ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

چالش‌های کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) بر سر عرضه اولیه سهام (IPO) شرکت Circle

2024/06/19
11:04
56

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در مسیر عرضه اولیه سهام چند میلیارد دلاری شرکت Circle، ابهاماتی را در خصوص وضعیت استیبل‌کوین این شرکت، یعنی USDC، مطرح کرده است. این نگرانی‌ها بر اساس اسناد نظارتی و طبق گزارش ۱۸ ژوئن Barron’s منتشر شده است.

مهم‌ترین دغدغه‌های SEC به ریسک‌های مرتبط با طبقه‌بندی احتمالی USDC و سایر استیبل‌کوین‌ها به عنوان اوراق بهادار تحت قوانین ایالات متحده مربوط می‌شود. این نهاد نظارتی در سال ۲۰۲۱ نیز زمانی که Circle قصد داشت از طریق یک شرکت سهامی عام با هدف خاص (SPAC) وارد بورس شود، نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده بود.

اسناد موجود حاکی از مکاتبات گسترده بین بخش تأمین مالی شرکت‌های سهامی عام در SEC و شرکت Circle به مدت تقریباً یک سال است.

با وجود نگرانی‌های قابل توجه این نهاد نظارتی، گزارش‌ها حاکی از آن است که Circle توانسته است بر اکثر موانع پیش روی عرضه اولیه سهام خود غلبه کند. با این حال، تا زمان نگارش این متن، تأیید یا عدم تأیید نهایی درخواست IPO این شرکت از سوی SEC مشخص نشده است.

ابهامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از شرکت Circle خواسته است تا در صورت طبقه‌بندی USDC به عنوان اوراق بهادار تحت قوانین آمریکا، ریسک‌های مرتبط با آن را افشا کند و همچنین پیامدهای احتمالیِ در نظر گرفته شدن به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری را تشریح نماید. Circle با درخواست‌های افشای SEC موافقت کرده است، اما از اظهار نظر در خصوص مباحثات در حال انجام خودداری کرده است.

شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، تحت نظارت دقیق SEC قرار دارند که شامل تهیه گزارش‌های دوره‌ای و محدودیت‌های عملیاتی می‌شود. در صورتی که USDC به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی شود، Circle با افزایش هزینه‌ها و الزامات نظارتی مواجه خواهد شد که بر مدل کسب‌وکار آن تأثیر منفی خواهد گذاشت.

شرکت Circle برای اولین بار در سال ۲۰۲۱ در تلاش بود تا از طریق ادغام با یک شرکت سهامی عام با هدف خاص (SPAC) به نام Concord Acquisition Corp. وارد بورس شود. ارزش این معامله ۹ میلیارد دلار برآورد شده بود، اما این برنامه در دسامبر ۲۰۲۱ لغو شد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در آن زمان نیز نگرانی‌های مشابهی را مطرح کرد، از جمله اینکه آیا Circle باید به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری ثبت نام کند و آیا توکن آن را می‌توان اوراق بهادار در نظر گرفت که نیازمند افشاگری‌های اضافی و اقدامات انطباقی است.

این شرکت در ژانویه با امید به طی کردن مسیر سنتی عرضه اولیه سهام (IPO) در دومین تلاش خود برای ورود به بورس، اسناد محرمانه مربوط به IPO را ارائه کرد. با این حال، به نظر می‌رسد نگرانی‌های قبلی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) همچنان پابرجا بوده است و این نهاد درخواست افشاگری‌های دقیق در مورد خطرات مرتبط با طبقه‌بندی USDC به عنوان اوراق بهادار را داشته است.

طبقه‌بندی به عنوان اوراق بهادار

هر دو طبقه‌بندیِ احتمالی می‌توانند تأثیرات منفی بر شرکت Circle داشته باشند. تاد فیلیپس، استاد حقوق دانشگاه ایالتی جورجیا، اظهار داشت: «اگر محصولات [Circle] اوراق بهادار تلقی شوند، فعالیت برای Circle پرهزینه‌تر خواهد شد، حتی اگر بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند.»

شرکت Circle ممکن است نیاز به ثبت USDC یا سایر دارایی‌هایی داشته باشد که به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شوند. این امر احتمالاً از انجام تراکنش با این دارایی‌ها توسط برخی از انواع شرکت‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است Circle مشمول جریمه شود، نیاز به ثبت به عنوان کارگزار-معامله‌گر پیدا کند و مجبور شود به مشتریان اجازه دهد تا خریدهای قبلی خود را فسخ کنند.

در صورتیکه کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) شرکت Circle را به عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری به جای یک شرکت عامل در نظر بگیرد، این شرکت تحت نظارت دقیق‌تری از سوی این نهاد قرار خواهد گرفت. Circle ملزم به تهیه گزارش‌های دوره‌ای از دارایی‌های خود شده و باید از محدودیت‌های خاصی نیز تبعیت کند.

با این حال، برخی تحلیل‌ها حاکی از آن است که هدف اصلی SEC از این اقدام، محافظت از خود این کمیسیون است نه محدود کردن فعالیت‌های Circle. خاویر کوالسکی، وکیل متخصص در حوزه اوراق بهادار که در فرآیند سرمایه‌گذاری Circle نقشی نداشته است، به Barron’s می‌گوید:«کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) می‌خواهد در فرآیند بررسی ثبت نام، کاری انجام ندهد که بعداً در اقدامات اجرایی به ضررش تمام شود.»

کوالسکی با اشاره به اینکه طول کشیدن هشت ماهه ابهامات SEC «کاملاً وحشتناک» بوده است، اما به نظر می‌رسد این نهاد در نهایت نگرانی‌های خود در مورد عرضه اولیه سهام Circle را برطرف کرده است.


منبع : Cryptoslate