ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا (CFTC) تحقیقاتی را علیه Jump Crypto آغاز کرد

2024/06/21
11:04
48

شرکت Jump Trading، بازیگری مهم در بازارهای سنتی و ارزهای دیجیتال، با تشدید مقررات در حوزه کریپتو، تحت نظارت دقیق کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا (CFTC) قرار گرفته است.

بخش ارز دیجیتال این شرکت، Jump Crypto، به واسطه قابلیت‌های پیشرفته در معاملات الگوریتمی و بازارگردانی، به تأمین نقدینگی و حمایت از پروژه‌های نوظهور ارز دیجیتال پرداخته است. با این وجود، سابقه ضررهای مالی قابل توجه و درگیری در پرونده‌های حقوقی جنجالی، منجر به افزایش توجه نهادهای نظارتی شده است.

سال‌های پر‌نوسان Jump Crypto؛ محرکی احتمالی برای تحقیقات

Jump Trading مدت‌هاست که به عنوان بازیگری برجسته در حوزه معاملات با فرکانس بالا شناخته می‌شود. در سپتامبر ۲۰۲۱، این شرکت به‌طور رسمی از راه‌اندازی Jump Crypto، بخش ارز دیجیتال خود، پرده برداشت؛ هرچند پیش از آن نیز در این فضا فعالیت داشته است.

Jump Crypto به سرعت به بازیگری تأثیرگذار تبدیل شد و در جایگاه یک بازارگردان پیشرو در صرافی‌های متعدد، نقدینگی لازم برای توکن‌های جدید ارز دیجیتال را تأمین کرد. این شرکت همچنین با راه‌اندازی بخش نوآوری و مهندسی، و مشارکت در پروژه‌هایی مانند Wormhole، Pyth و Firedancer، به یک سرمایه‌گذار مهم در استارت‌آپ‌های این حوزه بدل شد.

بر اساس گزارش منابع آگاه، کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا (CFTC) در حال بررسی فعالیت‌های Jump Crypto در بازار ارز دیجیتال است. این تحقیقات پس از دوره‌ی پر‌نوسانی برای Jump و با توجه به حوادث پر‌سر‌و‌صدا و عقب‌نشینی‌های مالی قابل توجه، صورت می‌گیرد.

در اوایل سال ۲۰۲۲، به دنبال حمله‌ی هک به پلتفرم Wormhole که منجر به ضرر ۳۲۵ میلیون دلاری شد، Jump Trading با جبران سریع این زیان، قدرت بازیابی خود را به نمایش گذاشت. بعداً در همان سال، فروپاشی صرافی FTX، که Jump Crypto بازارگردانی پیشرو آن محسوب می‌شد، ضرر تقریباً ۳۰۰ میلیون دلاری این شرکت را به دنبال داشت؛ همان‌طور که در کتاب «رفتن به بی‌نهایت» نوشته‌ی مایکل لوئیس ذکر شده است.

در نوامبر سال گذشته، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به بررسی Jump Crypto پرداخت و ادعا کرد که این شرکت با خرید مخفیانه‌ی مقادیر زیادی از توکن UST برای تثبیت ارزش آن، بیش از ۱ میلیارد دلار سود به جیب زده است. SEC مدعی شد که Jump Crypto شرایط مساعدی را برای دریافت وام‌های LUNA به دست آورده است؛ معامله‌ای که اندکی پس از بی‌ثبات شدن UST و LUNA در ماه مه ۲۰۲۱ انجام شده است.

جنجال‌های بیشتری در جریان شکایت حقوقی فوریه ۲۰۲۳ کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه Terraform Labs و بنیان‌گذار آن، دو کوون، سازندگان استیبل‌کوین شکست‌خورده‌ی TerraUSD، به پا شد. شکایت SEC ادعا می‌کرد که Jump Trading در زمان نزدیک به سقوط این پروژه در سال ۲۰۲۱، از حفظ اتصالات ارزی Terra حمایت کرده است. با وجود اینکه SEC شرکت Terraform و دو کوون را به تقلب و ادعای دروغین در خصوص بازیابی طبیعی اتصالات ارزی متهم کرد، هیچ اتهامی علیه Jump مطرح نشد.

وزارت دادگستری آمریکا نیز در مارس ۲۰۲۳، اتهامات کیفری علیه دو کوون مطرح کرد و مجدداً به Jump به عنوان شرکتی که به حفظ اتصالات ارزی Terra کمک کرده است، اشاره نمود. با این حال، هیچ تخلفی از سوی Jump اثبات نشد.

تحقیقات CFTC و بستر نظارتی

کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا (CFTC) تحقیقاتی را در مورد فعالیت‌های ارز دیجیتال Jump Crypto آغاز کرده است که جدیدترین مورد از بررسی‌های فدرال علیه این شرکت به شمار می‌رود. این تحقیقات پس از دوره‌ای آشفته برای Jump صورت می‌گیرد.

شرکت Jump Trading که به سبب تخصص خود در معاملات الگوریتمی شناخته می‌شود، اقدام به تعدیل فعالیت‌های حوزه‌ی ارز دیجیتال خود نموده است. این تعدیلات شامل توقف دو پروژه‌ی برجسته و کناره‌گیری از رقابت برای راه‌اندازی صندوق قابل معامله‌ی تحت پشتوانه (ETF) بیت‌کوین می‌شود. با وجود این تغییرات راهبردی، این شرکت همچنان تحت نظارت دقیق نهادهای نظارتی قرار دارد.

رئیس کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا، آقای روستین بهنام، در سخنرانی خود در کنفرانس میلکن در ماه مه، به شرکت‌های فعال در حوزه‌ی ارز دیجیتال هشدار داد که خود را برای «دور دیگری از اقدامات اجرایی» آماده کنند. این اظهارات با تمرکز فعلی این کمیسیون بر فعالیت‌های معاملات مشتقه‌ی Jump Crypto همسو است. این فعالیت‌ها طیف وسیعی از محصولات ارز دیجیتال و کالاهای سنتی را در بر می‌گیرد.

شایان ذکر است که انجام تحقیقات و مأموریت‌های کشف حقیقت برای شرکت‌های تحت حوزه‌ی اختیارات خود، رویه‌ی مرسوم سازمان‌های نظارتی همچون کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا (CFTC) و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) است. تحقیقات کمیسیون معاملات آتی کالایی آمریکا در مورد Jump Crypto نیز بخشی از همین تلاش‌ها محسوب می‌شود و به منزله‌ی اثبات ارتکاب تخلف از سوی این شرکت نیست.


منبع : Cryptonews