ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در پرونده بایننس به پیروزی نسبی دست یافت

2024/06/30
07:15
59

دادگاه ایالات متحده با تلاش صرافی ارز دیجیتال بایننس برای رد اکثر ادعاهای مطرح شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) مخالفت کرد. قاضی امی برمن جکسون در حکم صادره در 28 ژوئن، ادعاهای مربوط به برنامه استیکینگ بایننس، فروش اولیه و ثانویه توکن های BNB و همچنین نقض قوانین ضد تقلب را قابل پیگیری دانست.

حکم دادگاه همچنین ادعای SEC مبنی بر اینکه چانگپنگ ژائو، مدیرعامل سابق بایننس، به عنوان "شخص کنترل کننده" فعالیت داشته و این صرافی ملزم به ثبت نام تحت قانون بورس اوراق بهادار بوده است را تایید کرد.

پیامدهای حقوقی و چالش های بایننس

با این وجود، این حکم یک پیروزی کامل برای SEC به شمار نمی رود. قاضی جکسون ادعاهای مربوط به فروش ثانویه توکن BNB و تمام معاملات مرتبط با استیبل کوین بایننس دلار آمریکا (BUSD) را رد کرد. او با استناد به حکم مشابه قاضی آنالیسا تورس در پرونده SEC علیه ریپل، این ادعاها را فاقد وجاهت دانست.

این تصمیم دادگاه برای اسکات جانسون، حقوقدان برجسته حوزه مالی، تعجب آور بود و او آن را نشان دهنده عقب نشینی نسبی کمیسیون بورس و اوراق بهادار تلقی کرد. کارشناسان پیش بینی می کنند که وکلای نمایندگی کننده دیگر صرافی های بزرگ مانند کوین بیس، کراکن و کنسنسس از این حکم برای تقویت موضع خود در دعاوی مشابه استفاده خواهند کرد.

قاضی جکسون همچنین ادعای SEC در مورد قابلیت "Simple Earn" و ماهیت درآمدزایی غیرفعال آن را رد کرد. برای رسیدگی بیشتر به این پرونده، جلسه دادگاه برای 9 جولای تعیین شده است.

پیشینه پرونده و وضعیت بایننس

کمیسیون بورس و اوراق بهادار در ژوئن 2023 علیه بایننس شکایت کرد و ادعا کرد که این صرافی اقدام به فروش اوراق بهادار ثبت نشده کرده و به طور غیرقانونی در ایالات متحده فعالیت می کند. بایننس و ژائو این اتهامات را رد کرده و با ارائه درخواست رد دعوی، استدلال کردند که SEC از اختیارات قانونی خود فراتر رفته است.

علاوه بر این پرونده، بایننس با چالش هایی در زمینه مقررات نیز مواجه بوده است. هفت ایالت آمریکا مجوز انتقال وجه این صرافی را لغو یا تمدید آن را رد کرده اند. همچنین، چانگپنگ ژائو به دلیل نقض قوانین ضد پولشویی در حال گذراندن محکومیت زندان است.

بایننس همچنان پیشرو با وجود موانع

با وجود موانع قانونی، بایننس همچنان جایگاه خود را به عنوان بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان حفظ کرده است. این صرافی با بیش از 200 میلیون کاربر، مدیریت دارایی به ارزش 100 میلیارد دلار را بر عهده دارد. تعداد کاربران بایننس در مقایسه با سال 2022 (حدود 130 میلیون) رشد قابل توجهی داشته است. تنها در نیمه اول سال 2024، بایننس حداقل 30 میلیون کاربر جدید جذب کرده است.

علاوه بر این، بایننس پس از برخی موانع قانونی، موفق به ثبت نام مجدد در واحد اطلاعات مالی هند (FIU-IND) شده است. همچنین، این صرافی مجوزی از VARA، نهاد تنظیم کننده دبی، دریافت کرده که امکان ارائه خدمات به طیف وسیعی از مشتریان را برای آن فراهم می سازد.


منبع : Cryptonews