ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

حمایت ویتالیک بوترین از بلاک‌چین نوآورانه مگااتریوم

2024/06/27
20:02
58

شواو کونگ، مدیر ارشد بازرگانی مگا لبز، اعلام کرد این شرکت از دسامبر ۲۰۲۳ برای تامین مالی دور اولیه فعالیت خود را آغاز کرد و در ماه می آن را به اتمام رساند. این دور ترکیبی از سهام و حق‌الوکاله توکن بود و ارزش کل توکن‌های مگااتریوم را با احتساب تمام ظرفیت بالقوه به رقمی ۹ رقمی رساند که نشانگر حداقل ارزش گذاری کل ۱۰۰ میلیون دلاری است.

شرکت Dragonfly رهبری دور اولیه تامین مالی را برعهده داشت و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر برجسته‌ای همچون Figment Capital، Robot Ventures و Big Brain Holdings در کنار سایر سرمایه‌گذاران در این دور مشارکت کردند. همچنین، این دور تامین مالی شاهد حضور چهره‌های برجسته‌ای از حوزه بلاک‌چین به عنوان سرمایه‌گذار فرشته‌ای بود که از آن جمله می‌توان به ویتالیک بوترین (بنیان‌گذار اتریوم)، جوزف لوبین (بنیان‌گذار و مدیرعامل ConsenSys)، سرین کانان (بنیان‌گذار و مدیرعامل EigenLayer)، کارتیک تالوار (بنیان‌گذار ETHGlobal)، مِرت موم‌تاز (بنیان‌گذار و مدیرعامل Helius Labs) و سایرین اشاره کرد.

معرفی مگا لبز و بلاک‌چین مگااتریوم

مگا لبز در اوایل سال ۲۰۲۳ توسط شواو کونگ، که سابقا مدیر ارشد توسعه کسب‌وکار جهانی در ConsenSys بوده است، و ییلونگ لی، دکترای علوم کامپیوتر از دانشگاه استنفورد، تاسیس شد. لازم به ذکر است که کونگ همچنان به عنوان مشاور با ConsenSys همکاری می‌کند.

ایده بلاک‌چین مگااتریوم با هدف رفع محدودیت تراکنش‌های پایین در بلاک‌چین‌های سازگار با ماشین مجازی اتریوم (EVM) شکل گرفت. در حالی که اکثر این بلاک‌چین‌ها تنها قادر به انجام تراکنش‌های ۳ رقمی در ثانیه هستند، مگااتریوم با معماری نوآورانه خود، دستیابی به ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه را هدف‌گذاری کرده است.

مگااتریوم ادعا می‌کند اولین بلاک‌چین "زمان واقعی" با سازگاری کامل با اتریوم است. مفهوم "زمان واقعی" در این بستر به معنای توانایی پردازش تراکنش‌ها "به محض رسیدن و انتشار به‌روزرسانی‌های حاصل در لحظه" است.  این بلاک‌چین برای دستیابی به چنین سرعتی، علاوه بر پشتیبانی از حجم تراکنش بالا، نیازمند ظرفیت محاسباتی قابل توجهی است تا بتواند تجربه کاربری "زمان واقعی" را حتی در اوج تقاضا تضمین کند.

به گفته مگا لبز، این بلاک‌چین برای دستیابی به عملکرد "زمان واقعی" از ترکیبی از امنیت اثبات‌شده اتریوم، سیستم ضد خطای Optimism و ترتیب‌دهنده بهینه‌سازی‌شده خود بهره می‌برد.

دو تکنیک کلیدی مگااتریوم، یعنی معماری بلاک‌چین ناهمگون و محیط اجرای EVM "بهینه‌سازی‌شده"، به دستیابی ۱۰۰,۰۰۰ تراکنش در ثانیه به صورت بلادرنگ کمک می‌کنند. معماری ناهمگون با امکان تخصص گره‌های شبکه با پیکربندی‌های سخت‌افزاری مختلف در وظایف خاص، کارایی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، محیط اجرای EVM بهینه‌سازی‌شده، توان عملیاتی، تأخیر و کارایی منابع را به محدودیت‌های سخت‌افزاری می‌رساند.

مگا لبز در مقایسه با معماری‌های همگون رایج که تنها قادر به استفاده از درصد محدودی از ظرفیت محاسباتی سرورهای وب ۲ هستند، بر کارایی بالای راه‌حل خود تاکید می‌کند.

ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، در بیانیه‌ای در رابطه با سرمایه‌گذاری خود در مگا لبز عنوان کرد: "ایجاد پیاده‌سازی‌های EVM با قابلیت مقیاس‌پذیری بالا، پیش‌شرط کلیدی برای دستیابی به اتریومی با قابلیت تحمل بار تراکنش بالا است. من از دیدن توسعه‌دهندگان درخشان که این چالش را برعهده می‌گیرند، هیجان‌زده هستم."

نقشه راه راه اندازی مگااتریوم

شوآو کونگ، مدیر ارشد توسعه کسب و کار مگا لبز، جزئیات جدول زمانی راه اندازی بلاک‌چین مگااتریوم را تشریح کرد. بر اساس گفته‌های وی، شبکه آزمایشی عمومی (testnet) مگااتریوم در اوایل پاییز راه اندازی خواهد شد و انتظار می‌رود شبکه اصلی (mainnet) تا پایان سال جاری عملیاتی شود.

با این حال، هنوز تصمیمی در خصوص راه‌اندازی همزمان توکن بومی مگااتریوم با شبکه اصلی اتخاذ نشده است. خانم کونگ در این باره توضیح دادند که تصمیم‌گیری نهایی در این خصوص متعاقبا اعلام خواهد شد.

با تأمین مالی جدید، مگا لبز بر ادامه توسعه بلاک‌چین خود، جذب توسعه‌دهندگان و تقویت جامعه کاربری‌اش تمرکز خواهد کرد. این شرکت به تازگی برنامه‌ای به نام «مگاماافیا» راه‌اندازی کرده است که فرصتی را برای توسعه‌دهندگان سراسر جهان فراهم می‌کند تا با همکاری مشترک با تیم مگا لبز و مشاوران آن، به توسعه این اکوسیستم بپردازند.


منبع : The block