ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کوین‌بیس به دلیل نقض قوانین (FOIA)، از کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و شرکت فدرال بیمه سپرده (FDIC) شکایت کرد

2024/06/27
19:45
59

صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و شرکت فدرال بیمه سپرده (FDIC) را به دلیل نقض قوانین دسترسی به اطلاعات آزاد (Freedom of Information Act - FOIA) مورد شکایت قرار داد. این شکایت خواستار الزام این سازمان‌ها به ارائه اسناد درخواستی کوین‌بیس بر اساس FOIA است.

کوین‌بیس از طریق شرکت مشاوره‌ای History Associates Inc. اقدام به ثبت درخواست‌های FOIA نموده است. این درخواست‌ها در دادگاه منطقه‌ای آمریکا برای ناحیه کلمبیا علیه هر دو نهاد تنظیم‌کننده مالی فدرال ثبت شده است. بر اساس شکایت‌نامه، کوین‌بیس معتقد است که این سازمان‌ها در تلاش برای منزوی کردن صنعت ارز دیجیتال از سیستم بانکی هستند. شایان ذکر است که FOIA به عموم مردم امکان درخواست اسناد و مدارک از هر سازمان فدرال را اعطا می‌کند.

شکایت‌نامه علیه FDIC ادعا می‌کند که طیف گسترده‌ای از سازمان‌های تنظیم مقررات مالی فدرال، از جمله SEC، FDIC و هیئت مدیره فدرال رزرو، برای مدت نزدیک به دو سال از تمامی ابزارهای نظارتی در اختیار خود برای محدود کردن فعالیت‌های صنعت دارایی‌های دیجیتال استفاده کرده‌اند. این شکایت‌نامه در پی شفاف‌سازی نقش FDIC در این اقدامات ادعایی است.

هر دو نهاد SEC و FDIC از اظهار نظر در خصوص این شکایت خودداری کرده‌اند.

درخواست‌های FOIA ارسالی به SEC به دنبال کسب اطلاعاتی در مورد دیدگاه این سازمان نسبت به ارز دیجیتال اتر (Ether) بوده‌است. این موضوع ماه گذشته در جریان دادخواستی علیه SEC توسط شرکت نرم‌افزاری بلاکچین Consensys نیز مطرح شد. بر اساس این پرونده، مدیر بخش اجرایی SEC، گوربیر گروال، در مارس ۲۰۲۳ تحقیقاتی را در خصوص «اتریوم ۲.۰» برای بررسی خرید و فروش اتر توسط افراد و نهادها تأیید کرده بود. این شرکت بعداً اعلام کرد که SEC تحقیقات خود را در مورد اتریوم ۲.۰ متوقف کرده است.

درخواست History Associates به طور خاص شامل دسترسی به تمامی اسناد و مدارک مرتبط با تغییر مکانیزم اجماع اتریوم به اثبات سهام (Proof-of-Stake) بوده‌است. با این حال، SEC این درخواست را رد کرده و تجدید نظرخواهی History Associates نیز با عدم پذیرش مواجه شده است.

History Associates همچنین برای دو پرونده تحقیقاتی مختومه شده که یکی مربوط به زکری کوهبرن (Zachary Coburn) و دیگری برای Enigma MPC بود، درخواست‌های FOIA دیگری ثبت کرده است. این درخواست‌ها خواستار ارائه هرگونه سندی مرتبط با تحقیقات مذکور بود. Enigma MPC یک استارت‌آپ رمزنگاری داده است که در سال ۲۰۲۰ با SEC به توافق رسید. دلیل این توافق، ادعای SEC مبنی بر ماهیت اوراق بهادار بودن توکن‌های ارائه شده توسط این شرکت و نقض قوانین اوراق بهادار بود. در پرونده دیگر، کوهبرن متهم به ایجاد پلتفرم آنلاین تجارت ارز دیجیتال به نام Ether Delta بدون ثبت آن به عنوان صرافی شده بود. وی نیز در سال ۲۰۱۸ با SEC به توافق رسید.

بر اساس شکایت‌نامه، History Associates پس از تجدید نظرخواهی‌های ناموفق، با مخالفت SEC با این درخواست‌ها مواجه شده است. دلیل رد این درخواست‌ها، احتمال آسیب به رویه‌های اجرایی جاری و فعال مرتبط با این پرونده‌ها عنوان شده است.

کوین‌بیس در شکایت‌نامه خود استدلال می‌کند که منطق SEC برای مخفی نگه داشتن اسناد مرتبط با تحقیقات مختومه، اقدامی عمدی برای ممانعت از درک دیدگاه این سازمان در خصوص چارچوب قانونی صنعت دارایی‌های دیجیتال است. این اقدام همچنین نقض تعهدات FOIA توسط SEC تلقی می‌شود.

تعلیق فعالیت‌ها

شکایت‌نامه علیه FDIC حاکی از آن است که شرکت History Associates بر اساس قانون آزادی اطلاعات (FOIA)، درخواست‌هایی برای دسترسی به «نامه‌های توقف» این سازمان ارائه کرده است. طبق گزارش سال ۲۰۲۳ دفتر بازرسی کل (OIG) وابسته به FDIC، این سازمان در بازه زمانی مارس ۲۰۲۲ تا می ۲۰۲۳ اقدام به ارسال «نامه‌های توقف» برای برخی از مؤسسات مالی نموده است. هدف از این نامه‌ها، درخواست از این مؤسسات برای توقف توسعه فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال و ارائه اطلاعات تکمیلی بوده است.

بازرس کل در گزارش مذکور به عدم تعیین چارچوب زمانی مشخص از سوی FDIC برای بررسی اطلاعات درخواستی اشاره کرده و این امر را موجب بروز ابهام و ریسک برای مؤسسات مالی عنوان نموده است.

صرافی ارز دیجیتال کوین‌بیس در شکایت‌نامه خود، این نامه‌ها را بخشی از برنامه‌ی جدیدی تحت عنوان «عملیات گلوگاه ۲.۰» (Operation Choke Point 2.0) تفسیر کرده است.

در بخشی از شکایت‌نامه آمده است: «نامه‌های توقف به منزله‌ی اقدامی با حسن نیت برای نظارت بر فعالیت‌های مرتبط با ارز دیجیتال مؤسسات مالی نبوده‌اند. ماهیت این نامه‌ها، تلاشی شفاف برای توقف کامل فعالیت‌های مذکور و بخشی از برنامه‌ی کلان FDIC و سایر نهاد‌های تنظیم‌کننده به منظور قطع ارتباط شرکت‌های دارایی دیجیتال با خدمات بانکی ضروری تلقی می‌گردد.»

شرکت History Associates بر اساس قانون آزادی اطلاعات (FOIA)، درخواست‌هایی را برای دریافت نسخه‌ای از تمامی «نامه‌های توقف» ذکر شده در گزارش بازرس کل ثبت کرده است. با این حال، این درخواست‌ها با مخالفت FDIC مواجه شده است. این سازمان استدلال می‌کند که افشای این نامه‌ها «به ناچار منجر به افشای اطلاعات در خصوص بانک‌های خاصی که نامه‌ها برای آن‌ها ارسال شده است و نقض محتوای ارتباطات بین مؤسسات مالی و نهاد تنظیم‌کننده آن‌ها خواهد شد.»

اختلاف نظر بر سر مقررات

این نخستین باری نیست که کوین‌بیس با نهاد‌های تنظیم‌کننده وارد مجادله می‌شود. صرافی مذکور در آوریل ۲۰۲۳ با هدف الزام SEC به ارائه پاسخ صریح (بله یا خیر) به درخواست تدوین قوانین برای صنعت ارز دیجیتال، از این سازمان شکایت به عمل آورد. طی چند سال گذشته، این دو نهاد در خصوص لزوم تدوین قوانین با یکدیگر اختلاف نظر داشته‌اند.

در جولای ۲۰۲۲، کوین‌بیس برای اولین بار از SEC درخواست نمود تا با هدف «ارائه رهنمود برای صنعت ارز دیجیتال»، روند رسمی تدوین قوانین را آغاز نماید. با وجود عدم معرفی قوانین اختصاصی برای ارز دیجیتال توسط SEC، این سازمان در سال گذشته قوانینی را پیشنهاد داده است که بر حوزه ارز دیجیتال نیز قابل اعمال هستند. برای مثال، SEC یک قانون مرتبط با نگهداری امن دارایی‌ها را مجدداً مورد بررسی قرار داد. طبق این قانون، مشاوران سرمایه‌گذاری ثبت شده موظف به نگهداری ارز دیجیتال نزد یک نهاد نگهداری امن دارایی واجد شرایط هستند که ملزم به رعایت الزامات خاص است. کوین‌بیس در واکنش به این اقدام، قوانین SEC را «ناهمگون» ارزیابی کرده است.

علاوه بر این، SEC طی سال گذشته اقدام به اجرای قوانین علیه پلتفرم‌ها و پروژه‌های مرتبط با ارز دیجیتال نموده است. این سازمان در پرونده‌ای جداگانه سال گذشته از کوین‌بیس به دلیل راه‌اندازی پلتفرم بدون ثبت شکایت کرد.

در همین حال، صنعت ارز دیجیتال از آنچه بسیاری آن را «تنظیم از طریق اعمال قانون» توسط SEC می‌نامند، انتقاد کرده است. از سوی دیگر، گری گنسلر، رئیس SEC استدلال می‌کند که اکثر ارزهای دیجیتال اوراق بهادار محسوب شده و باید مشابه سایر سرمایه‌گذاری‌ها تحت نظارت قرار گیرند.


منبع : The block