ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بولیوی ممنوعیت بیت‌کوین را لغو کرد

2024/06/28
18:02
53

بانک مرکزی بولیوی (Banco Central de Bolivia) در اقدامی جهت نوسازی نظام پرداخت خود، ممنوعیت بیت‌کوین و سایر پرداخت‌های مبتنی بر ارزهای دیجیتال را لغو کرد. این اقدام به مؤسسات مالی اجازه می‌دهد تا تراکنش‌هایی با دارایی‌های دیجیتال انجام دهند.

بانک مرکزی اعلام نمود این تصمیم با هدف تقویت اقتصاد ضعیف بولیوی و هم‌راستا شدن با مقررات رو به رشد ارزهای دیجیتال در آمریکای لاتین صورت گرفته است. این تغییر رویکرد، پایان‌بخش ممنوعیتی است که از سال ۲۰۱۴ بر استفاده از ارزهای دیجیتال در بولیوی اعمال شده بود. پیش از این، دولت در دسامبر ۲۰۲۰ تحت مصوبه هیئت مدیره شماره ۱۴۴/۲۰۲۰، بانک‌ها را از تعامل با ارزهای دیجیتال منع کرده بود.

بولیوی به جمع کشورهای طرفدار ارز دیجیتال در آمریکای لاتین می‌پیوندد

مقررات اخیراً تصویب‌شده، امکان انجام تراکنش‌های ارز دیجیتال برای بانک‌ها از طریق کانال‌های الکترونیکی دارای مجوز را فراهم می‌آورد. با این حال، بانک مرکزی تاکید کرد که ارزهای دیجیتال به عنوان پول رایج قانونی شناخته نمی‌شوند.

بنابراین، علی‌رغم امکان معامله دارایی‌های دیجیتال از طریق بانک‌ها، دولت بولیوی آنها را به عنوان پول رایج به رسمیت نمی‌شناسد و شرکت‌ها ملزم به پذیرش آنها به عنوان روش پرداخت نیستند.

در همین راستا، بانک مرکزی بولیوی در قالب «طرح آموزش و پرورش اقتصادی و مالی»، قصد دارد برنامه‌ای برای آگاهی‌رسانی به عموم مردم در خصوص ارزهای دیجیتال ایجاد کند. این طرح به آگاه‌سازی عموم در مورد خطرات احتمالی مرتبط با این حوزه و نحوه مدیریت مسئولانه آنها می‌پردازد.

قوانین جدید با همکاری واحد تحقیقات مالی، سازمان نظارت بر نظام مالی و بانک مرکزی تدوین و از تاریخ ۲۶ ژوئن لازم‌الاجرا شده است.

این مقررات همچنین همسو با پیشنهادات گروه اقدام مالی آمریکای لاتین (Latin American Financial Action Task Force) بوده و بولیوی را به جمع کشورهای این منطقه در پذیرش ارزهای دیجیتال برای تقویت اقتصادشان ملحق می‌کند.

گرایش فزاینده آمریکای لاتین به بیت‌کوین

طی سال‌های اخیر، چندین کشور آمریکای لاتین با چالش‌هایی نظیر اقتصاد در حال رکود و تورم فزاینده مواجه بوده‌اند. این امر آنها را به سمت یافتن راه‌حل‌های اقتصادی جایگزین سوق داده است. در این میان، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از محبوب‌ترین اشکال مدل‌های اقتصادی نوظهور مطرح شده‌اند.

السالوادور در سال ۲۰۲۱ به اولین کشور در آمریکای لاتین و تنها کشور جهان تبدیل شد که در کنار دلار آمریکا، بیت‌کوین را به عنوان پول رایج قانونی پذیرفت.

مکزیک، در حالی که ارزهای دیجیتال را به عنوان پول رایج به رسمیت نمی‌شناسد، امکان انتقال ارزش و پرداخت با آنها را فراهم کرده است. علاوه بر این، مکزیک سود حاصل از فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های متمرکز را مشمول مالیات می‌داند.

برزیل نیز با افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال، به جمع کشورهای طرفدار این فناوری پیوسته است. این کشور در سال ۲۰۲۳ مقررات مالیات بر درآمد را به گونه‌ای اصلاح کرد که بر اساس آن، مالیات ۱۵ درصدی بر سود حاصل از ارزهای دیجیتال اعمال می‌شود.

آرژانتین، دیگر کشور آمریکای لاتین، به تازگی با الگوبرداری از السالوادور، برای مقابله با تورم افسارگسیخته، فردی طرفدار بیت‌کوین را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده است.


منبع : Cointelegraph