ریسک از جایی ناشی می‌شود که ندانید چه کاری انجام می‌دهید؛ پس برای کاهش ریسک، آگاهی خودتان را بالا ببرید. - وارن بافت

مشاوره اختصاصی با سینا

آخرین اخبار دنیای کریپتو

افزایش ریسک تامین مالی تروریسم با ارزهای دیجیتال در سنگاپور

2024/07/01
14:40
55

در به روزرسانی اخیر ارزیابی ملی ریسک تامین مالی تروریسم (TFNRA)، سنگاپور سطح ریسک را برای ارائه دهندگان خدمات توکن پرداخت دیجیتال (DPT) که به طور بالقوه تسهیل کننده تامین مالی تروریسم هستند، به طور قابل توجهی از «متوسط-پایین» به «متوسط-بالا» ارتقا داده است.

این یافته مشترکا توسط وزارت کشور، وزارت دارایی و مرجع تنظیم مقررات پولی سنگاپور (MAS) در روز دوشنبه اعلام شد. ارزیابی ملی ریسک تامین مالی تروریسم که آخرین بار در سال ۲۰۲۰ انجام شده بود، زمینه‌های مشابهی از ریسک را شناسایی کرد.

با وجود این، گزارش مذکور اذعان می دارد که شواهد روشنی دال بر استفاده گسترده از توکن های پرداخت دیجیتال در جنوب شرق آسیا وجود ندارد. این امر احتمالا به دلیل محدودیت های زیرساخت مالی و دسترسی به اینترنت در مناطقی است که تحت تاثیر تروریسم قرار گرفته اند.

ارائه دهندگان خدمات DPT شامل شرکت هایی می شوند که در حوزه ارزهای دیجیتال فعالیت دارند.

چرا ردیابی تامین مالی تروریسم با ارزهای دیجیتال دشوارتر است؟

اگرچه ارزهای سنتی همچنان روش اصلی تامین مالی فعالیت های تروریستی هستند، کارشناسان در سراسر جهان به طور فزاینده ای نگران استفاده از ارزهای مجازی مانند بیت کوین برای این منظور هستند. این نگرانی به ویژه از زمان شیوع بیماری همه گیر کووید-۱۹ افزایش یافته است. مقامات سنگاپور با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، این وضعیت را با دقت رصد می کنند.

گزارش TFNRA خاطرنشان می کند: «در حالی که هیچ مورد داخلی تامین مالی تروریستی با استفاده از DPT شناسایی نشده است، سنگاپور از ریسک های بالاتر تامین مالی تروریستی ناشی از حضور فزاینده ارائه دهندگان خدمات DPT آگاه است.»

چندین دلیل وجود دارد که تامین مالی تروریسم از طریق DPT ها نگران کننده است. اولاً، ماهیت ناشناس، سرعت و قابلیت انجام تراکنش های فرامرزی با DPT ها، ردیابی آن ها را دشوار می سازد. ثانیاً، این خطر وجود دارد که حتی شرکت های دارای مجوز در سنگاپور ممکن است با شرکت های بدون مجوز در خارج از کشور همکاری داشته باشند، که این امر می تواند آنها را در برابر سوءاستفاده آسیب پذیرتر کند.

در نهایت، عدم وجود قوانین یکسان در تمامی کشورها برای ردیابی تراکنش های DPT، شکاف هایی ایجاد می کند که تروریست ها می توانند از آنها سوءاستفاده نمایند.

علاوه بر این، ویژگی هایی مانند ابزارهای ناشناس سازی و ارزهای دیجیتال با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی، ردیابی فرستنده و گیرنده وجوه و همچنین موقعیت آنها را دشوار می کند. ارزهای دیجیتال همچنین امکان انتقال سریع و آسان وجوه در سراسر مرزها را فراهم می آورند و آنها را به روشی کارآمدتر برای انتقال وجوه کلان توسط تروریست ها در مقایسه با روش های سنتی تبدیل می کنند.

با این حال، همین ماهیت ناشناس و سهولت استفاده، چالش های قابل توجهی را برای سازمان های اجرای قانون در تلاش برای ردیابی تامین مالی تروریسم از طریق ارزهای دیجیتال ایجاد می کند.

تمرکز سنگاپور بر مبارزه با پولشویی در بانکداری و خدمات توکن‌ دیجیتال

بر اساس ارزیابی اخیر انجام شده توسط سنگاپور، بانک‌ها، به ویژه آن دسته از بانک‌هایی که در مدیریت ثروت فعالیت می‌کنند، در بالاترین سطح ریسک پولشویی قرار دارند. این امر ناشی از حجم بالای تراکنش‌های مالی در بانک‌ها و ارائه خدمات به مشتریانی است که احتمال بیشتری برای درگیر شدن در فعالیت‌های غیرقانونی دارند.

علاوه بر بانک‌ها، ارزیابی مذکور همچنین شرکت‌های پرداخت‌کننده حواله‌های بین‌المللی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری که دارایی‌های خارجی را مدیریت می‌کنند را به عنوان بخش‌های حساس در زمینه پولشویی شناسایی کرده است.

در راستای مقابله با این خطرات، نهاد تنظیم مقررات مالی سنگاپور در ماه آوریل اقداماتی را اتخاذ کرد. این نهاد با اعلام اصلاحاتی در قانون خدمات پرداخت، کنترل بیشتری بر شرکت‌های فعال در حوزه ارزهای دیجیتال اعمال خواهد نمود.


منبع : Cryptonews