ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

همبستگی جستجوی خرد در گوگل با افت ارزش دارایی‌های دیجیتال مرتبط با هوش مصنوعی

2024/06/19
10:47
53

تحلیلگران بازار ارزهای دیجیتال، همبستگی قابل توجهی میان افزایش جستجوهای مرتبط با این حوزه در موتور جستجوی گوگل و رسیدن قیمت دارایی‌های دیجیتال به اوج‌های تاریخی را شناسایی کرده‌اند. این پدیده، اعتبار گفته‌ی وارن بافت، غول دنیای سرمایه‌گذاری را تقویت می‌کند که همواره بر اصل «خرید در رکود و فروش در رونق» تاکید داشته است.

به نظر می‌رسد این الگو اکنون در بازار توکن‌های مرتبط با هوش مصنوعی (AI) در حال تکرار است. بر اساس داده‌های وبسایت Coingecko، ارزش بازار توکن‌هایی همچون FET، RNDR، TAO و GRT که با حوزه هوش مصنوعی مرتبط شناخته می‌شوند، طی هفته گذشته تا 30 درصد کاهش یافته است. این ریزش همزمان با احتمالی اوج گرفتن جستجوهای مرتبط با هوش مصنوعی در گوگل ترندز می‌باشد.

ارز دیجیتال FET در میان 100 ارز دیجیتال برتر بازار، طی هفته گذشته چهارمین ارز با عملکرد ضعیف بوده است. در همین مدت، بیت‌کوین (BTC) به عنوان پیشرو بازار تنها با 2.8 درصد کاهش مواجه شده و شاخص CoinDesk 20 (CD20) که نماینده‌ای از کل بازار ارزهای دیجیتال است، 6 درصد افت کرده است.

گوگل ترندز به عنوان ابزاری شناخته‌شده، به طور گسترده برای سنجش میزان علاقه عموم مردم یا سرمایه‌گذاران خرد به موضوعات ترند مورد استفاده قرار می‌گیرد. داده‌های این ابزار نشان می‌دهد که میزان جستجو برای عبارت «هوش مصنوعی» طی 12 ماه گذشته در هفته گذشته به بالاترین حد خود یعنی 100 رسیده است. این میزان با بالاترین مقدار جستجو برای این عبارت در پنج سال گذشته برابری می‌کند. نمره 100 نشان‌دهنده اوج محبوبیت و بیشترین تعداد جستجو برای یک عبارت خاص در یک بازه زمانی مشخص است.

به عبارت دیگر، هیجان پیرامون هوش مصنوعی به عموم مردم سرایت کرده است و تعداد فزاینده‌ای از سرمایه‌گذاران خرد فعلی و بالقوه به دنبال کسب اطلاعات در مورد این حوزه و شرکت انویدیا (NVDA) هستند. انویدیا، یک تولیدکننده تراشه‌های پیشرو که در بازار نزدک لیست شده، به عنوان پیشگام در عرصه هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

اگرچه داده‌های گوگل ترندز تنها به عنوان یک هشدار عمل می‌کنند، اما می‌توانند به عنوان معیاری برای رصد بازار ارزهای دیجیتال به کار روند. چرا که عموم مردم اغلب تحت تاثیر احساسات عمل کرده و معمولا آخرین گروهی هستند که وارد یک بازار صعودی می‌شوند و از یک بازار نزولی خارج می‌شوند. برای نمونه، جستجوهای مرتبط با بیت‌کوین (BTC) و سولانا (SOL) در ماه‌های می 2021 و نوامبر 2021 به ترتیب در اوج قیمتی این ارزها به بالاترین حد خود رسیدند.

لازم به ذکر است که بیت‌کوین، که همبستگی مثبتی با انویدیا دارد، همزمان با عرضه چت‌گپت (ChatGPT) که باعث افزایش آگاهی عمومی نسبت به هوش مصنوعی شد، در اواخر سال 2022 به همراه سهام‌های فناوری به پایین‌ترین سطح خود رسید. جرمی گرانتهام، استراتژیست ارشد سرمایه‌گذاری در شرکت GMO، بر این باور است که افزایش اخیر ارزش ارزهای دیجیتال مرتبط با هوش مصنوعی، می‌تواند نشانه‌ای از یک «حباب تو در تو» باشد که به زودی می‌ترکد.

این دیدگاه می‌تواند برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای که در نظر دارند در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند، زنگ خطری به صدا درآورد.


منبع : Coindesk