ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بای بیت، با پشت سر گذاشتن کوین بیس، به جایگاه دومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال جهان صعود کرد

2024/06/26
11:57
46

بر اساس گزارش ماه ژوئن از شرکت معتبر تحقیقات ارز دیجیتال کایکو، صرافی ارز دیجیتال بای بیت، با سبقت از کوین بیس، به دومین صرافی بزرگ ارز دیجیتال جهان از نظر حجم معاملات، پس از بایننس، دست یافته است.

این گزارش، رشد قابل توجه بای بیت را پس از راه‌اندازی صندوق‌ های قابل معامله در بورس مبتنی بر بیت کوین (ETF) در ایالات متحده برجسته می‌کند و این صرافی را به عنوان بازیگری اثرگذار در اکوسیستم جهانی تجارت ارز دیجیتال معرفی می‌کند.

پیشی گرفتن بای بیت از کوین بیس در سهم بازار همزمان با کاهش دامیننس بایننس

سهم بازار بای بیت با جهشی چشمگیر، از ۸ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته است و این صرافی با پشت سر گذاشتن کوین بیس در ماه مارس، به دومین صرافی بزرگ پس از بایننس تبدیل شده است. با وجود اینکه کوین بیس از بهبود درآمد و سود خود گزارش داده است، سهم بازار جهانی آن در همین دوره تنها ۱ درصد افزایش یافته است.

علاوه بر این، بایننس، با وجود توافق با تنظیم‌ کنندگان ایالات متحده در اواخر سال ۲۰۲۳ برای کاهش احتمالی ریسک‌های نظارتی، شاهد کاهش دامیننس خود از ۶۰ درصد به ۵۴ درصد بود. بازارهای آف‌شور کوچک‌تر مانند آپ‌بیت نیز با کاهش‌هایی روبرو شدند.

به گفته کایکو، به نظر می‌رسد نیروی محرک موفقیت بای بیت، ساختار کارمزد بسیار رقابتی آن باشد.

گزارش کایکو حاکی است: «یک عامل کلیدی در موفقیت بای بیت می‌تواند کارمزدهای رقابتی آن باشد که در میان پایین‌ترین کارمزدها در صنعت ارز دیجیتال قرار دارد.»

معرفی کارمزد صفر برای معاملات USDC توسط بای بیت در فوریه ۲۰۲۳، به برتری رقابتی آن کمک کرد.

تحلیل عمیق‌تر حجم معاملات نقطه‌ای نشان می‌دهد که افزایش ناگهانی بای بیت تا حد زیادی به دلیل افزایش چشمگیر تجارت بیت کوین (BTC) و اتریوم (ETH) است. سهم ترکیبی بازار این دارایی‌ها در بای بیت طی سال گذشته از ۱۷ درصد به ۵۳ درصد جهش کرده است.

در مقابل، بایننس شاهد کاهش حجم معاملات BTC و ETH بوده است و سهم آنها از ۵۹ درصد در سال گذشته به ۴۳ درصد در سال جاری کاهش یافته است. بایننس به جای آن، افزایش تجارت آلت‌کوین را تجربه کرده است که عموماً در بازارهای نزولی با کاهش مواجه می‌شود.

صعود بای بیت در بازار نقطه‌ای با گسترش فعالیت‌های آن در بازار مشتقات تکمیل می‌شود. بای بیت تا سال ۲۰۲۳، جایگاه خود را به عنوان دومین بازار بزرگ مشتقات پس از بایننس تثبیت کرد. در حالی که سهم آن از حجم باز (Open Interest) از اکتبر ثابت بوده است، بای بیت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ رشد قابل توجهی را تجربه کرد که احتمالاً از چالش‌های نظارتی بایننس بهره‌مند شده است.

حجم معاملات ماهانه اوکی اکس، بایننس و بای بیت از اواخر سال ۲۰۲۳ سه برابر شد

در ژوئن ۲۰۲۳، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) با ادعای نقض قوانین اوراق بهادار، علیه کوین بیس و بایننس شکایت کرد. شکایت SEC علیه بایننس، این شرکت و بنیانگذار آن، چانگ‌پنگ ژائو را به سوءاستفاده از میلیاردها دلار وجوه کاربران متهم کرد، هرچند هیچ مدرکی برای چنین سوءاستفاده‌ای تأیید نشد.

در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳، مقامات ایالات متحده از یک توافق تاریخی ۴.۳ میلیارد دلاری با بایننس برای نقض قوانین ضد پولشویی  (AML) خبر دادند که یکی از بزرگترین جریمه‌های کیفری در تاریخ ایالات متحده به شمار می‌رود.

بر اساس گزارش نهادی ۲۰۲۴ صرافی بای بیت (Bybit)، حجم معاملات صرافی‌های رمزارز متمرکز (CEX) جهانی از اواخر سال ۲۰۲۳ به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اوکی اکس (OKX) از اکتبر ۲۰۲۳ شاهد جهش ۲۷۸ درصدی در حجم معاملات ۳۰ روزه خود بوده، در حالی که بایننس (Binance) علی‌رغم مسائل حقوقی با افزایش ۲۳۹ درصدی، به دنبال آن قرار دارد. همچنین، بای بیت با افزایش ۲۶۴ درصدی حجم معاملات، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است.

کوین بیس (Coinbase)، مستقر در ایالات متحده، نیز شاهد رشد قابل توجهی با افزایش ۱۹۳ درصدی در حجم معاملات در همان دوره بود، که کمی از میانگین نرخ رشد سایر صرافی‌های اصلی عقب‌تر است.


منبع : Cryptonews