ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

عربستان سعودی به کنسرسیوم mBridge برای پرداخت‌های برون مرزی CBDC می‌پیوندد

2024/06/10
11:18
54

بانک مرکزی عربستان سعودی (ساما) با هدف بهبود کارآمدی و امنیت پرداخت‌های بین‌المللی، به کنسرسیوم mBridge به رهبری بانک تسویه بین‌المللی (BIS) پیوسته است. این اقدام، که بر اساس گزارش چاینا دیلی اعلام شده است، می‌تواند زمینه را برای افزایش مبادلات مستقیم با ارزهای محلی در تجارت نفت بین چین و عربستان سعودی فراهم آورد.

پیشبرد پلتفرم mBridge به مرحله محصول با امکانات پایه (MVP)

پروژه mBridge یک پلتفرم چندجانبه برای ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (CBDC) است که توسط بانک تسویه بین‌المللی (BIS) راه‌اندازی شده است. اعضای موسس این کنسرسیوم عبارتند از:  اداره پولی هنگ کنگ، بانک مرکزی امارات متحده عربی، مؤسسه ارز دیجیتال بانک خلق چین و بانک تایلند.

طبق اعلامیه BIS، پروژه mBridge اکنون به مرحله «محصول با امکانات پایه» (MVP) دست یافته است. دستیابی به این مرحله، نشان‌دهنده قابلیت عملیاتی این پلتفرم و آمادگی آن برای ورود بازیگران بخش خصوصی است. شرکت‌های بخش خصوصی می‌توانند با ارائه راه‌حل‌ها و کاربردهای نوآورانه، به توسعه بیشتر این پلتفرم و  به‌کارگیری کامل ظرفیت‌های آن کمک کنند.

گزارش حاکی از آن است که رسیدن به مرحله MVP، امکان استفاده از پلتفرم mBridge را برای بانک‌های تجاری کشورهای عضو (اکنون شامل عربستان سعودی) جهت انجام تراکنش‌های واقعی پرداخت‌های برون مرزی فراهم کرده است.

علاوه بر پیوستن عربستان سعودی به عنوان ششمین عضو کامل، BIS اعلام کرده است که بیش از 26 نهاد معتبر بین‌المللی از جمله صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی و بانک مرکزی اروپا نیز به عنوان ناظر در این پروژه مشارکت دارند.

انجام اولین تراکنش برون مرزی CBDC توسط امارات متحده عربی

پیش از این، در ماه فوریه، امارات متحده عربی و چین موفق به انجام اولین تراکنش CBDC برون مرزی خود به ارزش کل ۱۳.۶ میلیون دلار با استفاده از درهم دیجیتال و یوآن دیجیتال شده بودند.

این تراکنش که در جریان جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک مرکزی امارات متحده عربی و با بهره‌گیری از پلتفرم mBridge انجام شد، گامی مهم در جهت به‌کارگیری ارزهای دیجیتال در مبادلات مالی چندجانبه به شمار می‌رود. در این مراسم، منصور بن زاید آل نهیان، معاون رئیس جمهور و نخست‌وزیر امارات متحده عربی و ژانگ ییمینگ، سفیر چین در امارات متحده عربی حضور داشتند.

منصور در جریان این مراسم، از ژانگ برای همکاری در راه‌اندازی پرداخت‌های برون مرزی با استفاده از پلتفرم CBDC دعوت به عمل آورد. این رویداد، نخستین تراکنش لحظه‌ای با ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی پس از فاز آزمایشی اولیه پروژه بریج (Bridge) در سال ۲۰۲۲ را رقم زد.


منبع : Cryptonews