ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

چشم‌انداز بنیانگذار نات‌کوین برای تکامل بازی‌های تلگرام

2024/06/18
18:38
92

ساشا، بنیانگذار نات‌کوین، چشم‌اندازی برای آینده بازی‌های تلگرام، از جمله بازی خودشان، ترسیم می‌کند.

نات‌کوین (NOT) اولین بازی تلگرام بود که مدل «کلیکی» را به کار گرفت. در این مدل، کاربران با کلیک ساده، ارز درون بازی کسب می‌کردند که بعداً به یک توزیع توکن به ارزش یک میلیارد دلار تبدیل شد. اما این بازی همچنین اولین بازی‌ای بود که از این مکانیزم صرف نظر کرد؛ مکانیزمی که در آن برنامه به صورت رایگان به کاربر چیزی می‌دهد با این تصور که در آینده ممکن است توزیع توکنی انجام شود. ساشا معتقد است که این رویکرد دوام نخواهد داشت.

وی در مصاحبه ای گفت: «انتظار ندارم این مدل برای همیشه پایدار باشد. به نظر من، تنها بازی‌هایی که از مدل‌های اقتصادی پایداری برخوردارند، می‌توانند به حیات خود ادامه دهند.»

ساشا وجود تعدادی بازی با مدل‌های پایدار را تایید کرد. او به بازی سیتی‌زن (Catizen) اشاره کرد که ادعا می‌کند بیش از نیمی از کاربرانش مشتری پولی هستند و میلیون‌ها دلار درآمدزایی داشته است.

در رابطه با خودِ نات‌کوین، ساشا تمایل خود را برای فاصله گرفتن از روایت «کلیکی» اعلام کرد. برنامه او برای چهار سال آینده این است که پروژه نات‌کوین با توسعه زیرساخت‌های پایدار و کارآمد، از وابستگی به تیم سازنده مستقل شود.

یکی از این موارد، تمرکز فعلی پروژه است. اپلیکیشن نات‌کوین کمپین‌هایی را ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد با تعامل با دیگر بازی‌های تلگرام جدیدتر، نات‌کوین کسب کنند. هدف این است که به یک مرکز برای راه‌اندازی سایر پروژه‌های اکوسیستم تبدیل شود و در عین حال تقاضا برای نات‌کوین را تحریک کند و بخشی از توکن‌ها را در این فرآیند از بین ببرد. او انتظار دارد تعداد این کمپین‌ها تا 50 تا 100 مورد در هفته افزایش یابد.

ساشا توضیح داد: «این شبیه به کشاورزی است، اما نه برای تأمین نقدینگی، بلکه برای اختصاص دادن زمان و توجه شما. این مدل به ما امکان می‌دهد تا پایدار باشیم زیرا مجبور نیستیم نات‌کوین‌های جدید تولید کنیم.»

با این حال، ساشا اشاره کرد که این تنها یکی از تعدادی از زیرساخت‌های احتمالی است. سایر موارد می‌توانند شامل مسابقات، روش‌های تشویق مشارکت‌کنندگان، پلتفرم‌های بازی یا حتی یک دانشگاه غیرمتمرکز مبتنی بر محتوای هوش مصنوعی باشد که برای همه باز است.

او گفت: «ما با این موارد آزمایش می‌کنیم. برخی مدل‌ها از دور خارج می‌شوند، برخی دیگر تکامل می‌یابند و موفق می‌شوند و غیره.»

نگاهی به گذشته: توزیع توکن نات‌کوین

ساشا گفت که توزیع توکن نات‌کوین در ماه می انجام شد و در 16 ژوئن به پایان رسید و حدود 90 درصد از عرضه در دست کاربران قرار گرفت. او ادعا کرد که در حال حاضر حدود 11 میلیون دارنده توکن نات‌کوین وجود دارد. در حالی که قیمت این توکن در اوایل ژوئن به اوج خود رسید، اما همچنان از ارزش بازار 1.6 میلیارد دلاری برخوردار است.

یکی از بزرگترین چالش‌های توزیع توکن، مقابله با ربات‌هایی بود که از پلتفرم استفاده می‌کردند. ساشا گفت که این پروژه اولویت را بر اعمال انسانی در توزیع توکن قرار داده است، با افزایش‌هایی برای کسانی که فعالیت‌های عادی درون-زنجیره‌ای در کیف پول‌های خود دارند. همچنین به کسانی که کاربران دیگری را دعوت کرده‌اند که برای تلگرام پریمیوم هزینه پرداخته‌اند، امتیاز داده شد. آن‌ها ادعا می‌کنند که 30 درصد از تمام کاربران تلگرام پریمیوم نات‌کوین بازی کرده‌اند.

او گفت: «در نهایت، کسانی که ارزش بیشتری برای اکوسیستم ایجاد می‌کنند، نات‌کوین بیشتری دریافت خواهند کرد. حتی اگر میلیون‌ها ربات داشته باشیم، آن‌ها در نهایت به مقادیر کمی نات‌کوین دست پیدا خواهند کرد.»

درون بازی، کاربران می‌توانستند با تشکیل گروه‌هایی (اسکادران) با هم متحد شوند و درحالی‌که به صورت انفرادی نیز بازی می‌کردند، در جدول رده‌بندی با گروه‌های دیگر رقابت کنند. این سیستم به این شکل کار می‌کرد که یک فرد تأثیرگذار در یک جامعه تلگرامی، لینک عضویت آن جامعه را در بازی به اشتراک می‌گذاشت. ساشا گفت که تأثیرگذارترین فرد توانسته بود ۲۰۰ هزار نفر را دعوت کند اما با این حال، تنها ۰.۲ درصد از کل توزیع توکن را به دست آورده است، زیرا تعداد کل دارندگان توکن بسیار بالا بود.

به گفته ساشا، بیشترین تقاضا برای بازی از کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان، نیجریه، آمریکا، آلمان و ایران بود؛ با این حال، کاربران با ملیت ایرانی امکان برداشت توکن نداشتند. همچنین، اپلیکیشن بازی اولویت را به برداشت به صرافی‌های ارز دیجیتال داده بود و محدودیت‌هایی برای برداشت به کیف‌پول‌های شخصی وجود داشت.

 

علاوه بر نات‌کوین، بازی‌های دیگری نیز بر بستر بلاک‌چین TON در تلگرام فعالیت می‌کنند، از جمله همسترکامبت ، یس‌کوین، تپ‌سواپ و پیکسل‌تپ. در حالی که برخی از این پروژه‌ها برنامه‌ریزی برای توزیع توکن مشابه نات‌کوین را دارند، هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها بتوانند موفقیت نات‌کوین را تکرار کنند.


منبع : The block