ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بلاکچین ZKsync با معماری «زنجیره الاستیک» وارد فاز جدیدی در نقشه راه خود می‌شود

2024/06/25
11:54
58

توسعه‌دهنده لایه ۲، ZKsync، از طراحی نوآورانه‌ای برای اکوسیستم خود رونمایی کرده است که با معماری «زنجیره الاستیک» زمینه‌ساز تحولی اساسی خواهد شد. به‌روزرسانی اخیر آن‌ها با کد v24 که در تاریخ ۷ ژوئن ۲۰۲۴ اجرایی شد، ZKsync را از یک زنجیره تجمع دانش صفر (ZK) منفرد به یک «زنجیره الاستیک» ارتقا می‌دهد. این زنجیره الاستیک شبکه‌ای از چندین زنجیره ZK است که از قابلیت همکاری داخلی و یکپارچه بین آن‌ها برخوردار بوده و به عنوان بخشی از نقشه راه ZKsync 3.0 معرفی شده است.

این بازنگری بنیادین در معماری شبکه، شامل بازپیکربندی پل بومی ZKsync به یک «گاوصندوق توکن» می‌شود که با هدف بهبود اتصالپذیری میان مجموعه رو به رشد زنجیره‌های ZK در اکوسیستم آن‌ها صورت می‌گیرد.

این اقدام پس از توزیع یک ایردراپ قابل توجه به ارزش ۳.۶۷۵ میلیارد توکن ZK به کاربران اولیه شبکه اتریوم لایه ۲ انجام شد که معادل ۱۷.۵ درصد از کل عرضه ۲۱ میلیارد توکنی ZK است.

ZKsync قصد دارد اکوسیستم چند زنجیره‌ای یکپارچه‌ای را ایجاد کند

همان‌طور که توسعه‌دهندگان ZKsync عنوان کرده‌اند، معماری «زنجیره الاستیک» امکان انجام عملیات به صورت یکپارچه و مشابه با یک بلاکچین واحد را فراهم می‌آورد. در این بستر، تراکنش‌ها تنها نیازمند تأیید از یک کیف پول هستند و بدین ترتیب، نیاز به جابجایی بین شبکه‌ها یا انتقال دستی دارایی‌ها به طور کامل حذف می‌شود.

این شبکه با «ZKsync Era» به عنوان رول‌آپ پیشتاز این پروژه آغاز می‌شود که لایه زیربنایی اکوسیستم زنجیره الاستیک را تشکیل می‌دهد. در آینده، این شبکه شامل بیش از ۲۰ زنجیره خواهد بود که تا پایان سال ۲۰۲۴ با استفاده از کیت نرم‌افزاری ZK Stack عملیاتی خواهند شد. این زنجیره‌ها شامل پروژه‌هایی مانند Lens Protocol، QuarkID، PlayFi، GRVT، Cronos zkEVM، Nodle و موارد دیگر می‌شوند.

مفهوم «بلاکچین الاستیک» که برای اولین بار توسط توسعه‌دهندگان ZKsync در رویداد SmartCon 2022 معرفی شد، بر بهبود تجمیع اثبات و قابلیت همکاری بین زنجیره‌ای از طریق ZK Stack تمرکز دارد.

هدف نهایی ZKsync برای کاربران، ارائه یک محیط چند زنجیره‌ای منسجم است که به صورت شهودی و یکپارچه عمل می‌کند. بدین ترتیب، تعامل با هر قرارداد هوشمند در کل شبکه از طریق استاندارد آدرس چند زنجیره‌ای اتریوم (EMCA) ساده‌سازی خواهد شد. این استاندارد برای تسهیل شناسایی آدرس در زنجیره‌های مختلف با حذف پیچیدگی‌های مربوط به جزئیات خاص هر زنجیره برای کاربران طراحی شده است.


منبع : The block