ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) به دنبال توقف استیکینگ اتریوم از طریق متامسک

2024/06/29
10:11
57

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در جدیدترین دادخواست خود ادعا می‌کند که سرویس‌های کیف پول متامسک متعلق به شرکت Consensys، از اکتبر 2020 و ژانویه 2023 به ترتیب، به عنوان کارگزاری‌های ثبت‌نشده فعالیت کرده‌اند. این کمیسیون خواستار جریمه و جبران خسارت برای سرمایه‌گذاران شده است.

این دادخواست پس از دریافت «اعلامیه ولز» از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در اوایل سال جاری صورت گرفت که منجر به طرح دعوای متقابل Consensys علیه این کمیسیون به دلیل «اقدامات تهاجمی و غیرقانونی» شد. قیمت اتریوم در روز انتشار این خبر حدود 2 درصد کاهش یافت اما با ریزش قابل توجهی روبرو نشد.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ادعا می‌کند که Consensys بدون ارائه حمایت‌های لازم برای سرمایه‌گذاران، بیش از 250 میلیون دلار کارمزد از طریق این فعالیت‌ها جمع‌آوری کرده است.

طبق ادعای این کمیسیون، سرویس «سوآپ» متامسک یک پلتفرم دیجیتال است که امکان انجام تراکنش اوراق بهادار دارایی‌های رمزنگاری را برای سرمایه‌گذاران خرده‌فروش فراهم می‌کند. این پلتفرم با دریافت کارمزد تراکنش‌محور، طیف وسیعی از ویژگی‌ها را ارائه می‌دهد، از جمله: یافتن بهترین نرخ‌های تبدیل، هدایت سفارشات، مدیریت دارایی‌های مشتریان و اجرای معاملات به نمایندگی از سرمایه‌گذاران. استفاده از قراردادهای هوشمند در این پلتفرم، نیاز سرمایه‌گذاران به تعامل مستقیم با تأمین‌کنندگان نقدینگی شخص ثالث را از بین می‌برد.

استیکینگ اوراق بهادار ثبت‌نشده

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ادعا می‌کند که سرویس «استیکینگ» متامسک از ژانویه 2023 با دریافت کارمزد تراکنش‌محور به عنوان یک کارگزار ثبت‌نشده، درگیر عرضه و فروش غیرقانونی اوراق بهادار از طریق برنامه‌های استیکینگ دارایی‌های رمزنگاری شده است.

این کمیسیون برخی دارایی‌های دیجیتال معامله‌شده در پلتفرم سوآپ متامسک، از جمله MATIC، MANA، CHZ، SAND و LUNA را به عنوان اوراق بهادار شناسایی کرده است که به عنوان قراردادهای سرمایه‌گذاری عرضه و فروخته شده‌اند و سرمایه‌گذاران انتظار سود بر اساس تلاش‌های مدیریتی ناشران این دارایی‌ها را دارند. این دارایی‌ها مشابه دارایی‌هایی هستند که سال گذشته در دادخواست علیه صرافی کوین‌بیس به آن‌ها اشاره شده بود.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا همچنین ادعا می‌کند که برنامه‌های استیکینگ ارائه‌شده توسط لیدو (Lido) و راکت پول (Rocket Pool) که از طریق استیکینگ متامسک تسهیل می‌شوند، قراردادهای سرمایه‌گذاری و در نتیجه اوراق بهادار هستند. این کمیسیون ادعا می‌کند که این برنامه‌ها بدون ثبت بیانیه‌های لازم نزد کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، عرضه و فروخته شده‌اند.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تأیید می‌کند که Consensys مشابه کارگزاری‌های سنتی، در انتخاب تأمین‌کنندگان نقدینگی شخص ثالث و دارایی‌های دیجیتال قابل معامله اختیارات تام دارد و از دانش بازار خود استفاده می‌کند. این شرکت همچنین برای محدود کردن دارایی‌های خاص بر اساس مسائل بالقوه نظارتی، یک «سیاست محدودیت توکن» را اجرا کرده است.

هدف کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا این است که Consensys را به طور دائم از نقض قوانین اوراق بهادار منع کند، جریمه‌های مالی اعمال کند و سایر اقدامات جبرانی لازم را به نفع سرمایه‌گذاران در نظر بگیرد. این کمیسیون همچنین خواستار برگزاری دادگاهی با حضور هیئت منصفه برای این پرونده شده است.

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا تحقیقات را درست پیش از طرح دعوی متوقف می‌کند

علیرغم این دعوی، Consensys اخیراً به پیروزی قابل توجهی دست یافت. کمیسیون بورس اوراق بهادار تحقیقات خود در مورد اتریوم ۲.۰ را با این نتیجه که فروش اتریوم (ETH) اوراق بهادار تلقی نمی شود، به پایان رساند. این تصمیم همسو با طبقه‌بندی اتریوم به عنوان یک کالا توسط کمیسیون معاملات آتی کالایی (CFTC) است. این اقدام پس از نامه‌ی Consensys که به دنبال شفافیت پس از تأیید صندوق‌های قابل معامله در بورس اتریوم (ETH ETF) بود، صورت گرفت.

Consensys این نتیجه را به عنوان نقطه عطفی برای توسعه‌دهندگان اتریوم و کل صنعت اعلام کرد. تصمیم کمیسیون بورس اوراق بهادار با رفع نگرانی از اقدامات نظارتی بالقوه که می توانست اتریوم را به عنوان اوراق بهادار طبقه‌بندی کند، نوآوری در این حوزه را تسهیل نمود.

با این حال، Consensys همچنان به نبرد حقوقی خود علیه کمیسیون بورس اوراق بهادار ادامه می‌دهد. این شرکت استدلال می‌کند که اقدامات اجرایی این آژانس علیه توسعه‌دهندگان بلاک‌چین و ارائه‌دهندگان فناوری خود غیرقانونی بوده است. شکایت قضایی Consensys به دنبال روشن شدن این موضوع است که ارائه‌ی نرم‌افزار رابط کاربری مانند MetaMask Swaps و Staking، قوانین اوراق بهادار را نقض نمی‌کند.

Laura Brookover، رئیس بخش دعاوی Consensys، در مصاحبه‌ای اخیرا اعلام کرد که این شرکت برای دستیابی به شفافیت بیشتر در قوانین به شکایت علیه کمیسیون بورس اوراق بهادار ادامه خواهد داد. وی خاطرن نشان کرد که نبرد برای شفافیت در حوزه مقررات به هیچ وجه پایان نیافته است. بروکوور بر نیاز به دستورالعمل‌های واضح برای حمایت از نوآوری و همچنین اطمینان از انطباق با قوانین موجود تأکید کرد. این موضع، نگرانی گسترده‌تری را در جامعه‌ی ارزهای دیجیتال در مورد نیاز به مقررات متعادل منعکس می‌کند.

ختم تحقیقات اتریوم نقطه‌ی عطفی مهمی را رقم می‌زند. شکایت جدید Consensys بالقوه با استدلال اینکه برخورد کمیسیون بورس اوراق بهادار با ارزهای دیجیتال بیش از حد سختگیرانه بوده است، پرونده‌ی این شرکت را تقویت می‌کند.


منبع : Cryptoslate