ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

دو فرد مظنون به اداره صرافی غیرمجاز ارز دیجیتال در بریتانیا دستگیر شدند

2024/06/21
11:07
49

سازمان رفتار مالی بریتانیا (FCA) روز پنجشنبه از دستگیری دو فرد مظنون به اداره یک صرافی غیرمجاز ارز دیجیتال به ارزش تخمینی بیش از ۱.۳ میلیارد دلار آمریکا (۱ میلیارد پوند) خبر داد.

متهمان مذکور، با سنین ۳۸ و ۴۴ سال، با قرار وثیقه آزاد شده‌اند اما همچنان تحت تحقیقات FCA به دلیل مشارکت احتمالی در فعالیت‌های این صرافی غیرمجاز قرار دارند. بر اساس بیانیه منتشر شده، از دفاتر این افراد بازرسی به عمل آمده و پلیس لندن نیز طی بازرسی از محل اقامتشان، ابزارهای دیجیتال مرتبط را ضبط کرده است.

از ژانویه ۲۰۲۱، بریتانیا رویکردی محتاطانه در قبال صرافی‌های ارز دیجیتال اتخاذ کرده است. برای فعالیت قانونی، صرافی‌ها ملزم به ثبت‌نام نزد FCA و رعایت دقیق مقررات سخت‌گیرانه‌ی مبارزه با پولشویی (AML) هستند. این نهاد نظارتی اختیار تعطیلی هر کسب‌وکار ارز دیجیتالی را در صورت نقض قوانین مذکور داراست. تخطی از این مقررات می‌تواند منجر به پیگرد کیفری شود.

از زمان تصدی مسئولیت نظارت بر اقدامات مبارزه با پولشویی در کسب‌وکارهای ارز دیجیتال بریتانیا، FCA ضعف‌های قابل توجهی را در کنترل‌های داخلی این شرکت‌ها شناسایی کرده است. این رویکرد سخت‌گیرانه منجر به نرخ بالای رد درخواست‌های ثبت‌نام جدید شده و بسیاری از شرکت‌ها یا تقاضای خود را پس گرفته‌اند و یا با رد درخواست از سوی FCA مواجه شده‌اند.

خانم ترزا چمبرز، مدیر اجرایی بخش اجرای قانون و نظارت بر بازار در FCA، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «FCA نقش مهمی در جلوگیری از ورود وجوه غیرقانونی به سیستم مالی بریتانیا ایفا می‌کند. این دستگیری‌ها نشان‌دهنده‌ی عزم راسخ ما برای ممانعت از فعالیت غیرقانونی شرکت‌های ارز دیجیتال در بریتانیا است.»

هشدار احتیاط از سوی FCA در بحبوبه‌ی تشدید نظارت بر دارایی‌های دیجیتال

FCA به طور مستمر به عموم در خصوص ماهیت «پرخطر» دارایی‌های دیجیتال هشدار می‌دهد و توصیه به احتیاط در قبال آنها می‌نماید. این هشدار بدین معناست که سرمایه‌گذاران در صورت متحمل شدن ضرر، تحت هیچ گونه حمایت قانونی قرار نخواهند گرفت.

گزارش اخیر حاکی از آن است که بخش قابل توجهی از تیم متخصصان جرایم مالی FCA، معادل ۳۰ درصد، به نظارت بر کسب‌وکارهای دارایی دیجیتال اختصاص یافته است. فعالیت این کسب‌وکارها صرفاً برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مجاز است.

تیم متخصصان FCA در راستای مبارزه با جرایم مالی، فرآیند بررسی جامعی را شامل ۲۳۱ تحلیل عمیق و هفت بازدید میدانی به اجرا درآورده است. تحقیقات گسترده‌تر FCA همچنین منجر به شناسایی ۳۷۵ پرونده‌ی بالقوه‌ی جرایم مالی شده است که تقریباً یک‌چهارم آن‌ها با دارایی‌های دیجیتال مرتبط بوده‌اند.

با این حال، رگولاتور در تغییر رویکردی، اوراق بهادار قابل معامله‌ی مبتنی بر دارایی دیجیتال (cETN) را در صرافی‌های شناخته‌شده مجاز اعلام کرد. اما به دلیل ریسک‌های ذاتی، این محصولات سرمایه‌گذاری صرفاً برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای مانند شرکت‌های سرمایه‌گذاری و وام‌دهندگان تحت نظارت، در دسترس قرار دارند.


منبع : Cryptonews