ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کلاهبرداری با جعل هویت پلیس برای سرقت ارز دیجیتال در هاوایی

2024/06/13
17:43
56

مقامات جزیره کائوئی در هاوایی با انتشار اطلاعیه‌ای، به ساکنان در خصوص شیوه‌ی جدید کلاهبرداری با استفاده از ارز دیجیتال هشدار دادند. در این روش مجرمان با جعل هویت افسران پلیس، قربانیان را تحت فشار قرار می‌دهند تا وجوه خود را به شکل ارز دیجیتال به آن‌ها پرداخت نمایند.

تقاضای جریمه و تهدید به بازداشت توسط کلاهبرداران ارز دیجیتال

کلاهبرداران با برقراری تماس با قربانیان بالقوه، به دروغ ادعا می‌کنند که حکم بازداشت برای آن‌ها صادر شده است. سپس، این افراد با تهدید به بازداشت، قربانیان را مجبور به پرداخت جریمه با ارز دیجیتال می‌کنند. دستیار رئیس کلانی کی تأکید کرد هرگونه تماس تلفنی که درخواست وجه نقد داشته باشد، باید با شک و تردید جدی بررسی شود. برای افزایش اعتبار خود، کلاهبرداران از جعل شناسه‌ی تماس‌گیرنده استفاده می‌کنند تا به نظر برسد تماس از یک نهاد دولتی مشروع برقرار شده است.

مقامات همچنین خاطرنشان کردند که جرایم دولتی تنها پس از حضور در دادگاه قابل پیگیری است و وجوه جریمه باید از طریق کانال‌های رسمی و نه با ارز دیجیتال پرداخت شود.

از ساکنان درخواست شده است که به تماس‌های شماره‌های ناشناس پاسخ ندهند و هرگز اطلاعات شخصی حساس خود را تأیید یا به اشتراک نگذارند.

در این اطلاعیه آمده است: «در صورتی که فرد تماس‌گیرنده ادعا کرد که اطلاعات شما را در اختیار دارد و تنها نیاز به تایید آن دارد، مکالمه را قطع کنید.»

رئیس کلان با تأکید مجدد بر لزوم گزارش چنین مواردی به اداره پلیس کائوئی، گفت: «به خاطر داشته باشید که سازمان‌های اجرای قانون هرگز برای درخواست وجه با شما تماس نخواهند گرفت.»

این هشدار در بحبوبه‌ی تغییرات مقررات ارز دیجیتال در هاوایی صورت می‌گیرد. اداره بازرگانی و امور مصرف‌کنندگان ایالت اخیراً اعلام کرده است که کسب‌وکارهای مرتبط با ارز دیجیتال ملزم به رعایت قوانین انتقال وجه نیستند. بدین معنا که این کسب‌وکارها می‌توانند به عنوان نهادهای غیرمجاز فعالیت کنند، مشروط بر اینکه به دستورالعمل‌های فدرال پایبند باشند.

هشدار اف‌بی‌آی و پلیس هاوایی در خصوص افزایش کلاهبرداری جعل هویت

با توجه به شیوع کلاهبرداری‌های جعل هویت که در آن‌ها مجرمان خود را به عنوان مقامات اجرای قانون و دولت جا می‌زنند، مقامات اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های آگاهی‌سازی عمومی کرده‌اند. سهولت خرید هویت‌های جعلی در بازار سیاه، لزوم راه‌اندازی چنین کمپین‌هایی را بیش از پیش آشکار ساخته است.

دفتر پورتلند، اداره تحقیقات فدرال (FBI)، با هدف آگاه‌سازی عموم مردم، نسبت به افزایش تعداد کلاهبرداران ارز دیجیتال که با جعل هویت مأموران FBI، از طریق تهدید و ارعاب قربانیان را برای اخاذی آن‌ها فریب می‌دهند، هشدار داده است.

این افراد مشکوک با استفاده از روش‌های فریبکارانه‌ای مانند جعل اطلاعات شناسه‌ی تماس‌گیرنده، قربانیان را فریب می‌دهند تا آن‌ها را به عنوان مأموران واقعی فدرال تلقی کنند.

اف‌بی‌آی اعلام کرد که هیچ سازمان فدرالی با تهدید به بازداشت یا درخواست واریز وجه با افراد تماس نخواهد گرفت. به شهروندانی که چنین تماس‌هایی را دریافت می‌کنند، اکیدا توصیه می‌شود که از برقراری ارتباط خودداری کرده و بلافاصله این حوادث را گزارش دهند.

کلاهبرداران اغلب به تاکتیک‌های تهاجمی متوسل می‌شوند و بر رازداری و فوریت اصرار می‌ورزند. آن‌ها قربانیان را برای انجام پرداخت از طریق روش‌های مختلفی همچون وجه نقد، طلا، کارت‌های پیش‌پرداخت، حواله‌های بانکی و حتی خودپردازهای ارز دیجیتال هدایت می‌کنند.

بر اساس داده‌های مرکز شکایت جرایم اینترنتی (IC3)، در سال ۲۰۲۳ تنها بیش از ۱۴,۰۰۰ نفر قربانی این کلاه‌برداری‌ها شده‌اند که منجر به زیان‌های مالی فراتر از ۳۹۴ میلیون دلار آمریکا گردیده است.

به طور خاص، دفتر پورتلند خساراتی بالغ بر ۱.۷ میلیون دلار را مستندسازی کرده است. نکته‌ی تکان‌دهنده‌ی این پرونده، تبدیل شدن افراد سالمند به طعمه‌های اصلی این مجرمان است. بیش از ۵۸ درصد از کل خسارات وارده (نزدیک به ۷۷۰ میلیون دلار) ناشی از جرایم جعل هویت علیه این گروه سنی آسیب‌پذیر بوده است. سال گذشته، سناتور الیزابت وارن نسبت به خطرات ناشی از کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال با هدف فریب سالمندان، هشدار جدی صادر کرد.

خانم وارن با اشاره به آمار نگران‌کننده، اذعان داشت: «در سال گذشته، شاهد رشد ۳۵۰ درصدی کلاهبرداری‌های سرمایه‌گذاری با ارز دیجیتال علیه افراد سالمند بودیم. این رقم، بزرگترین افزایش در میان تمام گروه‌های سنی است.» وی در ادامه افزود: «این افزایش نگران‌کننده منجر به از دست رفتن بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه توسط سالمندان در اثر کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال شد. همان‌طور که برخی از شما اشاره کرده‌اید، به دلیل اینکه بسیاری از قربانیان به خاطر شرم یا ترس، تجربه‌ی تلخ خود را گزارش نمی‌کنند، این رقم ۱ میلیارد دلاری تقریباً به طور قطع دستِ‌کم گرفته شده است.»


منبع : Cryptonews