ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

رأی تاریخی دیوان عالی آمریکا ، قدرت کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) را محدود می‌کند.

2024/06/29
10:15
61

دیوان عالی ایالات متحده با صدور حکمی تاریخی، دکترین چِورون را که از ارجاع تفاسیر مبهم قوانین به agencies (سازمان‌های دولتی) حمایت می‌کرد، لغو کرد. این تصمیم که در پرونده‌های غیرمرتبط با ارزهای دیجیتال صادر شد، پیامدهای گسترده‌ای برای حوزه کریپتو بهمراه دارد.

کاهش اختیارات یکجانبه‌ی SEC

تیماپی پیترسون، اقتصاددان، با اشاره به این رأی دادگاه، اظهار داشت که کمیسیون بورس اوراق بهادار دیگر نمی‌تواند خود را به عنوان «کارشناس ذی‌صلاح» در حیطه ارزهای دیجیتال معرفی کند. وی ضمن این که این رأی را مهمترین پیروزی برای بیت‌کوین تا به امروز می‌داند، معتقد است که لزوم بررسی دقیق رویکرد ضد ارزهای دیجیتال کمیسیون بورس اوراق بهادار توسط دادگاه‌ها را سبب می‌شود. این تغییر رویه می‌تواند به وضع قوانین عادلانه‌تر و چشم‌اندازی حقوقی متعادل‌تر در حوزه بلاکچین منجر شود. همچنین، از قدرت کارکنان SEC در تعیین ماهیت دارایی‌ها به عنوان اوراق بهادار کاسته خواهد شد.

مبهم بودن اختیار SEC برای تنظیم ارزهای دیجیتال

الیانور ترت، گزارشگر فاکس بیزینس، ضمن اشاره به اینکه با پایان یافتن دکترین چِورون، توانایی کلی SEC در اجرای اقدامات محدود نمی‌شود، بر ابهام موجود در خصوص اعطای اختیار تنظیم ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار توسط کنگره به این کمیسیون، تأکید کرد.

وی همچنین بیان داشت که این رأی می‌تواند بر پرونده‌ی در حال جریان کمیسیون بورس اوراق بهادار علیه Consensys و ادعای این کمیسیون در مورد ماهیت اوراق بهادار برخی توکن‌ها تاثیر بگذارد. ترت خاطرنشان کرد که با توجه به این حکم، ادعای  SEC علیه Consensys مبنی بر فعالیت به عنوان یک کارگزار ثبت‌نشده در عرضه و فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده، از وزن کمتری در دادگاه برخوردار خواهد بود.

تاثیر بالقوه بر پرونده‌ی Consensys

پیش‌تر در ماه ژانویه، پل کلمنت، وکیل دادگستری، در جریان استدلال‌های شفاهی پرونده‌ی Loper Bright Enterprises علیه Raimondo که منجر به لغو دکترین چِورون شد، ارزهای دیجیتال را مصداق بارز بن‌بست ناشی از این دکترین عنوان کرد.

وی با انتقاد از عدم ورود کنگره به حوزه ارزهای دیجیتال به دلیل ادعای اختیار سازمان‌های دولتی، به طور ضمنی به کمیسیون بورس اوراق بهادار و رئیس آن، گری جنسلر اشاره کرد و اظهار داشت: «به نظر می‌رسد رئیس یک سازمان بر این باور است که با اظهارات مبهم در خصوص ماهیت قراردادهای سرمایه‌گذاری، می‌تواند این حوزه را تحت کنترل درآورد.»

کلمنت همچنین بر لزوم رسیدگی‌های حقوقی به ماهیت قراردادهای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتال در کنار سایر مسائل مرتبط تاکید کرد. وی ابراز امیدواری کرد که لغو دکترین چِورون بتواند روند رسیدگی به چنین پرونده‌هایی را به سمت درست هدایت کند.

لغو دکترین چِورون فراتر از حوزه ارزهای دیجیتال

شایان ذکر است که لغو دکترین چِورون تنها به پرونده‌های مرتبط با ارزهای دیجیتال محدود نمی‌شود. دیوان عالی آمریکا با صدور آراء جداگانه‌ای در دو پرونده‌ی Relentless Inc. علیه وزارت بازرگانی و Loper Bright Enterprises علیه Raimondo، این دکترین را به طور کلی منسوخ اعلام کرد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی جدید (NCLA) که وکالت پرونده‌ی اول را برعهده داشت، با اشاره به این رأی تاریخی اعلام کرد که از این پس، ابهامات و ناگفته‌گی‌های موجود در قوانین نمی‌توانند مبنایی برای اعطای اختیارات قانونی به سازمان‌های دولتی تلقی شوند. بر اساس این تصمیم، دادگاه‌های مستقل (Article III courts) موظف به رسیدگی به ابهامات مذکور هستند.


منبع : Cryptoslate