ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) بیت‌کوین در بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) لیست شد

2024/06/20
11:59
55

بزرگترین بورس اوراق بهادار استرالیا (ASX) روز پنجشنبه، اقدام به لیست کردن اولین صندوق قابل معامله در بورس (ETF) مبتنی بر بیت‌کوین خود با نام «VanEck Bitcoin ETF» و نماد اختصاری VBTC نمود.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت VanEck، این صندوق تا روز چهارشنبه دارای مجموع دارایی خالصی معادل ۹۸۲،۸۵۰ دلار استرالیا (۶۵۵،۵۶۰ دلار آمریکا) بوده است. VBTC به عنوان یک «صندوق تغذیه‌کننده» عمل می‌کند و به سرمایه‌گذاران این امکان را می‌دهد تا با سرمایه‌گذاری در «صندوق اعتماد بیت‌کوین VanEck» (HODL) که در بورس اوراق بهادار آمریکا لیست شده، در معرض بیت‌کوین قرار بگیرند.

آقای اندرو کمپیون، مدیر کل محصولات و راهبرد سرمایه‌گذاری ASX، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: «اگرچه پیش‌تر امکان معامله‌ی بیت‌کوین از طریق صرافی‌های ارزهای دیجیتال وجود داشت، لیکن معامله‌ی واحدهایی با پشتوانه بیت‌کوین از طریق یک ETF در بورسی معتبر مانند ASX، به این معناست که سرمایه‌گذاران می‌توانند این واحدها را از طریق یک حساب کارگزاری سنتی خرید و فروش کنند. این فرآیند را ساده‌تر کرده و فرصت سرمایه‌گذاری در این دارایی نوظهور را برای تعداد بیشتری از سرمایه‌گذاران استرالیایی فراهم می‌آورد.»

ASX با مدیریت حدود ۸۰ درصد از معاملات سهام داخلی استرالیا، یک بورس اوراق بهادار پیشرو در این کشور به شمار می‌رود. وب‌سایت این بورس نشان می‌دهد که تا ماه مه ۲۰۲۴، ارزش کل بازار داخلی این بورس به رقم قابل توجه ۲.۶ تریلیون دلار آمریکا رسیده است.

شایان ذکر است که در اوایل سال جاری، اخباری مبنی بر آماده‌سازی ASX برای لیست کردن اولین سری از ETFهای بیت‌کوین در سال جاری منتشر شد. در این راستا، اشاره شده بود که علاوه بر VanEck، چندین صادرکننده‌ی دیگر نیز درخواست‌هایی را برای راه‌اندازی ETFهای مبتنی بر بیت‌کوین به ASX ارائه کرده‌اند. این لیست شامل بازیگران شناخته‌شده‌ی محلی همچون BetaShares و DigitalX می‌شود.

علاوه بر ASX، بورس اوراق بهادار Cboe Australia، که دومین بورس بزرگ استرالیا به شمار می‌رود، نیز در ابتدای ماه جاری مجوز راه‌اندازی ETF بیت‌کوین Monochrome (IBTC) را صادر کرد. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاران استرالیایی پیش‌تر با راه‌اندازی ETFهای بیت‌کوین و اتریوم 21Shares Global X در بورس Cboe در آوریل ۲۰۲۲، امکان معامله‌ی ETF های اسپات (Spot) را پیدا کرده بودند.

ایالات متحده آمریکا در ماه ژانویه سال جاری میلادی، اولین ETFهای اسپات خود را معرفی کرد. از آن زمان، ۱۱ صندوق بیت‌کوین اسپات در ایالات متحده با مجموع دارایی خالص ۵۶.۰۶ میلیارد دلار آمریکا جمع‌آوری کرده‌اند که از انتظارات پیش از راه‌اندازی فراتر رفته است. هنگ‌کنگ نیز در ماه آوریل سال جاری، ETFهای اسپات برای بیت‌کوین و اتر معرفی کرد که با مجموع دارایی خالصی بالغ بر ۱.۳۸ میلیارد دلار آمریکا همراه بوده است.


منبع : The block