ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا با درخواست ریپل برای کاهش جریمه مخالفت کرد

2024/06/18
10:58
46

در پرونده حقوقی جاری بین ریپل و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، این کمیسیون با درخواست ریپل برای کاهش قابل توجه جریمه مخالفت کرده است. SEC استدلال می کند شرایط پرونده ریپل با پرونده Terraform Labs که هفته گذشته منجر به توافق و جریمه شد، متفاوت است.

ریپل از سال 2020 درگیر یک نبرد قانونی با SEC بر سر فروش توکن XRP، به طور خاص فروش به سرمایه‌گذاران نهادی، است. SEC برای این فروش، جریمه‌ای 2 میلیارد دلاری پیشنهاد کرده است. ریپل با استناد به توافق اخیر SEC با Terraform Labs که منجر به جریمه‌ای به مراتب کمتر شد، خواستار کاهش جریمه خود شده بود. ریپل این مقایه‌ را در سندی رسمی با عنوان "اعلامیه اختیارات تکمیلی" به دادگاه منطقه‌ای نیویورک ارائه کرده است.

SEC در 14 ژوئن با رد این مقایسه استدلال کرد که شرایط پرونده ریپل و Terraform Labs کاملاً متفاوت است. وکلای SEC اظهار داشتند: «درخواست ریپل از دادگاه برای مرتبط کردن جریمه این پرونده با توافقنامه Terraform، این نکته را نادیده می‌گیرد که شرکت Terraform در حال حاضر ورشکسته شده و عملاً از فعالیت خارج شده است. علاوه بر این، Terraform کلیدهای تمام دارایی‌های رمزارز خود را از بین برده، با بازگرداندن وجوه قابل توجهی به سرمایه‌گذاران آن اوراق موافقت کرده و دو نفر از اعضای هیئت مدیره را که در زمان تخلفات مسئولیت داشتند، برکنار کرده است.»

SEC همچنین تاکید کرد: «ریپل به هیچ یک از این اقدامات تن نداده و اساساً با هیچ یک از موارد اتهامی موافقت نکرده است.»

Terraform هفته گذشته با تسویه حسابی با SEC موافقت کرد که مبلغ 4.47 میلیارد دلار بپردازد. این توافقنامه شامل محرومیت دو کوون، یکی از بنیانگذاران Terraform، از تصدی هرگونه سمت مدیریتی در شرکت‌های سهامی عام و ممانعت وی از درگیر شدن در معاملات مرتبط با «اوراق بهادار دارایی رمزارز» است.

میزان جریمه پیشنهادی برای ریپل

در تلاش برای کاهش جریمه، ریپل به رأی هیئت منصفه در آوریل اشاره کرده است که در آن، دو کوون به کلاهبرداری مدنی محکوم شد. ریپل استدلال می‌کند که پرونده آنها با SEC هیچ اتهامی در مورد کلاهبرداری ندارد. بر این اساس، ریپل معتقد است که جریمه مدنی برای این شرکت نباید از 10 میلیون دلار تجاوز کند.

علاوه بر این، ریپل اندازه جریمه Terraform را با "فروش ناخالص" آن مقایسه می‌کند و ادعا می‌کند که دادگاه باید همان نسبت (1.27٪) را برای جریمه ریپل اعمال کند.

SEC در پاسخ به این استدلال اعلام کرد که مبلغ جریمه بین دو شرکت قابل قیاس مستقیم نیست، چرا که ریپل سعی در مقایسه اندازه جریمه Terraform با "فروش ناخالص" خود دارد. SEC افزود که این روش منجر به نسبت 1.27٪ برای جریمه ریپل خواهد شد.

SEC در ادامه این نکته را ذکر کرد که: «ریپل از مقایسه جریمه توافقنامه Terraform با سود ناخالص رفتار ناقض قانون، اجتناب می‌کند. آن نسبت (420 میلیون دلار / 3.587 میلیارد دلار) به طور قابل توجهی بالاتر است: 11.7٪. اعمال این نسبت به 876.3 میلیون دلار سود ناخالصی که SEC از دادگاه درخواست کرده است، منجر به رقم بسیار بزرگتری از 10 میلیون دلاری که ریپل بر آن اصرار دارد، می‌شود؛ یعنی جریمه‌ای معادل 102.6 میلیون دلار. به دلایلی که قبلاً ذکر شد، چنین جریمه کمی اهداف قوانین جریمه مدنی را تامین نمی‌کند.»

استوارت آلدروتی، مدیر ارشد حقوقی ریپل، در آخر هفته با پاسخی به SEC در توییتر مخالفت کرد.

رأی دادگاه روشن ساخت که XRP یک اوراق بهادار تلقی نمی‌شود. آلدروتی اظهار داشت: "در این پرونده، قربانی‌ای برای جبران خسارت وجود ندارد. بدتر از آن برای کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، شرکت ریپل همچنان به شکوفایی خود ادامه می‌دهد. با این حال، به نظر می‌رسد حداقل SEC درخواست غیرمنطقی خود برای جریمه‌ی 2 میلیارد دلاری را کنار گذاشته است."

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پیش‌تر ریپل را متهم کرده بود که از طریق فروش XRP، که آن را یک اوراق بهادار ثبت‌نشده می‌داند، 1.3 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است. سال گذشته، قاضی آنالیسا تورس در نیویورک حکم داد که برخی از فروش‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ی XRP توسط ریپل، به دلیل وجود فرآیند "مزایده‌ی کور"، ناقض قوانین اوراق بهادار نمی‌باشد. با این حال، وی حکم داد که سایر فروش‌های مستقیم این توکن به سرمایه‌گذاران نهادی، در واقع اوراق بهادار محسوب می‌شوند.


منبع : The block