ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ریپل و پیشبرد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی: نگاهی به 10 مشارکت کلیدی

2024/06/17
11:36
48

برد گارلینگ‌هاوس، مدیرعامل ریپل، با اعلام همکاری‌های راهبردی با 10 دولت مختلف، از پیشرفت قابل توجهی در حوزه‌ی تقاطع فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال خبر داد. این همکاری‌ها بر توسعه و مدیریت «ارز دیجیتال بانک مرکزی» (CBDC) متمرکز بوده و نشان‌دهنده‌ی گام مهمی در راستای ادغام راه‌حل‌های مبتنی بر بلاک‌چین با سیستم‌های بانکداری سنتی است.

گارلینگ‌هاوس در این خصوص اظهار داشت: «ریپل در حال سرمایه‌گذاری و همکاری با حدود 10 دولت در سراسر جهان برای راه‌اندازی ارز دیجیتال بانک مرکزی است. این نوع ارز دیجیتال در واقع کارکردی مشابه استیبل‌کوین دارد، با این تفاوت کلیدی که توسط یک نهاد حاکمیتی منتشر می‌شود.»

با نگاهی به جزئیات برخی از این مشارکت‌های علنی‌شده، می‌توان رویکردهای منحصر به فرد هر کشور در پذیرش فناوری بلاک‌چین با توجه به نیازها و شرایط خاص خود را مشاهده کرد.

شرکای دولتی ریپل در توسعه‌ی CBDC

۱. بوتان: ریپل در سپتامبر ۲۰۲۱ با «اداره‌ی سلطنتی پول بوتان» برای اجرای آزمایشی یک CBDC در این کشور همکاری خود را آغاز نمود. هدف این پروژه ارتقای پرداخت‌های دیجیتال و فرامرزی و همچنین افزایش شمولیت مالی در بوتان بود. زیرساخت مورد استفاده در این پروژه، دفتر کل XRP است که به دلیل مصرف پایین انرژی و قابلیت ارتقای بالا شناخته شده است.

۲. جمهوری پالائو: در نوامبر ۲۰۲۱، ریپل و جمهوری پالائو برای بررسی و توسعه‌ی یک ارز دیجیتال سازگار با محیط زیست مشارکت کردند. این ارز دیجیتال احتمالا شباهت بیشتری به یک استیبل‌کوین با پشتوانه دلار آمریکا خواهد داشت تا یک CBDC سنتی. تمرکز اصلی این همکاری بر ایجاد جایگزین‌هایی همسو با ارزش‌های زیست‌محیطی و نیازهای اقتصادی پالائو است. این ابتکار نشان‌دهنده‌ی پتانسیل فناوری بلاک‌چین در حمایت از توسعه‌ی مالی پایدار به شمار می‌رود.

۳. مونته‌نگرو: همکاری ریپل با «بانک مرکزی مونته‌نگرو» که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شد، با هدف کمک به راه‌اندازی یک CBDC صورت گرفت. ارزیابی کارایی و پتانسیل فناوری بلاک‌چین، تجزیه و تحلیل مزایا و خطرات مرتبط با ارزهای دیجیتال، و بررسی تأثیر آن بر سیستم‌های پرداخت الکترونیکی، از جمله اهداف کلیدی این پروژه است. این مشارکت همچنین گامی در جهت بهبود شمولیت مالی و نوسازی سیاست‌های پولی در مونته‌نگرو به شمار می‌رود.

۴. گرجستان:  مشارکت ریپل با «بانک ملی گرجستان» که در سال ۲۰۲۳ اعلام شد، بر اجرای آزمایشی «لاری دیجیتال» متمرکز است. هدف از این همکاری، سنجش کاربردهای عملی فناوری CBDC ریپل در راستای ارتقای کارایی، امنیت و شمولیت بخش‌های دولتی و مالی گرجستان است. این پروژه برای گرجستان فرصتی است تا قابلیت‌های تحول‌آفرین فناوری بلاک‌چین را در مسیر توسعه‌ی اقتصادی خود کشف کند.

۵. کلمبیا: در ژوئن ۲۰۲۳، ریپل با «بانکو د لا رپوبلیکا» (بانک مرکزی کلمبیا) برای بررسی استفاده از فناوری بلاک‌چین در راستای بهبود سیستم‌های پرداخت با ارزش بالا در این کشور همکاری خود را آغاز کرد. این مشارکت بخشی از یک برنامه‌ی آزمایشی گسترده‌تر به رهبری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کلمبیا (MinTIC) است که با هدف آموزش نهادهای دولتی در مورد مزایای بلاک‌چین انجام می‌شود. این همکاری به دنبال توسعه‌ی راه‌حل‌هایی است که بتواند به طور قابل توجهی شفافیت و کارایی تراکنش‌های با ارزش بالا در کلمبیا را بهبود بخشد.


منبع : bitcoinist