ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین (SEC) هشدار جدی نسبت به فعالیت‌های غیرمجاز اسکای‌لاین کریپتو صادر کرد

2024/06/20
20:22
47

کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین (SEC)، نهاد ناظر بر بازارهای مالی این کشور، با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی در روز چهارشنبه، ضمن هشدار جدی به عموم مردم، فعالیت‌های موسوم به «اسکای‌لاین کریپتو و درای گودز تریدینگ» (Skyline Crypto and Dry Goods Trading) را غیرمجاز اعلام کرد.

بر اساس این اطلاعیه، اشخاصی که خود را نماینده‌ی اسکای‌لاین کریپتو معرفی می‌کنند، فاقد مجوز قانونی برای جذب سرمایه‌گذاری از شهروندان فیلیپینی هستند.

این نهاد نظارتی تاکید کرد، متخلفین از طریق گروه‌های چت فیسبوک مسنجر، اقدام به ارائه‌ی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آنلاین با مبالغی بین ۱،۰۰۰ تا ۱،۰۰۰،۰۰۰ پزو فیلیپین (حدود ۱۷ تا ۱۷،۰۰۰ دلار آمریکا) می‌نمایند.

علاوه بر این، آن‌ها با وعده‌های اغواکننده‌ی بازدهی ۳۵ درصدی سرمایه در مدت زمان غیرمنطقی ۱۵ روز، شهروندان را به سرمایه‌گذاری ترغیب می‌کنند.

اطلاعیه‌ی رسمی SEC خاطر نشان می‌کند: «این نهاد، برنامه‌ای با عنوان «برنامه قفل سرمایه» (Lock-In Program) ارائه می‌دهد که در آن، وعده‌ی اهدای گوشی‌های هوشمند و انواع وسایل نقلیه موتوری به عنوان « پاداش» برای سرمایه‌گذاران داده می‌شود.»

بررسی‌های انجام شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین، حاکی از عدم ثبت قانونی این نهاد و فقدان مجوز لازم برای فروش اوراق بهادار است.

در این اطلاعیه تصریح شده است: «اسکای‌لاین کریپتو بدون اخذ مجوزهای قانونی لازم برای جذب، دریافت یا گرفتن سرمایه از مردم و همچنین صدور قراردادهای سرمایه‌گذاری و سایر اوراق بهادار تعریف‌شده در بخش ۳ قانون تنظیم مقررات اوراق بهادار (SRC) فعالیت می‌کند.»

کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین: احتمالاً با یک طرح پانزی مواجه هستیم

کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین با اشاره به ماهیت فعالیت‌های اسکای‌لاین کریپتو، احتمالاً این نهاد را مصداق یک «طرح پانزی» می‌داند. طرح پانزی نوعی کلاهبرداری سرمایه‌گذاری است که با پرداخت سود اولیه به سرمایه‌گذاران از محل سرمایه‌گذاری‌های جدید، توهم سودآوری ایجاد می‌کند و در نهایت منجر به ضرر هنگفت برای سرمایه‌گذاران می‌شود.

کمیسیون مذکور ضمن هشدار به عموم مردم، اکیداً توصیه می‌کند: «از هرگونه سرمایه‌گذاری در طرح‌های ارائه شده توسط اسکای‌لاین کریپتو و درای گودز تریدینگ و همچنین هر نهاد دیگری با طرح‌های مشابه، جداً خودداری نمایید و در صورت سرمایه‌گذاری قبلی، نسبت به توقف فوری آن اقدام کنید.»

پیامدهای حقوقی مشارکت در این طرح‌ غیرمجاز

علاوه بر هشدارهای مالی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین، عواقب حقوقی مشارکت در این طرح غیرمجاز را نیز گوشزد کرده است. بر اساس این اطلاعیه، هرگونه مشارکت تحت نام این نهاد، تخلف از قانون حمایت از مصرف‌کنندگان محصولات و خدمات مالی (FCPA) محسوب شده و مجازات کیفری در پی دارد. متخلفین با مجازات حداکثر ۵،۰۰۰،۰۰۰ پزو فیلیپین (تقریباً ۸۵،۰۰۰ دلار آمریکا) یا حبس ۲۱ سال یا هر دو مجازات روبرو خواهند شد.

افزایش کلاهبرداری‌های رمزارز در فیلیپین

کمیسیون بورس و اوراق بهادار فیلیپین ضمن ابراز نگرانی نسبت به افزایش روزافزون کلاهبرداری‌های رمزارز در این کشور، بر لزوم احتیاط مضاعف سرمایه‌گذاران، به ویژه افراد تازه‌وارد به این حوزه، تاکید می‌کند. در همین راستا، سال گذشته این کمیسیون با همکاری همتای آمریکایی خود، اقداماتی را جهت مقابله با معضل رو به رشد کلاهبرداری‌های رمزارز به اجرا درآورد. این همکاری نشان‌دهنده‌ی وخامت اوضاع و جدی بودن این مشکل است.

علاوه بر هشدار نسبت به اسکای‌لاین کریپتو، گروه مبارزه با جرایم سایبری پلیس ملی فیلیپین نیز نسبت به خطرات احتمالی طرح‌های بازی‌های رمزارز هشدار داده است. این هشدار شامل مدل بازی‌های «گردش برای کسب درآمد» (play-to-earn) است که توسط بازی‌هایی مانند Axie Infinity، یک بازی واقعیت مجازی مبتنی بر بلاکچین اتریوم، مورد استفاده قرار می‌گیرد.


منبع : Cryptonews