ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

درخواست تعویق اجرای مقررات گزارش‌دهی مالیات ارز دیجیتال توسط Consensys

2024/06/21
11:33
47

شرکت Consensys،پیشرو در توسعه‌ی بلاک‌چین، در نامه‌ای رسمی به اداره‌ی درآمد داخلی آمریکا (IRS) خواستار تعویق اجرای مقررات جدید گزارش‌دهی مالیات ارز دیجیتال برای کارگزاری‌ها و صرافی‌های رمزارز شده است. این مقررات، ملزم به ارائه‌ی گزارش از برخی فروش‌های رمزارز توسط کارگزاران و صرافی‌ها می‌کند.

Consensys در این نامه با تأکید بر نگرانی‌های کلی خود، خاطرنشان کرده است که «برخی جنبه‌های این مقررات به بار سنگینی که بر دوش کارگزاران احتمالی تحمیل می‌شود، به اندازه‌ی کافی توجه ندارند. این کارگزاران در حال حاضر شامل نهادهایی می‌شوند که به طور سنتی هیچ‌گونه الزام گزارش‌دهی نداشته‌اند.»

لازم به ذکر است که اداره‌ی مالیات آمریکا در ماه آوریل، نسخه‌ی اولیه‌ی «فرم ۱۰۹۹-DA» را منتشر کرد. این فرم بر اساس قوانین گزارش‌دهی مالیات که در آگوست سال گذشته پیشنهاد شد، تدوین شده است. بر طبق این قوانین، کارگزاران رمزارز مشابه کارگزاران سنتیِ سهام و اوراق قرضه رفتار خواهند شد.

در صورت تصویب نهایی این قوانین پیشنهادی، نهادهایی که به عنوان کارگزاری تعریف می‌شوند، باید در صورت وقوع تراکنش‌های خاص رمزارز، فرم‌های ۱۰۹۹-DA را به نمایندگی از مشتریان خود تکمیل و به IRS ارسال نمایند.

پیش‌نویس منتشر شده توسط اداره‌ی مالیات آمریکا، دامنه‌ی کارگزاران را شامل اپراتورهای کیوسک، پردازنده‌های پرداخت دارایی دیجیتال، ارائه‌دهندگان کیف پول تحت مدیریت، ارائه‌دهندگان کیف پول غیرمراقبت‌شده و سایر موارد مرتبط، تعریف کرده است.

Consensys، توسعه‌دهنده‌ی شناخته‌شده‌ی کیف پول MetaMask، ضمن ابراز انتقاد به این پیش‌نویس، فقدان دستورالعمل‌های شفاف و تعریف بیش از حد گسترده از کارگزار را مورد توجه قرار داده است. این ابهامات می‌تواند منجر به گزارش‌دهی تکراری یک تراکنش توسط طرف‌های متعدد شود.

در بخشی از نامه‌ی Consensys آمده است: «برای مثال، پیش‌نویس فرم بدون هیچ دستورالعمل خاصی برای کارگزاران منتشر شده است. این امر، در زمان تدوین برنامه‌ای برای اجرای فرم نهایی، چالشی غیرقابل عبور ایجاد می‌کند. به عبارت ساده، مشخص نیست که چگونه باید بخش‌های مختلفی از این فرم پیش‌نویس را تکمیل کرد.»

این شرکت بلاک‌چین همچنین درباره‌ی توانایی قوانین پیشنهادی در رسیدگی به مسائل مربوط به حریم خصوصی داده‌ها در صنعت رمزارز ابراز نگرانی کرده است. علاوه بر این موارد، Consensys اشاره کرده است که کارگزاران قبل از مهلت نهایی ارسال اظهارنامه‌ی مالیات آینده، با محدودیت زمانی جدی برای انطباق با این قوانین جدید مواجه هستند.

Consensys در ادامه‌ی نامه با لحنی جدی می‌افزاید: «این موضوع را به صراحت اعلام می‌داریم که ارائه‌ی فرمی که نیاز به تکمیل دستی توسط توسعه‌دهندگان نرم‌افزار (که اکنون به عنوان کارگزاران بالقوه در نظر گرفته می‌شوند) دارد، به تنهایی منجر به خروج و نابودی شرکت‌های آمریکایی خواهد شد که رابط‌های کاربری بلاک‌چین مانند کیف پول‌های خودنگهداری را منتشر می‌کنند.»

بیل هیوز، مشاور ارشد حقوقی Consensys، در پستی که به طور همزمان در چند پلتفرم منتشر شده است (X post)، سایر شرکت‌هایی را که احتمالاً تحت تأثیر این فرم مالیاتی قرار می‌گیرند، تشویق کرد تا تا تاریخ مشخص‌شده (روز جمعه) درباره‌ی این مقررات اظهار نظر کنند.

پیش‌تر، جی کیم، مدیر ارشد حقوقی و سیاست‌گذاری شورای نوآوری ارزهای دیجیتال، در مصاحبه‌ای با رسانه‌ای معتبر (X)، قرار دادن ارائه‌دهندگان کیف پول غیرمراقبت‌شده در لیست کارگزاران از سوی اداره‌ی مالیات آمریکا را «تصمیمی نامناسب» توصیف کرده بود.

آقای کیم در این مصاحبه گفت: «این اقدام، از جمله، این واقعیت را نادیده می‌گیرد که یک ارائه‌دهنده‌ی کیف پول، به عنوان یک ارائه‌دهنده‌ی فناوری نرم‌افزار، نه از ماهیت تراکنش‌های پردازش‌شده، و نه از هویت طرف‌های تراکنش، اطلاعی ندارد.»


منبع : The block