ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

روبل دیجیتال، ارز پیشرو برای پرداخت‌های بین‌المللی در افق پنج ساله؟

2024/06/08
11:18
59

تحولات حوزه ارزهای دیجیتال، با پیش‌بینی یک مقام روس، نویدبخش روی کار آمدن ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) به عنوان روشی غالب برای تراکنش‌های بین‌المللی در پنج سال آینده است.

آقای آناتولی آکساکوف، رئیس کمیته بازارهای مالی دومای روسیه، در مصاحبه‌ای که طی مجمع بین‌المللی اقتصاد سن پترزبورگ (SPIEF) انجام شد، بر گسترش به‌کارگیری CBDCها و تبدیل آن‌ها به استاندارد پرداخت‌های بین‌المللی تا سال ۲۰۲۹ تأکید کرد.

آکساکوف با اشاره به کندی پیشرفت برخی کشورها در پیاده‌سازی ارزهای دیجیتال ملی، تأخیر فعلی در بُعد فناوری را مانعی بر سر راه استفاده از این ارزها برای تراکنش‌های برون‌مرزی دانست. با این حال، وی ابراز اطمینان کرد که این امر ظرف پنج سال به امری متداول بدل خواهد شد.

آغاز به‌کار روبل دیجیتال در نیمه دوم ۲۰۲۵

آکساکوف همچنین از احتمال آغاز به‌کار روبل دیجیتال برای تراکنش‌های بین‌المللی، زودتر از نیمه دوم سال ۲۰۲۵ خبر داد. با وجود این، وی بر لزوم انجام آزمایش‌های اولیه این ارز در داخل روسیه پیش از توسعه‌ی کاربری بین‌المللی آن تأکید کرد.

به گفته‌ی وی، پیش از گسترش حوزه‌ی استفاده‌ی روبل دیجیتال به عرصه‌ی بین‌المللی، اجرای گسترده‌تر آن در داخل کشور، شامل به‌کارگیری توسط اشخاص حقوقی، ضروری است. آکساکوف همچنین پیشنهاد داد که آزمایش تأمین مالی بودجه با استفاده از قراردادهای هوشمند در اسرع وقت انجام پذیرد.

روسیه همواره در عرصه‌ی توسعه‌ی CBDC پیشتاز بوده و بانک مرکزی این کشور به طور فعال روی پروژه‌ی روبل دیجیتال کار می‌کند. مفهوم روبل دیجیتال بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر برای نوسازی نظام مالی کشور و کاهش وابستگی به زیرساخت‌های بانکی سنتی است.

بانک مرکزی روسیه در اکتبر ۲۰۲۰ سندی مشورتی منتشر کرد که به بررسی مزایا و معایب بالقوه‌ی معرفی روبل دیجیتال می‌پرداخت. از آن زمان، روسیه در حال آزمایش جنبه‌های مختلف CBDC در قالب برنامه‌های آزمایشی است.

استقلال مالی و اجتناب از تحریم‌ها

به طور سنتی، روسیه همواره به دنبال استقلال مالی بیشتر، به ویژه در واکنش به تحریم‌های غرب بوده است. معرفی روبل دیجیتال با این تلاش‌ها همسو بوده و هدف آن تسهیل تراکنش‌های مالی امن‌تر و کارآمدتر با دور زدن سیستم‌های مالی سنتی است که ممکن است تحت فشارهای بین‌المللی قرار گیرند.

این حرکت استراتژیک همچنین به دنبال ارتقای حاکمیت اقتصادی روسیه و کاهش تأثیر تحریم‌های خارجی بر نظام مالی آن است.

همکاری‌های بین‌المللی برای آزمایش

آکساکوف همچنین فاش کرد که شرکای اولیه آزمایش تراکنش‌های بین‌المللی CBDC می‌توانند چین یا بلاروس باشند.

وی گفت که چین با یوان دیجیتال پیشرفت قابل توجهی داشته است و هر دو کشور روسیه و چین در این فناوری تجربه دارند و این امر امکان تسویه حساب از طریق ارزهای دیجیتال را فراهم می‌سازد.

آکساکوف با اشاره به «نزدیکی فناورانه» دو کشور، این امر را تسهیل‌کننده فرآیند آزمایش دانست. وی همچنین گفت که بلاروس نیز به دلیل روابط دوستانه با روسیه می‌تواند یک شریک بالقوه باشد.


منبع : Cryptoslate