ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

ویتالیک بوترین : رویکرد «آشوب استبدادی» آمریکا در قبال رمزارز، مانع رشد این صنعت است

2024/07/01
10:15
53

ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، مجددا نگرانی های خود را در رابطه با وضعیت مقررات رمزارز، به ویژه در ایالات متحده، ابراز داشته است. بوترین در پاسخ به یکی از کاربران پلتفرم غیرمتمرکز رسانه های اجتماعی Warpcast، بر تناقضی در رویکردهای نظارتی تاکید کرد که به اعتقاد او مانع رشد و سلامت صنعت رمزارز می شود.

بوترین خاطر نشان می کند که چارچوب نظارتی فعلی، به پروژه هایی با وعده های مبهم و بازدهی بالقوه نامشخص، اجازه فعالیت با آزادی نسبی می دهد. این در حالی است که پروژه هایی که اطلاعات شفافی در مورد بازدهی ارائه می دهند و حقوق سرمایه گذاران را به طور واضح تعریف می کنند، اغلب تحت عنوان «اوراق بهادار» دسته بندی شده و مشمول مقررات سختگیرانه قرار می گیرند.

در ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) تحت رهبری گری گنسلر، اقدام به طرح شکایت هایی علیه برخی بازیگران حوزه رمزارز کرده است با هدف طبقه بندی این دارایی ها به عنوان اوراق بهادار. در آخرین اقدام، این کمیسیون علیه شرکت Consensys اقامه دعوی نموده و ادعا می کند که خدمات سوآپ و استیکینگ کیف پول متامسک آن، قوانین اوراق بهادار را نقض می کند.

بسیاری از فعالان صنعت رمزارز، رویکرد «قانونگذاری از طریق دادرسی» کمیسیون بورس و اوراق بهادار را مورد انتقاد قرار داده اند. انجمن بلاکچین و اتحاد آزادی رمزارز تگزاس در ماه آوریل با طرح دادخواستی، این کمیسیون را به دخالت بیش از حد در مقررات متهم کردند.

رویکرد SEC در قبال رمزارز، که بوترین آن را «آشوب استبدادی» توصیف می کند، به گفته او یک ساختار انگیزشی نامطلوب ایجاد می کند که برای فضای رمزارز از هر دو حالت بی قانونی کامل یا استبداد مطلق در مقررات، زیان آورتر است. به نظر بوترین، این رویکرد، به ایجاد محصولات و خدمات «بی فایده» دامن می زند.

وی اظهار داشت: «شیب انگیزشی‌ای که این «آشوب استبدادی» ایجاد می‌کند، در نهایت برای این فضا بدتر از هر دوی بی‌قانونی مطلق یا استبداد مطلق تمام می‌شود.»

بوترین خواستار تغییر رویکرد نظارتی شده و سناریویی را ترویج می کند که در آن، صدور توکنی بدون یک ارزش پیشنهادی بلندمدت و شفاف، پرخطر تلقی شود. در مقابل، پروژه هایی که یک برنامه بلندمدت شفاف و معتبر ارائه می دهند و به بهترین شیوه ها پایبند هستند، باید از حمایت کافی برخوردار شوند. می توان گفت پیشنهاد بوترین از نظر منطقی قابل قبول است و محیطی را برای پرورش نوآوری در راستای توسعه محصولات با ارزش واقعی ایجاد می کند.

به گفته بوترین، دستیابی به این تعادل مستلزم همکاری جدی بین نهادهای تنظیم‌گر و بازیگران صنعت رمزارز است.

بوتين همواره بر اهميت مقررات شفاف و عادلانه تأکید کرده است. او بارها استدلال کرده است که چشم انداز نظارتی فعلی مانع نوآوری و به بی اعتمادی دامن می زند. وی در گذشته خواستار محیطی نظارتی شده است که از پروژه های واقعی حمایت کند و در عین حال، سرمایه گذاران را از طرح های کلاهبرداری محافظت نماید.

آخرین اظهارات او بر این موضع تاکید می کند و از تنظیم کنندگان و فعالان این صنعت می خواهد تا گفتگویی سازنده با حسن نیت برقرار کنند. بوترین معتقد است که با همکاری مشترک می توانند چارچوب نظارتی را توسعه دهند که شفافیت، پاسخگویی و رشد پایدار در صنعت رمزارز را ترویج کند.

طرفداری بوترین از مقررات متعادل بر نیاز به رویکردی ظریف و مبتنی بر همکاری بین نهادهای ذی‌ربط تاکید می کند که می تواند نوآوری را در عینِ تضمینِ حمایت از سرمایه گذار، پرورش دهد. دیدگاه های او همچنان به عنوان صدای راهنمایی در مباحث جاری در مورد آینده مقررات رمزارز مطرح است.


منبع : Cryptoslate