن دارایی‌های واقعی دارای ابعاد پیچیده‌ای است و برای اینکه بازار به بلوغ برسد و زیرساخت‌ها و فناوری‌های مرتبط کارآمدتر شوند، نیازمند زمان هستیم.»

جذب سرمایه‌گذاران خرد

ورود بازیگران سنتی بزرگی مانند فرانکلین تمپلتون و اخیراً بلک‌راک، بزرگترین مدیر دارایی جهان، به عرصه‌ی توکنایز کردن دارایی‌های واقعی، نشان‌دهنده‌ی پتانسیل بالای این صنعت و در عین حال ایجاد فضای رقابتی برای بازیگران جدید است.

با این حال، همانطور که خانم سالی اشاره کردند، eSync به دنبال رقابت با این غول‌های مالی نیست، زیرا آن‌ها بر جذب کاربران با تجربه‌ی امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) و وب ۳ تمرکز کرده‌اند، در حالی که eSync مخاطبان عام را هدف قرار داده است.

«بازار RWA به اندازه‌ی کافی بزرگ است و پتانسیل رشد قابل توجهی در ماه‌های آینده و سال‌های آتی دارد. eSync بر روی موارد استفاده‌ی خاص و مخاطبان هدف مشخصی تمرکز کرده است. مخاطب هدف ما افراد عادی جامعه هستند.»

بنابراین، تلاش‌های eSync معطوف به دموکراتیک کردن دسترسی به سرمایه‌گذاری و تأمین جریان درآمد غیرفعال برای آحاد جامعه است.

«ما درباره‌ی افرادی صحبت می‌کنیم که می‌توانند ماهیانه مبلغ مشخصی را به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های توکنایز شده اختصاص دهند.»


منبع : Cryptobriefing