ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

شبکه (TON): گامی نوین در دنیای بلاکچین

2024/06/07
11:00
60

شبکه TON یک پلتفرم بلاکچینی است که در ابتدا توسط تیم پشتِ اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب تلگرام، به رهبری برادران دوروف، توسعه داده شد. هدف از ایجاد این شبکه، ادغام ارز دیجیتال و قابلیت‌های بلاکچین با اکوسیستم تلگرام بود.

شبکه TON برای مقیاس‌پذیری بالا طراحی شده و ادعا می‌کند به دلیل معماری منحصربه‌فرد چند-بلاکچینی خود که از مکانیزم تکه‌بندی (شاردینگ) استفاده می‌کند، قادر به پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه است. این مکانیزم، بلاکچین را به بخش‌های کوچک‌تر و قابل‌مدیریت‌تر تقسیم می‌کند تا کارایی را بهبود بخشد.

مشکلات اولیه با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بر سر عرضه اولیه‌ی سکه‌ی ۱.۷ میلیارد دلاری TON (که در آن زمان گرام نامیده می‌شد)، باعث شد تلگرام رسماً پروژه را ترک کند. با این حال، توسعه و پذیرش TON از آن زمان تاکنون توسط یک اکوسیستم هدایت‌شده از سوی جامعه و به رهبری بنیاد TON دنبال شده است.

شبکه TON چگونه کار می‌کند؟

شبکه TON از الگوریتم اجماع اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کند. در این الگوریتم، اعتبارسنج‌ها مسئول تأیید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک‌های جدید هستند و بر اساس مقدار TON که در اختیار دارند و تمایل به سهام‌گذاری آن دارند، انتخاب می‌شوند. این روش، در عین حال که انرژی کمتری مصرف می‌کند، از توان عملیاتی تراکنش بالایی پشتیبانی می‌کند. این پلتفرم همچنین از قراردادهای هوشمند پیشرفته پشتیبانی می‌کند که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا بر بستر بلاکچین TON، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (dApp) ایجاد کنند.

TON ارز دیجیتال بومی بلاکچین TON است و برای کارمزد تراکنش‌ها، سهام‌گذاری و به عنوان یک واسطه تبادل در اکوسیستم TON استفاده می‌شود.

شبکه TON از یک معماری منحصربه‌فرد چند-بلاکچینی تشکیل شده است که شامل یک بلاکچین اصلی (Masterchain) و چندین بلاکچین کاری (Workchain) است. بلاکچین اصلی، بلاکچین اصلی است که کل شبکه را مدیریت می‌کند و حاوی اطلاعات حیاتی مانند تغییرات پروتکل، انتخابات اعتبارسنج‌ها و پیکربندی بلاکچین‌های کاری است. در همین حال، بلاکچین‌های کاری، بلاکچین‌های انفرادی درون شبکه TON هستند که هر کدام می‌توانند به صورت مستقل کار کرده و تراکنش‌های خود را پردازش کنند. بلاکچین‌های کاری را می‌توان برای برنامه‌های کاربردی و موارد استفاده‌ی مختلف، سفارشی‌سازی کرد.

ویژگی دیگر معماری TON، چیزی است که آن‌ها آن را «تکه‌بندی پویا» می‌نامند. این ویژگی، وضعیت بلاکچین را «به قطعات کوچک‌تر تقسیم می‌کند تا هر مجموعه از گره‌ها (Nodes) فقط نیاز به ذخیره و اعتبارسنجی زیرمجموعه‌ای از داده‌ها داشته باشند». شبکه TON ادعا می‌کند که این ویژگی به طور تئوری، امکان مقیاس‌پذیری تا میلیون‌ها تراکنش در ثانیه را فراهم می‌کند و به طور مؤثر به این معنی است که TON نه یک بلاکچین، بلکه مجموعه‌ای از بلاکچین‌هاست.

موارد کاربرد حرفه‌ای شبکه TON

سرعت بالای پردازش تراکنش و کارمزدهای پایین شبکه TON (TON)، آن را به راه‌حلی ایده‌آل برای طیف وسیعی از سناریوهای کاربردی تبدیل می‌کند، که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • پرداخت‌های برخط و آفلاین: TON با امکان انجام تراکنش‌های سریع و ارزان، جایگزین مناسبی برای سیستم‌های پرداخت سنتی با کارمزد بالا و کندی تراکنش‌ها محسوب می‌شود.
  • امور مالی غیرمتمرکز (DeFi): قابلیت‌های قرارداد هوشمند TON در کنار کارمزدهای پایین تراکنش، این شبکه را به بستری کارآمد برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز مالی (DeFi) تبدیل می‌کند و به رونق این حوزه نوظهور کمک شایانی می‌رساند.
  • طیف گسترده‌ای از برنامه‌های غیرمتمرکز (dApp): توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از بستر قراردادهای هوشمند TON، نسل جدیدی از dAppها را در حوزه‌هایی مانند رسانه‌های اجتماعی و مدیریت زنجیره تأمین ایجاد کنند. این dAppها از مزایای غیرمتمرکز بودن، امنیت بالا و مقاومت در برابر سانسور برخوردار خواهند بود.
  • ذخیره‌سازی غیرمتمرکز TON: این سرویس راه‌حلی نوآورانه برای اشتراک‌گذاری فایل و ذخیره‌سازی داده به شمار می‌رود. شبیه به سیستم‌های اشتراک‌گذاری فایل نظیر به نظیر (P2P)، TON Storage نیز از یک شبکه غیرمتمرکز برای انتقال، پشتیبان‌گیری و رمزنگاری داده‌ها با هر حجمی استفاده می‌کند. این رویکرد برخلاف سرویس‌های ذخیره‌سازی سنتی که بر بستر سرورهای متمرکز تکیه دارند، امنیت، حریم خصوصی و قابلیت اطمینان بالاتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر موارد فوق، شبکه TON چشم‌انداز ویژه‌ای برای کاربرد فناوری خود در حوزه مدیریت زنجیره تأمین و لجستیک قائل است. TON با امکان ردیابی لحظه‌ای کالاها و جلوگیری از تقلب، می‌تواند به شفافیت و کارآمدی هرچه بیشتر این بخش کمک کند.

سیر تحول شبکه TON (TON): از ایده تا تبدیل به یک بلاکچین جامعه‌محور

شبکه TON (TON) سفری پر فراز و نشیب را طی کرده است. این پروژه که در ابتدا توسط برادران دوروف، بنیان‌گذاران تلگرام، به‌عنوان یک بلاکچین با کارایی بالا و قابلیت ادغام با اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب تلگرام مفهوم‌پردازی و توسعه یافت، با چالش‌های حقوقی و در نهایت خروج تلگرام از پروژه مواجه شد.

با برگزاری یک عرضه اولیه سکه (ICO) موفق در اوایل سال ۲۰۱۸ که حدود ۱.۷ میلیارد دلار سرمایه جذب کرد، شبکه TON توجهات زیادی را به خود جلب نمود. با این حال، این موفقیت اولیه با شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) علیه تلگرام در اکتبر ۲۰۱۹ تحت‌الشعاع قرار گرفت. SEC ادعا کرد که ICO این شبکه، فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده محسوب می‌شود.

در واکنش به این اقدام حقوقی، تلگرام با به تعویق انداختن راه‌اندازی TON موافقت کرد و سرانجام در ماه مه ۲۰۲۰ تصمیم به خروج کامل از پروژه گرفت. تلگرام وجوه سرمایه‌گذاران را TONگرداند و با SEC به توافق رسید.

علی‌رغم این عقب‌نشینی، جامعه TON ، توسعه‌ی TON را به طور مستقل ادامه داد. تا اواخر سال ۲۰۲۰، هدایت پروژه به دست یک جامعه غیرمتمرکز از توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان با نام نیوتن (NewTON) سپرده شد. این جامعه مصمم به پیشبرد چشم‌انداز اولیه‌ی یک پلتفرم بلاکچینی مقیاس‌پذیر و کارآمد بود. در سال ۲۰۲۱، این جامعه با نام بنیاد TON (TON Foundation) تغییر نام داد.

در طول سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، بنیاد TON گام‌های مهمی در جهت بهبود معماری شبکه، اجرای تکه‌بندی پویا و ارتقاء مکانیزم اجماع اثبات سهام برداشت. این تلاش‌ها منجر به راه‌اندازی برنامه‌ها و خدمات غیرمتمرکز متعددی شد که بر بستر TON ساخته شده‌اند و قابلیت‌های آن را در حوزه‌هایی مانند امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، ذخیره‌سازی داده و توکن‌سازی به نمایش می‌گذارند.

پیام‌رسان تلگرام، با وجود اینکه دیگر رسما در توسعه‌ی TON مشارکت ندارد، همچنان از این پلتفرم حمایت کرده است. در سپتامبر ۲۰۲۳، تلگرام کیف پول خودنگهدار TON Space را با پلتفرم پیام‌رسان خود که در آن زمان بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت، ادغام کرد. در مارس ۲۰۲۴، تلگرام یک سیستم اشتراک درآمد تبلیغاتی برای صاحبان کانال‌ها معرفی کرد که منحصرا با توکن TON پرداخت می‌شود و شامل تقسیم درآمد ۵۰:۵۰ بین پلتفرم و گردانندگان کانال است.

در ۲۷ می ۲۰۲۴، برای اولین بار، ارزش کل قفل‌شده در شبکه‌ی TON از مرز ۳۰۰ میلیون دلار عبور کرد که نشان‌دهنده‌ی افزایش بیش از ده برابری نسبت به ماه مارس است. این افزایش همزمان با اجرای یک برنامه تشویقی برای پاداش‌های جامعه توسط بنیاد TON بوده است.

شبکه TON اکنون به عنوان یک بلاکچین جامعه‌محور شناخته می‌شود که در حال کسب پذیرش و کاربرد در طیف وسیعی از حوزه‌ها است.


منبع : The block