ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

حمله DoS به بلاک‌چین کاردانو دفع شد

2024/06/26
20:55
54

در تاریخ 25 ژوئن، مدیر ارشد فنی توکن Fluid، آقای رائول آنتونیو روزا پادیا، گزارش داد که بلاک‌چین کاردانو در بلاک شماره 10,487,530 مورد حمله قرار گرفته است.

به گفته‌ی وی، مهاجم با انجام تراکنش‌های متعدد به ازای هر یک 0.9 واحد ADA، سعی در ایجاد بار اضافی بر روی شبکه داشته است. این تراکنش‌ها با هدف قراردادن 194 قرارداد هوشمند مجزا در هر بلاک طراحی شده بودند. با وجود این تلاش، شبکه کاردانو به عملیات عادی خود ادامه داد و مهاجم به جای سرقت، مقداری از دارایی خود را از دست داد.

آقای فیلیپ دی‌سارو، بنیانگذار آزمایشگاه‌های آناستازیا، یک شرکت توسعه‌دهنده مبتنی بر کاردانو، روشی را برای توقف سریع‌تر حمله پیشنهاد داد. وی لغو ثبت اعتبار سهام مورد استفاده مهاجم را راه حلی مؤثر عنوان کرد و اعلام نمود که تا زمان اتمام دارایی 400 واحدی ADA مهاجم، به ازای هر اعتبار لغو شده، پاداشی معادل 2 واحد ADA به کاربران تعلق می‌گیرد.

آقای دی‌سارو در توضیح این رویداد اظهار داشتند:

«به منظور شفاف‌سازی، لازم است ذکر شود که عملکرد شبکه کاردانو کاملاً مطابق انتظار بوده است. پویایی و ثبات شبکه تحت تأثیر قرار نگرفته است. تمامی پارامترهای کلیدی شبکه نظیر محدودیت اندازه بلاک، محدودیت اندازه تراکنش و زمان تولید بلاک با رویکردی محافظه‌کارانه تنظیم شده‌اند و لذا هرگونه حمله‌ای به پویایی شبکه، اتلاف منابع خواهد بود. حتی با وجود پردازش حجم انبوهی از اسکریپت‌های جعلی توسط اعتبارسنج‌ها، آنها بدون هیچ مشکلی به پردازش این تراکنش‌ها ادامه دادند.»

پس از انتشار توضیحات آقای دی‌سارو، مهاجم DDoS برای جلوگیری از ضررهای مالی بیشتر، حملات خود را متوقف کرد. نکته قابل توجه این است که با این اقدام ناخواسته، مهاجم به طور غیرمستقیم تأمین مالی پروژه‌های توسعه متن‌باز در آزمایشگاه‌های آناستازیا و میدگارد را برعهده گرفت.

گروه عضویت کاردانو با نام اینترسکت، ضمن تأیید عملکرد عادی بلاک‌چین، گزارش داد که این حمله بر فعالیت برخی از اپراتورهای استخر سهام (SPO) تأثیر منفی گذاشته است. با این حال، تلاش‌ها برای یافتن راهکارهایی جهت ممانعت از وقوع چنین حملاتی در آینده در حال انجام است. این گروه اعلام کرد:

«شبکه بار سنگین‌تری را نسبت به حالت عادی تجربه کرده است و برخی از SPOها به دلیل تشدید رقابت در ارتفاع بلاک، تحت تأثیر منفی قرار گرفته‌اند. با وجود این، کل زنجیره (بلاک‌چین) طبق انتظار کار می‌کند و تأثیر کمی بر زمان کلی تراکنش‌ها و کاهش کمی در تراکم زنجیره داشته است.»


منبع : Cryptoslate