ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

مقامات بریتیش کلمبیا و پلیس سواره کانادا به "قاطرهای پول" بین المللی ارز دیجیتال هشدار دادند

2024/06/12
10:19
49

کمیسیون اوراق بهادار بریتیش کلمبیا (BCSC) و پلیس سواره سلطنتی کانادا (RCMP) در اقدامی قاطع، به ده نفر از ساکنان بریتیش کلمبیا که مظنون به مشارکت در طرح‌های کلاهبرداری بین‌المللی ارز دیجیتال هستند، هشدار کتبی ارائه دادند.

این هشدارها که در تاریخ 29 می به صورت حضوری ابلاغ گردید، بر اساس تحقیقات مشترک تیم اجرایی بازاریابی یکپارچه RCMP (IMET) و BCSC صورت گرفته است. مقامات ادعا می‌کنند افراد مذکور به انتقال غیرقانونی وجوه مرتبط با دارایی‌های دیجیتال در سطح بین‌المللی کمک کرده‌اند و عملاً نقش «قاطر پول» را برای مجرمان حوزه ارز دیجیتال ایفا نموده‌اند.

تشدید مبارزه با جرایم مرتبط با ارز دیجیتال

سرپرست intendent RCMP، آدام مکینتاش، ضمن اشاره به لزوم برخورد جدی با این جرایم، اعلام کرد: «ما مصمم به شناسایی افرادی هستیم که به طور آگاهانه در فعالیت‌های مجرمانه مرتبط با ارز دیجیتال مشارکت می‌کنند. اثبات چنین مشارکت‌هایی برای پیگرد قانونی و مجازات متخلفین در دادگاه‌های کیفری ضروری است.»

بریتیش کلمبیا در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر جرایم مرتبط با ارز دیجیتال بوده است. بر اساس گزارش‌ها، تنها در سال 2023، ساکنان شهر سوری بیش از 12 میلیون دلار در اثر کلاهبرداری‌های غیرقانونی ارز دیجیتال متحمل ضرر شده‌اند.

علاوه بر این، در بازه زمانی ژانویه و فوریه 2024، پلیس منطقه کلانشهر ونکوور نیز با بیش از 50 گزارش تقلب ارز دیجیتال به ارزش مجموعی بالغ بر 3.2 میلیون دلار مواجه بوده است.

پلیس سواره سلطنتی کانادا با اشاره به شیوه‌های متداول کلاهبرداران، در بیانیه‌ای در مارس 2024 اعلام کرد: «مجرمان اغلب از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایل جعلی با وعده‌های معاملات و سودهای کلان برای فریب قربانیان استفاده می‌کنند. پس از ترغیب قربانی به سرمایه‌گذاری در این پلتفرم‌های تقلبی، با درخواست‌های متعدد برای پرداخت مالیات و هزینه‌های اضافی، قربانی را از وجوه خود محروم می‌سازند.»

نگرانی روزافزون در آمریکای شمالی

اقدام اخیر مقامات کانادایی در راستای نگرانی‌های رو به رشد در خصوص کلاهبرداری‌های مرتبط با ارز دیجیتال در سراسر آمریکای شمالی صورت می‌گیرد. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC) نیز روز سه شنبه با هشدار به مصرف‌کنندگان، خواستار قطع ارتباط با هرگونه عامل بالقوه کلاهبرداری در حوزه ارز دیجیتال شده است.

مرکز مبارزه با تقلب کانادا (CAFC) نیز ماه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای، شهروندان را نسبت به افزایش چشمگیر این نوع از کلاهبرداری‌ها که «اغلب منجر به از دست رفتن کل سرمایه قربانیان می‌شود» آگاه ساخت.

در این بیانیه آمده است: «این کلاهبرداری‌های پیچیده با استفاده از تکنیک‌های فریب اجتماعی و القای اعتماد کاذب، از علاقه مردم به ارز دیجیتال و دانش ناقص آن‌ها در این حوزه سوءاستفاده می‌کنند. قربانیان فریب خورده با وعده‌های اغواکننده، به تدریج وجوه بیشتری را در اختیار کلاهبرداران قرار می‌دهند.»

با توجه به اقدامات اخیر BCSC و IMET، به نظر می‌رسد مقامات بریتیش کلمبیا مصمم به سرکوب فعالیت‌های غیرقانونی در حوزه دارایی‌های دیجیتال هستند. اگرچه تاکنون گزارشی از دستگیری مرتبط با «قاطرهای پول» ارز دیجیتال در این استان منتشر نشده است، اما هشدارهای قاطع می‌تواند زمینه‌ساز پیگرد قانونی و مجازات متخلفین در آینده نزدیک باشد.


منبع : Cryptonews