ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

بانک مرکزی فرانسه و مرجع پولی هنگ کنگ برای بررسی CBDCهای عمده فروشی و توکنیزاسیون، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

2024/06/29
10:24
60

بانک مرکزی فرانسه (Banque de France, BDF) و مرجع پوبی هنگ کنگ (Hong Kong Monetary Authority, HKMA) همکاری مشترکی را در راستای ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی (Central Bank Digital Currencies, CBDC) عمده فروشی و توکنیزاسیون دارایی‌های مالی اعلام نمودند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی منتشر شده، این مشارکت به عنوان یک نقطه عطف قابل توجه در جهت پیشبرد نوآوری مالی و ارتقاء قابلیت همکاری در حوزه ارزهای دیجیتال تلقی می‌شود.

شرکت مرجع پولی هنگ کنگ در کارگروه تحقیقاتی یوروسیستم (نهاد حاکم بر یورو) به عنوان یکی از اولین نهادهای بانک مرکزی خارج از این سیستم، نشان‌دهنده‌ی پیشرفت قابل توجهی در این زمینه است.

تاکید بر قابلیت همکاری

هدف اصلی بانک مرکزی فرانسه و مرجع پولی هنگ کنگ از انعقاد این تفاهم‌نامه، پیشبرد مطالعات بر روی CBDCهای عمده فروشی و توکنیزاسیون است. این تفاهم‌نامه با تقویت ارتباطات و همکاری‌های فی مابین، زمینه را برای دستیابی به پیشرفت‌های نوآورانه در حوزه فناوری‌های جدید فراهم می‌سازد.

هر دو نهاد، به عنوان پیشگامان حوزه‌ی CBDC شناخته می‌شوند. همکاری آن‌ها بر قابلیت همکاری بین زیرساخت DL3S بانک مرکزی فرانسه و سندباکس پروژه Ensemble مرجع پولی هنگ کنگ متمرکز خواهد بود.

پروژه Ensemble  که اخیراً توسط مرجع پولی هنگ کنگ معرفی گردید، به دنبال بررسی زیرساخت‌های نوآورانه‌ی بازار مالی برای تسویه بین بانکی وجوه توکنیزه شده از طریق CBDCهای عمده فروشی است.

این آزمایش در پی بهینه‌سازی کارآمدی تسویه در معاملات بین‌المللی و افزایش قابلیت همکاری بین زیرساخت‌های بازار مالی در حوزه‌های قضایی مختلف است.

افزایش چشمگیر علاقه‌مندی به CBDC

با توجه به فراخوان‌های پذیرش CBDC برای رقابت با ارزهای دیجیتال خصوصی، علاقه به این نوع ارز در سطح جهانی افزایش یافته است. بر همین اساس، 94 درصد از بانک‌های مرکزی در حال بررسی پتانسیل ارزهای دیجیتال هستند.

بانک تسویه بین‌المللی (Bank for International Settlements, BIS) و صندوق بین‌المللی پول (International Monetary Fund, IMF) به حامیان سرسخت CBDCها تبدیل شده‌اند و بر نقش آن‌ها در نوسازی نظام مالی و بهبود کارآمدی تراکنش‌های برون‌مرزی تأکید می‌ورزند.

بانک تسویه بین‌المللی همچنین از ابتکارات توکنیزاسیون که شامل تبدیل دارایی‌های فیزیکی به توکن‌های دیجیتال بر بستر بلاک‌چین می‌شود، حمایت کرده است. این فرآیند به دنبال ارتقاء کارآمدی، شفافیت و امنیت تراکنش‌های مالی است. پروژه‌های توکنیزاسیون BIS مانند پروژه Promissa و پروژه Aurum بر دیجیتالی کردن ابزارهای مالی و بررسی جنبه‌های حفظ حریم خصوصی CBDCها تمرکز دارند.

در حال حاضر، اکثر بانک‌های مرکزی بر CBDCهای عمده فروشی که به تراکنش‌های بزرگ بین مؤسسات مالی اختصاص دارند، تمرکز کرده‌اند. این در حالی است که CBDCهای خرده‌فروشی که برای عموم مردم در نظر گرفته شده‌اند، از نظر برخی از تنظیم‌کننده‌ها ریسک بی‌ثبات کردن نظام مالی را به همراه دارند. بنابراین، احتمال صدور CBDCهای عمده فروشی توسط بانک‌های مرکزی در شش سال آینده بیشتر از CBDCهای خرده‌فروشی است.


منبع : Cryptoslate