ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

تشدید فشار بر روسیه: محدودیت دسترسی به ارز دیجیتال و فناوری آمریکایی

2024/06/14
07:52
48

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) در راستای افزایش فشار بر روسیه به دلیل تداوم درگیری با اوکراین، اقدامات تازه‌ای را اعلام کرد.

محدودیت دسترسی به ارزهای دیجیتال و نرم‌افزارهای کلیدی: ابزارهای جدید تحریم

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی علاوه بر برنامه‌ریزی برای اعمال تحریم‌های ثانویه بر مؤسسات مالی خارجی مرتبط با اقتصاد جنگی روسیه، قصد دارد دسترسی این کشور به برخی نرم‌افزارها و خدمات فناوری اطلاعات حیاتی ایالات متحده را محدود کند. شرکت‌های چینی فروشنده نیمه‌رسانا به مسکو نیز در زمره اهداف این تحریم‌ها قرار دارند. خزانه‌داری آمریکا با قطع دسترسی این شرکت‌ها به سیستم مالی ایالات متحده، اهرم فشار مضاعفی را بر روسیه وارد خواهد ساخت.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی همچنین آندری دیمیتریویچ سوداکوف، تبعه روسیه و فردی وابسته به شرکت دولتی تولید طلای روسیه، پولیوس را تحریم کرده است. اتهام وی مشارکت در یک شبکه پیچیده پولشویی با استفاده از ارزهای دیجیتال است. بر اساس گزارش خزانه‌داری، سوداکوف متهم است از طریق شرکت‌های پوششی در امارات متحده عربی و هنگ‌کنگ، درآمد حاصل از فروش طلای روسیه را به ارزهای دیجیتال تبدیل می‌کرده‌است.

تحریم‌های OFAC و کشف شبکه پولشویی با ارز دیجیتال، یافته‌های شرکت اطلاعات بلاکچینی TRM را تایید می‌کند. این شرکت گزارش داده است که تولیدکنندگان چینی، واسطه‌ها و معامله‌گران ارز دیجیتال روس در تسهیل پرداخت‌های کالاها و خدماتی که از ماشین جنگی روسیه پشتیبانی می‌کنند، نقش داشته‌اند. توسل به ارزهای دیجیتال برای انجام چنین تراکنش‌هایی، ماهیت جهانی و بغرنج فعالیت‌های غیرقانونی را به تصویر می‌کشد.

این اولین باری نیست که OFAC برای تضعیف توانایی‌های نظامی روسیه دست به تحریم می‌زند. در تاریخ اول ماه مه، ایالات متحده آدرس‌های کیف پول ارز دیجیتال مرتبط با شرکت سازنده پهپاد، OKO Design Bureau را تحریم کرد. این اقدام پس از کشف استفاده این شرکت از آدرس‌های مذکور برای درخواست کمک مالی از طریق ارز دیجیتال در تلگرام صورت گرفت.

مهم‌ترین ابعاد تحریم‌های OFAC علیه روسیه

  • محدودیت دسترسی روسیه به برخی نرم‌افزارها و خدمات فناوری اطلاعات آمریکایی.
  • افزایش ریسک تحریم برای مؤسسات مالی خارجی در صورت انجام تراکنش‌های کلان یا ارائه خدمات به نهادهای تحریم‌شده تحت فرمان اجرایی (E.O.) 14024، از جمله بانک‌های بزرگ روسیه.
  • به‌روزرسانی لیست اتباع و اشخاص مسدود شده‌ی خاص (SDN) جهت درج موقعیت‌های خارجی پنج مؤسسه مالی تحریم‌شده روسیه به همراه آدرس و نام‌های مستعار شعب خارجی آن‌ها.
  • تحریم شرکت‌های بلاکچینی روسی به دلیل تسهیل فرار از تحریم برای اتباع روسیه (مارس 2024).
  • اعمال تحریم علیه بازیگران کلیدی در بخش‌های دفاعی، تولیدی، فناوری، حمل‌ونقل و خدمات مالی روسیه، که بیانگر چرخش این کشور به سمت یک اقتصاد جنگی است (بیش از ۱۰۰ نهاد).

منبع : Cryptonews