ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

چالش‌ها و ایستادگی تتر: مصاحبه اختصاصی با پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر

2024/06/18
18:28
52

در کنفرانس بیت‌کوین پراگ این ماه، من (نگارنده گزارش) و جیمز ون استرین از کریپتو اسلیت، در کنفرانس بیت‌کوین پراگ، گفتگویی اختصاصی با پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، ترتیب دادیم. در این مصاحبه که یکی از شفاف‌ترین مصاحبه‌های آقای آردوینو تا به امروز به شمار می‌رود، وی به موضوعات مهمی پیرامون تتر پرداخت. از جمله این مباحث می‌توان به شایعات و اخبار منفی پیرامون تتر (FUD)، دارایی‌های آن در خزانه‌داری آمریکا و رقابت در این صنعت اشاره کرد.

سال ۲۰۲۲: عرصه‌ای برای چالش و انعطاف‌پذیری

آقای آردوینو در ابتدای مصاحبه با اشاره به سال ۲۰۲۲، زمانی که برای اولین بار در هفته بلاک‌چین پاریس با او ملاقات کرده بودیم، آن را به دلیل دلایل مثبت و منفی، سال مهمی توصیف کرد. او اذعان داشت که خروج بازیگران مخرب از صنعت کریپتو در این سال، اگرچه رویدادی مثبت بود، اما فرصتی را برای تتر فراهم آورد تا انعطاف‌پذیری خود را به اثبات برساند. وی در اینباره چنین گفت: «به نظر من ۲۰۲۲ سالی باورنکردنی از جنبه‌های مثبت و منفی بود. نکته‌ی مثبت این بود که بسیاری از بازیگران که در نهایت به عنوان بازیگران مخرب شناخته شدند، برای همیشه صنعت کریپتو را ترک کردند. همچنین این یک فرصت مناسب برای تتر بود تا انعطاف‌پذیری خود را ثابت کند. و این، به نظر من، بسیار مهم بود.»

آقای آردوینو اشاره کرد که رویدادهای سال ۲۰۲۲ به مثابه آزمونی سخت برای تتر عمل کرد و به آن اجازه داد تا ثبات و قابلیت اطمینان خود را تحت فشار ثابت کند. در آن زمان، وی به طور علنی سقوط ترا لونا، رقیبی در بازار استیبل‌کوین‌ها، را پیش‌بینی کرده بود. این پیش‌بینی با انتقاداتی همراه شد، چرا که بسیاری معتقد بودند منافع رقابتی باعث این اظهارات شده است. او در توضیح این موضوع گفت:

«در کنفرانس هفته بلاک‌چین پاریس در سال ۲۰۲۲، قبل از سقوط ترا لونا بود که به طور علنی گفتم فکر می‌کنم ترا لونا ورشکسته خواهد شد. و به همین خاطر مورد انتقاد قرار گرفتم، چون مردم به من می‌گفتند، خب، بدیهی است که این را می‌گویی چون رقیب تو است و می‌خواهد جای تو را بگیرد.»

آقای آردوینو تصریح کرد که نگرانی‌هایش ناشی از مسائل ذاتی‌ای بود که در مدل ترا لونا مشاهده می‌کرد. به گفته‌ی وی، استیبل‌کوین ترا لونا با توکن دیگری که خودشان ایجاد کرده بودند پشتیبانی می‌شد، ساختاری که او آن را با «چیزی جعلی یا بی‌محتوا» مقایسه کرد. او در مقابل، بر اصل تتر برای تضمین امکان بازخرید همیشگی استیبل‌کوین خود به ارزش اسمی آن تأکید کرد و اهمیت نقدشوندگی و قابلیت اطمینان را برای ناشران استیبل‌کوین‌ها برجسته ساخت.

حمله سفته‌فروشان کوتاه‌مدت و هجوم به تتر

آقای آردوینو در ادامه توضیح داد که این نگرانی‌ها منجر به حمله‌ای هماهنگ علیه تتر شد. مهاجمان تلاش کردند با فروش استیبل‌کوین به صورت استقراضی (Short) و ایجاد هجوم بانکی، ثابت کنند که تتر ذخایر کافی ندارد. او توضیح داد که این مهاجمان مقادیر زیادی تتر را قرض کرده و با تخفیف یک درصدی فروختند تا وحشت و هجوم برای بازخرید ایجاد کنند. وی شرایط آن زمان را اینگونه توصیف کرد:

«بنابراین کشف کردیم که آنها حدود ۷ میلیارد تتر داشتند و شروع به فروش آن با ۱ درصد تخفیف کردند و همچنین وحشت ایجاد می‌کردند. بنابراین، آن‌ها ۷ میلیارد به علاوه تمام وحشتی که می‌توانستند ایجاد کنند، حدود ۱۵ میلیارد دیگر بود.»

ایشان توضیح دادند که بازارگردانان، تتر با تخفیف را خریداری کرده، با ارزش کامل آن را بازخرید کردند و این چرخه را ادامه دادند. این فرآیند، توانایی تتر در مدیریت حجم عظیمی از درخواست‌های بازخرید را به اثبات رساند. پائولو آردوینو تاکید کرد که تتر توانسته است در مدت کمتر از یک ماه، حدود ۲۵ میلیارد دلار تتر را با موفقیت بازخرید کند. این امر، نقدشوندگی و انعطاف‌پذیری بالای تتر را به نمایش می‌گذارد.

مدیرعامل تتر، با مقایسه‌ی عملکرد موفق تتر در برابر این حمله با شکست بانک‌های سنتی، به ویژه سقوط واشنگتن میوچوال در سال ۲۰۰۸، بر استحکام تتر در مقایسه با بانک‌های سنتی تأکید کرد. پائولو آردوینو بیان داشت: «هیچ آزمونی سخت‌تر از این وجود ندارد، درست است؟ برای اثبات این موضوع که بانک‌ها در شرایط بحرانی با مشکل مواجه می‌شوند، به سقوط واشنگتن میوچوال در سال ۲۰۰۸ نگاه کنید. آنها با شکست مواجه شدند و تنها از آن‌ها خواسته شد تا ۱۰ درصد از وجوه ذخایر خود را بازپرداخت کنند. اما در این کار هم شکست خوردند و به ورشکستگی کشیده شدند.»

پائولو آردوینو با برجسته کردن ناتوانی واشنگتن میوچوال در بازپرداخت بخش قابل توجهی از ذخایر خود، بر توانایی تتر در مدیریت بازخریدهای کلان بدون هرگونه مشکلی تأکید کرد. این امر، ثبات مالی تتر را حتی در شرایط سخت به اثبات می‌رساند.

شکست‌های بانکی آمریکا و رقابت در بازار استیبل‌کوین در سال ۲۰۲۳

پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، در ادامه‌ی مصاحبه به رویدادهای سال ۲۰۲۳ پرداخت و بر ناکامی بانک‌های بزرگ ایالات متحده مانند سیلیکون ولی بانک، سیلورگیت و سیگنچر که روابطی با برخی از ناشران استیبل‌کوین داشتند، تمرکز کرد. او علت این شکست‌ها را مدیریت ضعیف ریسک، به‌ویژه سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه بلندمدت شهرداری با نقدشوندگی پایین عنوان کرد.

آردوینو اشاره کرد که یکی از رقبای اصلی تتر، سپرده‌های نقدی قابل توجهی بدون بیمه‌نامه در سیلیکون ولی بانک داشت که منجر به از دست رفتن ارزش برابری (depeg) استیبل‌کوین آن‌ها با دلار آمریکا در زمان ورشکستگی بانک شد. وی توضیح داد:

«به هر حال، دلیل شکست آن‌ها این بود که بخش اعظم ذخایر خود را در اوراق قرضه بلندمدت شهرداری سرمایه‌گذاری کرده بودند. فرض کنید اینجا پراگ هستیم، تصور کنید میلیاردها دلار در اوراق قرضه شهرداری ۱۰، ۲۰ یا ۳۰ ساله که مربوط به ده‌ها شهر کوچک اطراف پراگ است، سرمایه‌گذاری شده باشد.»

آردوینو در ادامه، استراتژی تتر را در حفظ ترازنامه‌ی ذخایر ساده و با نقدشوندگی بالا، متشکل از اوراق خزانه کوتاه‌مدت ایالات متحده (T-Bills) خلاصه کرد. او همچنین نکته‌ی جالبی را درباره‌ی دارایی‌های تتر به اشتراک گذاشت: «تا به امروز، تتر سومین دارنده‌ی بزرگ اوراق خزانه با سررسید سه ماهه در جهان است. در رتبه‌ی اول انگلستان قرار دارد، دوم جزایر کیمن به دلیل حضور صندوق‌های بیمه‌ی ریسک و در رتبه‌ی سوم تتر قرار دارد.»

مدیرعامل تتر در ادامه، به اهمیت قابل توجه‌ی این دارایی‌ها در تقویت روابط تتر با مؤسسات مالی کلیدی و شرکت‌های نگهداری دارایی مانند کانتور فیتز جرالد اشاره کرد. وی بر لزوم تصمیم‌گیری دقیق در مدیریت حجم بالای دارایی و نقش حیاتی این شرکا در عملیات تتر تأکید نمود: «وقتی از ۱۰ میلیارد دلار به ۱۲۲ میلیارد دلار (تا به امروز) حرکت می‌کنید، قواعد بازی تغییر می‌کند، درست است؟ بنابراین، شما باید همواره عملکردی بی‌نقص داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که هر تصمیمی را با دقت کامل اتخاذ می‌کنید.»

آردوینو همچنین بر حمایت و اعتبار کانتور فیتز جرالد اشاره کرد و خاطرنشان ساخت که تأیید علنی ثبات مالی تتر توسط مدیرعامل این شرکت، نقش بسزایی در جلب اعتماد و اطمینان جامعه‌ی مالی به تتر داشته است.

رویارویی تتر با القائات منفی و درس‌های آموخته‌شده

پائولو آردوینو، مدیرعامل تتر، در مصاحبه‌ای اختصاصی با کریپتو اسلیت، به چالش‌های گذشته‌ی این شرکت در مواجهه با القائات منفی (FUD) و لزوم تغییر رویکرد ارتباطی برای پاسخ به نگرانی‌های عمومی و ارتقای شفافیت پرداخت. او اعتراف کرد که تتر پیش‌تر به اشتباه تصور می‌کرد که صرف انجام کار درست، در نهایت تردیدها را برطرف خواهد کرد. آردوینو در این باره گفت: «درک می‌کنم که بخشی از FUD علیه تتر، ناشی از این تفکر ساده‌لوحانه‌ی ما بود که می‌توانیم فقط سرمان را پایین بیاوریم و کار خود را انجام دهیم. ما فکر می‌کردیم اگر ثابت کنیم برای دنیا مفید هستیم و کار مفیدی انجام می‌دهیم، در نهایت تمام این القائات منفی از بین می‌رود.»

او بر لزوم رویکردی علنی‌تر و شفاف‌تر درباره‌ی عملیات تتر تأکید کرد. این تغییر رویکرد باعث شد تا خود او نقشی پررنگ‌تر در برقراری ارتباط و اطلاع‌رسانی درباره‌ی اقدامات و سلامت مالی تتر ایفا کند. آردوینو با تکرار شعار «اعتماد نکن، تأیید کن» بر اهمیت پرسشگری و راستی‌آزمایی ادعاهای تتر از سوی مردم تأکید نمود.

آردوینو در ادامه به فرآیند حسابرسی و تأییدیه‌های تتر، به‌ویژه همکاری با  BDO برای دریافت تأییدیه‌های فصلی اشاره کرد. وی بر دقت و سخت‌گیری BDO در بررسی عملیات تتر تأکید کرد که به شفافیت و اعتمادسازی کمک می‌کند. آردوینو توضیح داد: «قطعا انجام علنی فرآیند تأییدیه روی یک استیبل‌کوین، به خصوص اگر آن استیبل‌کوین تتر باشد، توجه زیادی را به خود جلب می‌کند و با ریسک‌های مدیریتی بسیاری همراه است. حق هم دارند، اینطور نیست؟»

مدیرعامل تتر همچنین به چالش‌های ناشی از فشارهای نظارتی اشاره کرد. برای مثال، درخواست سناتور وارن مبنی بر اجتناب حسابرسان از همکاری با شرکت‌های کریپتو، دستیابی تتر به یک حسابرسی کامل از سوی یکی از چهار شرکت بزرگ حسابداری (Big Four) را دشوار کرده است. با وجود این چالش‌ها، پائولو آردوینو همچنان به تلاش‌های مداوم برای اثبات مشروعیت و سلامت مالی تتر اطمینان دارد. او از تأییدیه‌های عمومی درباره‌ی شیوه‌های اقتصادی تتر قدردانی کرد، چرا که این تأییدیه‌ها به کاهش تردیدها نسبت به ذخایر تتر کمک کرده‌اند.

گفتگوی صریح و شفاف پائولو آردوینو با کریپتو اسلیت، تصویری روشن از مبارزه‌ی تتر با القائات منفی از سوی رقبا و همچنین تعهد این شرکت به بیت‌کوین ارائه داد. آردوینو با اشاره به تمرکز تتر بر استفاده از بیت‌کوین به عنوان ذخیره‌ی سود، تأکید کرد که از بیت‌کوین به عنوان پشتوانه استیبل‌کوین استفاده نمی‌شود.


منبع : Cryptoslate