ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

انصراف ایلان ماسک از شکایت علیه OpenAI

2024/06/12
10:34
51

طبق اسناد دو پرونده حقوقی که در تاریخ ۱۱ ژوئن ثبت شد، ایلان ماسک، کارآفرین سرشناس، اقدام به پس گرفتن شکایت خود علیه سازمان تحقیقات هوش مصنوعی OpenAI نموده است. یکی از این پرونده‌ها حاکی از آن است که آقای ماسک به عنوان خواهان، درخواست خاتمه‌ی پرونده و ارائه اسناد ابلاغ آن را به طرف مقابل را به دادگاه ارائه کرده است.

پرونده‌ی دیگر نیز به رد بدون ورود خسارت (without prejudice) شکایت اشاره دارد، به این معنا که حق طرح مجدد شکایت برای آقای ماسک در آینده محفوظ است.

شبکه‌ی سی‌ان‌بی‌سی در همان روز گزارش داد که دادگاه عالی ایالت کالیفرنیا در شهرستان سانفرانسیسکو قصد برگزاری جلسه‌ی استماع در تاریخ ۱۲ ژوئن را داشته است که با انصراف آقای ماسک از شکایت، این جلسه لغو گردید. در این جلسه قرار بود دادگاه به درخواست رد دعوی از سوی OpenAI و سایر طرف‌های مرتبط با پرونده رسیدگی نماید.

بررسی اجمالی شکایت

آقای ماسک در تاریخ ۲۹ فوریه‌ی سال جاری علیه OpenAI، سم آلتمن مدیرعامل و هم‌بنیانگذار آن و همچنین چندین عضو دیگر این سازمان، طرح دعوی نموده بود.

اتهامات وارده از سوی آقای ماسک شامل نقض قرارداد و رقابت غیرمنصفانه می‌شد. در این شکایت ادعا شده بود که OpenAI اکنون به جای اولویت قرار دادن منافع بشر، بر توسعه‌ی هوش مصنوعی به منظور کسب سود تمرکز کرده است. همچنین، این سازمان به سمت مدل کد بسته (closed-source) روی آورده و عملاً به زیرمجموعه‌ی مایکروسافت، شریک و تأمین‌کننده‌ی مالی خود، تبدیل شده است.

OpenAI در ماه مارس با انتشار بیانیه‌ای عمومی اعلام کرد که آقای ماسک پیش‌تر ضرورت وجود یک مدل تجاری سودآور را پذیرفته است. این سازمان در آن زمان، قصد خود برای درخواست رد پرونده از دادگاه را اعلام نمود.

شایان ذکر است که ایلان ماسک یکی از بنیان‌گذاران OpenAI بوده و تا سال ۲۰۱۸ در هیئت مدیره آن عضویت داشته است.

وی در حال حاضر رهبری شرکت رقیب xAI را بر عهده دارد که ادعای داشتن اهداف انسان‌دوستانه را مطرح می‌کند. این شرکت در ماه مه موفق به جذب سرمایه‌ی ۶ میلیارد دلاری و افزایش ارزش خود به ۲۴ میلیارد دلار گردید.


منبع : Cryptoslate