ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

توزیع توکن ZKsync: جوایز سخاوتمندانه برای کاربران اولیه

2024/06/11
15:09
79

بنیاد ZKsync برای هفته آینده توزیع رایگان (ایردراپ) ۳.۶ میلیارد توکن ZK را برای کاربران اولیه و پذیرندگان شبکه لایه ۲ اتریوم، ZKsync، در نظر گرفته است.

این مقدار، ۱۷.۵ درصد از کل عرضه ۲۱ میلیارد توکنی ZK را تشکیل می‌دهد. انجمن ZKsync روز سه‌شنبه اعلام کرد که این یک توزیع رایگان یک‌بار مصرف است و کاربران می‌توانند از هفته آینده تا تاریخ ۳ ژانویه ۲۰۲۵ توکن‌های خود را دریافت کنند. سهم مشارکت‌کنندگان از تاریخ ۲۴ ژوئن قابل دریافت خواهد بود.

۴۹.۱ درصد دیگر از عرضه توکن از طریق ابتکارات اکوسیستم توزیع خواهد شد و ۱۷.۲ درصد به سرمایه‌گذاران و ۱۶.۱ درصد به تیم آزمایشگاه‌های Matter Labs اختصاص می‌یابد.

انجمن ZKsync در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اختصاص تعداد توکن بیشتر در توزیع رایگان نسبت به تیم آزمایشگاه‌های Matter Labs و سرمایه‌گذاران، تصمیمی فراتر از یک اقدام نمادین برای جامعه است. هنگامی که سیستم حاکمیت ZKsync در هفته‌های آینده راه‌اندازی شود، جامعه بزرگترین سهم از توکن‌های قابل معامله را برای هدایت ارتقاء حاکمیت پروتکل در اختیار خواهد داشت.»

جزئیات ایردراپ مورد انتظار ZKsync منتشر شد

این پروژه اعلام کرد که ۶۹۵،۲۳۲ کیف پول برای دریافت توکن رایگان انتخاب شده‌اند. واجد شرایط بودن و تخصیص توکن‌ها بر اساس فعالیت‌های ثبت شده در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۲۴، ساعت ۰:۰۰ به وقت هماهنگ جهانی در شبکه‌های ZKsync Era و ZKsync Lite و همزمان با اولین سالگرد راه‌اندازی شبکه اصلی ZKsync Era  تعیین شده است.

توزیع رایگان ۱۷.۵ درصدی توکن ZK بین دو گروه از اعضای جامعه تقسیم می‌شود: کاربران (۸۹%) و مشارکت‌کنندگان (۱۱%). کاربران، افرادی هستند که در ZKsync تراکنش انجام داده‌اند و به حداقل فعالیت تعیین‌شده رسیده‌اند. از سوی دیگر، مشارکت‌کنندگان شامل افراد، توسعه‌دهندگان، پژوهشگران، جوامع و شرکت‌هایی هستند که صرف نظر از فعالیت شبکه‌ای خود، از طریق توسعه، حمایت یا آموزش به پروتکل و اکوسیستم ZKsync کمک کرده‌اند.

باقی‌مانده تخصیص جامعه با گذشت زمان از طریق ابتکارات اکوسیستم (توسط بنیاد ZKsync مدیریت می‌شود) و فرآیند حاکمیت ZK Nation توزیع خواهد شد تا از اکوسیستم در حال رشد با ورود کاربران جدید به زنجیره بلاک، پشتیبانی کند.

کمتر از نیم درصد از کل عرضه توکن به چیزی که این پروژه «جوامع آزمایشی» می‌نامد، اختصاص می‌یابد. این شامل کیف پول‌هایی است که توکن‌های رایگان Degen و Bonsai را دریافت کرده‌اند (به ترتیب به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی غیرمتمرکز Farcaster و Lens). همچنین شامل افرادی می‌شود که بازی Crypto the Game را انجام داده‌اند، که اخیراً توسط آزمایشگاه‌های Uniswap خریداری شده است، و پروژه‌های NFT پودی پنگوئن و میلا دی میکر.

باقی‌مانده عرضه به سرمایه‌گذاران و تیم آزمایشگاه‌های Matter Labs اختصاص می‌یابد. توکن‌های ZK آنها به مدت یک سال قفل شده و سپس در طی سه سال، از ژوئن ۲۰۲۵ تا ژوئن ۲۰۲۸، آزاد می‌شوند.

این اعلامیه، گزارش‌های The Block در ماه گذشته را تایید می‌کند که ZKsync در حال برنامه‌ریزی برای توزیع رایگان توکن در اواسط ژوئن با مجموع عرضه ۲۱ میلیارد توکن است. همچنین این تغییر نام تجاری از zkSync به ZKsync را معرفی می‌کند.

چگونگی محاسبه تخصیص توکن‌های رایگان

توزیع رایگان جامعه بر اساس یک سیستم امتیازی انجام می‌شود. کیف پول‌ها برای اقداماتی مانند تعامل با ۱۰ قرارداد هوشمند در ZKsync Era، تامین نقدینگی در پروتکل‌های دیفای و معامله بیش از ۱۰ توکن ERC-۲۰، امتیاز دریافت می‌کنند. همچنین برای برخی فعالیت‌ها در ZKsync Lite، مانند کمک مالی به یک دور تأمین مالی Gitcoin یا انجام تراکنش در بیش از سه ماه مختلف قبل از راه‌اندازی شبکه اصلی ZKsync Era، امتیاز در نظر گرفته شده است.

پس از تخصیص امتیاز، به هر کیف پول بر اساس دارایی‌هایی که به ZKSync Era منتقل شده‌اند، تخصیصی از توکن‌ها تعلق می‌گیرد. آدرس‌ها می‌توانستند براساس فعالیت خود در ZKsync و شبکه اصلی اتریوم، ضرایبی را دریافت کنند.

پس از این فرآیند، توکن‌های آدرس‌هایی که کمتر از ۴۵۰ توکن ZK داشتند به استخر توزیع بازگردانده شد. توکن‌های اضافی آدرس‌هایی که بیش از ۱۰۰,۰۰۰ توکن داشتند نیز به استخر بازگردانده شد. در نتیجه، حداقل تخصیص برای هر کیف پول به حداکثر ۹۱۷ توکن ZK رسید.

اولویت با کاربران واقعی

قابل توجه است که توکن‌های توزیع‌شده هیچ دوره قفل یا محدودیتی ندارند و "از روز اول کاملاً قابل معامله" هستند. الکس گلوچوفسکی، بنیان‌گذار و مدیرعامل آزمایشگاه‌های Matter Labs، در مصاحبه‌ای با The Block در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع می‌تواند منجر به فشار فروش شود، گفت: "افراد در مورد نحوه مدیریت توکن‌های خود آزادند."

گلوچوفسکی گفت: "این یک توزیع رایگان برای حاکمیت جامعه است. بنابراین، ما امیدواریم که اکثر دریافت‌کنندگان در حاکمیت مشارکت کنند، توکن‌های خود را واگذار کنند و به اعضای فعال جامعه تبدیل شوند. اگر برخی از آنها نمی‌خواهند این کار را انجام دهند، بهتر است توکن‌ها به دست کسانی برسند که واقعاً به پروتکل اهمیت می‌دهند."

در توزیع توکن ZK، حداکثر ۱۰۰۰۰۰ توکن به ازای هر آدرس توزیع می‌شود. گلوچوفسکی گفت: "زیرا این توزیع رایگان برای نهنگ‌ها (دارندگان حجم بالای توکن) در اولویت نیست، بلکه برای جامعه در اولویت است." وی افزود که فکر نمی‌کند کسی از این محدودیت ناراحت شود.

گلوچوفسکی گفت که توزیع رایگان به گونه‌ای طراحی شده است که "به طور طبیعی بر انسان‌ها و کاربران واقعی اولویت می‌دهد". او ادعا کرد که ربات‌هایی که فعالیت‌های بی‌فایده زیادی انجام داده‌اند از توزیع رایگان حذف شده‌اند.

گلوچوفسکی اذعان کرد که حذف ۱۰۰٪ ربات‌ها واقعاً دشوار است، بنابراین ممکن است مقداری از تخصیص به آن‌ها تعلق گیرد.

گلوچوفسکی تأکید کرد که دو سوم از تخصیص به سمت جامعه و بیش از سهم تیم و سرمایه‌گذاران خواهد بود. او از این موضوع برای بیان این نکته استفاده کرد که برای ZKsync، "جامعه همه چیز است."


منبع : The block