ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

احتمال بالای رد دعوی صرافی کریپتو Kraken توسط دادگاه به نفع کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

2024/06/21
11:27
45

قاضی پرونده‌ی شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه صرافی ارز دیجیتال Kraken، هنوز رای نهایی خود را صادر نکرده است. با این حال، اظهارات وی در جریان دادرسی، حاکی از تمایل قاضی به رد درخواست رد دعوی از سوی Kraken و به تبع آن، پیشروی پرونده به نفع SEC است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، قاضی ویلیام اُریک، قاضی فدرال پرونده‌ی مذکور در ایالت کالیفرنیا، در جریان ارائه استدلال‌های شفاهی وکلای Kraken برای رد دعوی، تمایل خود به رد این درخواست را ابراز داشته است. قاضی اُریک همچنین اظهار نظر کرده است که به نظر وی، احتمال آن وجود دارد که دارایی‌های دیجیتال ارائه شده بر روی پلتفرم Kraken، به عنوان «قراردادهای سرمایه‌گذاری» عرضه و به فروش رسیده باشند.

النور ترت، گزارشگر شبکه‌ی تجاری فاکس، در تکمیل این گزارش اعلام کرده است که قاضی اُریک در ابتدای جلسه دادرسی و پس از مطالعه‌ی لایحه‌های هر دو طرف دعوی، با استدلال‌های SEC موافقت کرده است. ترت همچنین اشاره کرده است که بر اساس روند دادرسی ۲۰ ژوئن و به گفته‌ی وکلایی که با آن‌ها صحبت کرده است، به نظر می‌رسد پرونده وارد مرحله‌ی کشف و شهود (discovery) خواهد شد.

با وجود این اظهارات، قاضی اُریک تا پایان جلسه دادرسی تصمیمی در خصوص رد دعوی اتخاذ نکرده است و اعلام کرده که قصد دارد استدلال‌های هر دو طرف را در انتهای جلسه مورد بررسی قرار دهد.

اعتراض صرافی Kraken به استدلال «بوم‌ساختار» کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا

استدلال «بوم‌ساختار» کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ادعا می‌کند که صفحات وب اختصاصی دارایی‌های دیجیتال در وب‌سایت Kraken شامل اطلاعاتی است که برای تبلیغ هر دارایی استفاده می‌شود. این اطلاعات شامل جزئیاتی در مورد تلاش‌های ناشران و ترویج‌کنندگان این دارایی‌ها برای گسترش «بوم‌ساختار بلاکچینی» به امید افزایش قیمت دارایی‌ها است.

متئو سولومون، وکیل صرافی Kraken، در پاسخ به این ادعا، استدلال کرده است که: «قرار دادن خلاصه‌ای از اظهارات ناشران دارایی‌های دیجیتال در وب‌سایت Kraken، نباید به عنوان تبلیغ یا وعده تلقی شود.»

سولومون در ادامه افزوده است که SEC نمی‌تواند صرفاً ماهیت یک دارایی را به عنوان اوراق بهادار اثبات کند، بلکه باید ثابت کند که صرافی Kraken آن اوراق بهادار را معامله یا تسویه کرده است.

وی تاکید کرده است که با استدلال فعلی SEC، امکان اثبات این موضوع وجود ندارد، چرا که «بوم‌ساختار»، «مفهوم» یا «تفاهم» قابل معامله نیستند.

صرافی Kraken استدلال‌های مشابهی را پیش از این در لایحه‌ای که در ماه مه برای رد دعوی خود ارائه کرده بود، مطرح کرده بود.

پرونده‌های صرافی کوین‌بیس و ریپل در ارتباط با پرونده‌ی صرافی Kraken

بر اساس گزارش « The Block»، سولومون همچنین پرونده‌ی جاری علیه صرافی Kraken را با پرونده‌ی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) علیه صرافی کوین‌بیس مقایسه کرد. مفهوم «بوم‌ساختار» برای اولین بار در پرونده‌ی کوین‌بیس مطرح شد. قاضی کاترین پولک فایلا در این پرونده که در ماه مارس مختومه شد، حکم داد که استدلال‌های SEC مبنی بر امکان تلقی برخی تراکنش‌های رمزارز روی پلتفرم کوین‌بیس به عنوان قراردادهای سرمایه‌گذاری، قابل قبول است.

متیو سولومون، وکیل صرافی Kraken، از قاضی اُریک درخواست کرد که رویکرد اتخاذ شده توسط قاضی فایلا را در نظر نگیرد. وی از مفهوم «بوم‌ساختار رمزارزی» که در حکم پرونده‌ی کوین‌بیس استفاده شده و ذی‌نفعان مختلفی به جز خریداران و فروشندگان را در برمی‌گیرد، انتقاد کرد. سولومون استدلال کرد که این تفسیر، به طور ناعادلانه‌ای موجب گسترش بی‌حد و حصر مرزهای نظارتی می‌شود.

در همین راستا، پیتر مورز، وکیل SEC، در پاسخ به اظهارات سولومون تاکید کرد که آزمون هوی (Howey Test) نیازی به قرارداد مکتوب ندارد و ماهیت ذاتی تراکنش‌ها بر شکل ظاهری آن‌ها ارجحیت دارد. وی همچنان معتقد است که چارچوبی که در تصمیم‌گیری پرونده‌ی کوین‌بیس به کار رفته، برای پرونده‌ی صرافی Kraken نیز مناسب است.

صرافی Kraken همچنین به دکترین «سوالات مهم» استناد کرده است که مستلزم مجوز صریح کنگره برای اقدامات نظارتی با تاثیر ملی قابل توجه است. با این حال، قاضی اُریک به نظر قانع نشده است و اظهار داشت: «به نظر من این یک سوال مهم نیست. این مورد، گسترش قابل توجهی در اختیارات نظارتی محسوب نمی‌شود.»

سولومون از قاضی اُریک خواست تا برای تعیین نحوه‌ی رسیدگی به فروش دارایی‌های دیجیتال در بازار ثانویه، پرونده‌ی SEC علیه ریپل را در نظر بگیرد. در این پرونده، دادگاه حکم داد که فروش برنامه‌ریزی‌شده‌ی XRP توسط شرکت ریپل، از جمله فروش در صرافی‌ها، اوراق بهادار محسوب نمی‌شوند.

سولومون با حمایت از تصمیم قاضی آنالیسا تورس در پرونده‌ی ریپل، آن را: «نظر بسیار کاربردی و کاملاً منطقی» خواند. «این نظر صرفاً بر این نکته تاکید می‌کند که باید به گروه‌های تراکنش‌ها و واقعیت اقتصادی این تراکنش‌ها توجه شود.»

سولومون با اعمال اصل «واقعیت اقتصادی» به پرونده‌ی صرافی Kraken، اعلام کرد که این صرافی در حال معامله‌ی «قرارداد سرمایه‌گذاری»، «تفاهمات»، «حقوق» یا «تعهدات» نیست، بلکه صرفاً «یک دارایی دیجیتال» را معامله می‌کند. صرافی Kraken بر این عقیده است که این موضوع برای لزوم ثبت نزد SEC کافی نیست.


منبع : Cryptoslate